نقش برجسته ی چهارم نقش برجسته شماره چهاراين نقش برجسته تقريبا نا مفهوم است زيرا به شدت آسيب ديده است. تصويريكي از خدايان مانند مجسمه اي كه در نقوش كول فرح ديده شد در اين تصوير حجاري شده است ولي جزييات قابل تشخيص نيست. پاهاي مجسمه بر روي پايه اي قرار دارند و ريش بلند او به سينه ميرسد
ویرانه های یک ساختمان ويرانه هاي يك ساختمانيك ساختمان خرابه نيز در كنار اين نقوش قرار دارد و كنار آن يك غار كوچك طبيعي ديده ميشود. گويند اين ساختمان متعلق به سلمان فارسي بوده و نيايشگاه او بوده! ولي بهتر است بگوييم ساختمان به دوره اتابكان متعلقاست . دليل اينكه اين دره به اشكفت سلمان تعلق دارد نيز همين است ،شايد مانند قبر مادر سليمان براي حفظ آثارتقيه لازم بوده است . به هر حال اگر سلمان فارسي قبل از اسلام در اين منطقه نيايش مي كرده هنوز مسلمان نشده بود و بعد از اسلام هم رد او رادر ايذه نداريم
خونگ اژدر نقش برجسته اشكاني خونگ اژدردر اين تصوير يكي از حاكمان محلي تمام قد ايستاده است و از روبرو حجاري شده است. . دو كبوتر ديده ميشوند كه يكي از آنها حلقه قدرت را به همراه دارد و شاه اشكاني بر روي اسب در سمت چپ قرار دارد . در سمت ديگر سه نفر ايستاده اند كه اولي يك روحاني است و چيزي شبيه ميوه كاج در دست دارد.دو نفر ديگر احتمالا نگهبان هستند .مرد يك دستي در اين نگاره ديده ميشود كه احتمالا با مجسمه برنزي مرد يك دست كه در موزه ايران باستان است ارتباط دارد. شايد اين مرد در سنگ نگاره همان مرد يك دست موزه ايران باستان باشد.در اين صورت اگر شخصي غير از شاه مجسمه خود را ساخته باشد انتظار ميرود مجسمه شاه نيز در اين محل وجود داشته باشد وفرد مزبرز بايد كه از مقام بالايي برخوردار باشد
خونگ یار علی خونگ يارعليدر شمال روستاي خونگ يارعلي وند درهاي قرار دارد و در اين دره نقشي از دوره اشكانيان بر سنگ حجاري شده است. فردي بر اسب سوار است و فرد ديگري جلوي او ايستاده است. بر بالاي آن مطالبي به زبان پهلوي اشكاني ديده ميشود و از اين نظر اهميت خاصي دارد
خونگ کمال وند خونگ كمال وند در چند كيلومتري خونگ اژدر قرار دارد و نقشي از زمان اشكانيان ديده ميشود. اين تصوير نيز بسيار آسيب ديده است و به راحتي قابل تشخيص نيست. در اين تصوير دو نفر ديده ميشوند كه دست همديگر را گرفته اند
نقش برجسته ی شهسوار نقش برجسته شهسواردر منطقه بندون در شمال شرقي ايذه در مكاني به نام شهسوار بر ديوارهاي نقشي از 6000 سال پيش حك شده است. اين نقش برجسته نمايي از مراسم بار عام يكي از خدايان يا شاهان ايلامي است. . شخصي بر تخت نشسته است و 5 نفر به ديدار او آمده اند. در پشت فردي كه بر تخت نشسته نيز يك نفر ايستاده است.
بقایای ساختمان اتابکان بقاياي ساختمان اتابكاناطلس تاريخ ايراندر كول فرح بقاياي ساختمان هايي ديدهمي شود كه از دوره اتابكان برجاي مانده است. اين ساختمانها استفاده نظامي داشته و تا دوره پهلوي نيز مورد استفاده قرار مي گرفته است .در كنار اين ساختمانها سنگ نگاره هاي ايلامي قرار دارد. عجيب است كه سنگ نگاره ها با اينكه درون منطقه نظامي قرار گرفته اند سالم مانده اند و آنهارا به عنوان هدف تير اندازي مورد حمله قرار نداده اند.
تاق طویله تاق طويلهدو دختر ايذه ايبنايي در مركز شهر كنوني كه قلعه اي در زمان ايلخانان بوده و در دوره اتابكان نيز استفاده مي شده است. اطلاعات بيشتر در دسترس نيست.هم اكنون كارگاه حفاري اين منطقه فعال است ودانشجويان باستان شناسي در اين محل مستقر هستند
سنگ نگاره شیوند سنگ نگاره شيونداين سنگ نگاره در سالهاي اخير كشف شده است و به دوره اليمايي تعلق دارد. شاهان اليمايي هم دوره پارتها بودند و در شاهنشاهي پارتها هضم شدند. سنگ نگاره اجراي مراسم آييني را نشان ميدهد. در اين نگاره مجسمه اي بر پشت ارابه اي قرار گرفته و آنرا حمل ميكنند. در ديگرسنگ نگاره هاي منطقه ايذه نيز حمل مجسمه نشان داده شده است ولي تاكنون چنين مجسمه اي توسط باستان شناسان و دلالان عتيقه گزارش نشده است.
سنگ نگاره باجول سنگ نگاره باجول ايذهاين سنگ نگاره در كنار روستاي باجول ايذه در 30 كيلومتري شرق اين شهر قرار دارد.در اين نگاره چهار نفر خوابيده در كنار هم پياله اي را در دست چپ دارند و دستراست را به نشانه اتحاد بر پشت هم قرار داده اند. تصاوير اين افراد از روبرو حجاري شده است.اين افرادسه شاه اليمايي و يك ملكه هستند.*