انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 13 از 19:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  18  19  پسین »

IRAN_Fars/سرزمین نیاکان پارس...فارس


مرد

 
‎مسجد خدای خانه‎

مسجد تاریخانه یا خدای خانه به نظر می رسد اين نام ترکيبی از ترکی (تاری؛ خدا ) و خانه فارسی است . « گدار »
باستان شناس معروف درباره مسجد تاريخانه چنين نوشته است :
« نمونه ای از بناهايی که مقدم بر دوره سلجوقيان است می توانيم ارائه دهيم يعنی مقدم بر دوره ای که نمونه اصلی مساجد
ايران در آن تشکيل يافته است دو نمونه از ميان آنها مسجد جامع نائين و تاريخانه شیراز است » . تاريخانه به معنی خانه خدا
است و آن را مسجد چهل ستون هم می نامند و اين رقم اغلب در ايران نماينده آن نيست که حتماً چهل ستون داشته باشد بلکه
به معنی ستون های متعدد است نقشه اين بنا نقشه مساجد صدر اسلام است که از هر عنصر خارجی عاری است .
در دوره سلجوقيان به جای مناره خشت وگلی آن که ريخته بود برجی از آجر ساخته اند . اين مناره جديد را در جای مناره
قديم نساخته اند بلکه در کنار آن بنا کرده اند . اين بنا شامل صحنی است تقريباً مربعی که از چهار طرف طاق هايی دارد
و يکی از طاق نماها که عميق تر از ديگران است جای مقصوره مسجد را دارد و به همين جهت مواجه با قبله است نقشه
اين مسجد ساده ترين و خالص ترين و حتی می توان گفت علمی ترين مساجد صدر اسلام است .
در بنای تاريخانه يعنی در اشکال معماری که در آن به کار برده اند و در شکل ساختمان هيچ چيز نيست که ايرانی خالص نباشد
حتی می توان گفت در اين بنا هيچ شکل و هيچ جزئی از ساختمان نيست که متعلق به معماری زمان ساسانيان نباشد
. تاريخانه از حيث نقشه به قدری بيگانه از ايران است و از حيث ساختمان به قدری ايرانی است که يکی ازمسافرين که به
اين قبيل اماکن توجه داشته يعنی « ايستويک » تصور کرده است که خرابه های آن يکی از معابد يا يکی از قصر های دوره
شهر هکاتم پيلس است . بنابر وصفی که شد بايد حتی المقدور تاريخانه را به دورهساسانيان نزديک دانست ولی بايد در زمانی
متوقف شد که نقشه اصلی مسجد را کشيده اند به وسيله نمونه های اصلی می دانيم که اين نقشه از اواسط دوره بنی اميه متداول
بوده است .در هر صورت می توان آخر دوره بنی اميه را قديمی ترين زمان ساختمان اين بنا دانست . از سوی ديگر می توان
اين گونه دانست که زمان ساخت اصلی اين مسجد بين جلوس اولين خليفه عباسی يعنی « سفاح » در 132 ( ه . ق) و سلطنت
هارون الرشيد 170-193 (ه . ق) دانست يعنی در اواسط قرن دوم هجری قمری . آنچه اکنون از مسجد تاريخانه مانده است
26 ستون است که ضخامت هر يک چهار متر و به ارتفاع 2متر و 84 سانتی متر است و شش دهانه طاق و يک طاق
بزرگتر که محل منبر و محراب بوده . در جهت شمالی مسجد مناره آجری به ارتفاع 26 متر است که از مسجد فاصله دارد
و قاعده آن 13 متر بدون سکو از روی زمين و قطر منتهی اليه آن در بالا 8/6متر و مانند مناره مسجد جامع دامغان سر
آن ساخته نيست بعضی گفته اند که بر اثر زلزله خراب شده ولی سر آن منظم است و اگر بر اثر زلزله می بود غير منظم بود
در ارتفاع ده متری آن کتيبه ای به خط کوفی با آجر صورت گرفته است بانی آن ابو حرب بختيار ممدوح منوچهری است بنابراين
، اين مناره در فاصله سالهای 420-430 هجری قمری ساخته شده است .
مسجد تاریخانه از آثار باستانی دامغان است که طبق تحقیقات اداره کل باستان شناسی قبل از تسلط اعراب بر ایران آتشکده بوده
و بعداً به مسجد تبدیل شده است . ساختمان بنای مجدد آن مربوط به قرن دوم هجری است و اسلوب ساختمان آن نیزبه سبک
بناهای دوره ساسانیان می‌باشد .
در این مسجد ستون‌ هایی مدور قرار دارد که با آجر هایی به طول ۳۵ و به عرض ۳۴ و ۷ سانتی‌ متر ساخته شده و به نام
چهل ستون معروف است . تعداد ستون‌ ها۲۶ عدد می ‌باشد که ۱۸ ستون آن در یک طرف و ۵ ستون در سمت دیگر و ۳ ستون
در مقابل قرار گرفته است . محیط هر ستون در حدود ۵ متر و ارتفاعش از سطح زمین تا محلی که طاق‌ ها برآن متکی است
۸۴/۲ متر و تا پشت بام ۶ متر می ‌باشد. طاق ‌های این ساختمان به مرور زمان فرو ریخته بوده که از محل وجوه جمع ‌آوری
شده از مردم شهر با خشت خام بر طاق ‌های مزبور سقف زده ‌اند .
در سمت مغرب مسجد بین ۶> دهانه و طاق ، یک دهانه و طاق بزرگ ‌تری به طول ۱۲/۱۴ متر و عرض ۰۳/۵ متر وجود دارد
، که آثار محراب و منبر مسجد در این دهانه دیده می ‌شود عرض هر یک از شش دهانه یا ایوان که در طرفین دهانه وسطی
واقع شده ‌اند ۳۶/۶ متر است . صحن مسجد تقریباً مربع شکل و به طول ۲۷> و عرض ۲۶ متر می‌ باشد .
در جنب مسجد تاریخانه سمت شمال مناری وجود دارد که با آجر ساخته شده . ارتفاع این منار ۲۶ متر است و ۸۶ پله از داخل دارد
، محیط آن در پایین در حدود ۱۳> متر می ‌باشد و به نسبت ارتفاع منار از سطح زمین از محیط آن کاسته می ‌شود به طوری
که دور منار در بالا ۸/۶ متر است ، این منار سکو ندارد و از روی زمین مدور ساخته شده . نقوشی از آجر در روی منار
هست که به منزله نما و تزیین آن محسوب می‌ شود ، در ارتفاع ۵/۱۰ متری کتیبه‌ای از آجر به خط کوفی است به عرض ۳۰/
۱> متر که فقط « الامیر السید الاجل » از آن خوانده می ‌شود
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد جامع نی ریز‎
اين مسجد زيبا و تاريخي كه يكي از قديمي‌ترين مساجد ايران و ميراث بزرگ جهان اسلام است در قرن چهارم هجري قمري به شيوه معماري دوره ساساني ساخته شد و هم‌اكنون نيز محراب منحصر به ‌فرد آن چشم هر بيننده‌اي را به خود خيره مي‌كند.
تاريخ دقيق ساخت اين مسجد تاكنون مشخص نشده است ، اما محققان معتقدند اين مسجد در سال 360 هجري قمري به فرمان عضدالدوله ديلمي مرمت و سالها بعد به دستور آلب ارسلان سلجوقي و خوارزمشاهيان تعمير شد.
در كتيبه زيباي مسجد جامع كبير ني‌ريزبا خط ثلث ، اسامي 12 امام به طرز زيبايي نوشته شده است.
برخي محققان معتقدند بناي اوليه اين مسجد در زمان ساسانيان آتشكده‌اي بزرگ بود كه بعد از نفوذ اسلام در ايران به مسجد تبديل شده است.
به گفته اين محققان ايوان بزرگ مسجد كه به سبك ساسانيان بنا شده نمونه بارزي از معماري دوره ساسانيان است.
آندره گُدار محقق فرانسوي نخستين کسي بود که دوره تاسيس مسجد جامع كبير ني‌ريز را بررسي کرد.
هم‌اكنون نيز اين مسجد زيبا و تاريخي نياز به مرمت و بازسازي دارد ، گرچه ميراث فرهنگي هم‌اكنون مشغول مرمت آن است اما به نظر مي‌رسد بايد توجه اي ويژه‌ به اين يادگار نياكانمان داشته باشيم.
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد جامع داراب‎
یکی ازبناهای تاریخی ارزشمند سرزمین ایران مسجدجامع داراب می باشد که درمرکز شهر داراب بخش بافت قدیم ودرمحله موسوم به بازار واقع گردیده است .ساختمان این مسجد ازحیث معماری وسبک بنا درنوع خود درایران بی نظیراست ودارای مشخصه ها ویژگی های منحصربه فردی میباشد که سبب اهمیت واعتبارتاریخی آن گرديده است .
آنچه تاكنون درباره قدمت بناي مسجدجامع داراب براساس نظر مورخان و پژوهشگران بيان شده انتساب اين اثر به دوران صفويه (احتمالا عصرشاه طهماسب اول)مي باشد اما به اعتقاد نگارنده بناي مسجدجامع داراب مربوط به دوران قبل ازصفويه ودرفاصله تاريخي اواخرعصرسلجوقيان تادوره اتابكان فارس مي باشد . ازمهمترين دلايلي كه ميتوان براين موضوع مطرح كرد سبك بنا ،نوع معماري تزئينات ومصالح به كاررفته درساختمان مسجدجامع داراب است كه فاقد شباهت مشخصي با بناها و عمارات عصرصفويه است وبيشتر بابناهاي آجري وساده عصرسلجوقيان مانند"برج طغرل "مشابهت دارد (پيش ازاين نگارنده نيز براساس نظر پژوهشگران درچند مقاله ونوشته بناي مسجدجامع داراب را ازآثارعصرصفويه معرفي نموده بودم )
ساخت مساجد جامع درايران ازحدود قرن سوم هجري قمري درشهرهاي قديمي ايران آغاز ميشود كه ازنمونه هاي آن ميتوان به مسجدجامع عتيق شيراز ومسجدجامع ني ريزدرفارس اشاره نمود به نظر مي رسد مسجد جامع دا راب پس ازمهاجرت اهالي شهرقديم دارابگردبه محل شهرفعلي درمجاورت بازار و كاروانسراي اصلي شهر ساخته مي شود.
مشخصات كلي مسجدجامع داراب :ساختاركلي مسجدجامع داراب عبارت است ازفضاي مستطيل شكل بزرگ كه درشمال شرقي آن بناي اصلي مسجد به صورت مكعب مستطيل قراردارد ودرزواياي چهارگانه آن چهارمناره تنومند چندضلعي نسبتا كوتاه زيبايي و ويژگي منحصربه فردي بهآن بخشيده است بزرگترين قسمت بناي اصلي مسجد شبستان مركزي آن است كه درجوانب شمالي وجنوبي آن ۲ ايوان سراسري عريض و درجوانب غربي وشرقي آن ۲ ايوان كم عرض تر وكوتاهتر واقع گرديده است اين ايوانها به وسيله چندين دهليز به فضاي بيروني مسجد مرتبط مي گردند...............
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد قصرالدشت‎

مسجد قصر دشت در این مسجد یك لوحه ی سنگی از « امیر اوزون حسن» از قرن نهم ه.ق در دیوار جنوبی مسجد نصب شده است. این كتیبه به فاصله 5/2 متر از كف مسجد قرار دارد و از قراین چنین برمی آید كه «رییس احمد » به امر « سلطان حسن بیگ » در سال 875 ه. ق مسجد جامع قصر الدشت را بنا كرده است. در سال 895 ه. ق نیز منضماتی به این مسجد افزوده شد و مسجد پایین ،مقبره و بقعه در كنار آن بنا شد.
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد مشیر‎
مسجد مشیر این مسجد زیباترین مسجد دوره ی قاجار در شیراز است و به وسیله ی « میرزا ابوالحسن خان مشیر الملك» وزیر مملكت فارس در سال های 1265 تا 1274 ه. ق ساخته شده است. این مسجد تاریخی دیدنی در خیابان قاآنی شمالی، در محله ی بازار ارامنه قرار دارد
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد نو‎
مسجد نو( مسجد شهدا) مسجد نو كه "مسجد اتابك" نیز نامیده می شود، درست رو به روی بارگاه حضرت شاهچراغ (ع ) واقع شده است. ساخت این مسجد بزرگ در سال 598 ه.ق آغاز شد و در سال 615 ه. ق به پایان رسید.
در مورد نام این مسجد نوشته اند كه چون چند مرتبه در سال های 690 ، 1183 و 1269 ه. ق در اثر زلزله تخریب و مجدداً ساخته شد، چنین نام گرفته است.
این ساختمان ، نخست اندرونی" اتابك سعد بن زنگی" بود. او هنگام بیماری سخت فرزندش، نذر كرد كه در صورت بازیافتن سلامت فرزندش، خانه را خراب كند و به جای آن مسجد بسازد. چنین شد و او نذر خود را ادا كرد. این مسجد بعد از مسجد جامع عتیق، كهن ترین مسجد شیراز است. مساحت مسجد نو 200×100 متر( یعنی 20 هزار مترمربع) و بزرگ ترین مسجد ایران است. در شمال و جنوب این ساختمان، دو رواق ( ایوانی كه در مرتبه دوم ساخته شود ، پیشگاه ) بسیار بلند به ارتفاع 30 متر و عرض 25متر ساخته شده است. در هر سوی این رواق ها، 12 طاق كم ارتفاع وجود دارد. در پشت رواق جنوبی ، شبستان گسترده ای ساخته شده است. در ضلع های شرقی و غربی، ایوان بزرگی در وسط وجود دارد كه هر طرف آن شش اتاق ساخته شده است.
در ساختمان مسجد نو در حال حاضر هیچ كاشی كاری و كار هنری دیده نمی شود، اما پیشانی طاق های بزرگ با كاشی كاری معرق به خط ثلث تزیین شده است. تا حدود 60 سال پیش به دلیل وجود چند درخت چنار در وسط صحن، این مكان گردشگاه مردم شیراز بود و آب قنات خیرات از وسط آن جریان داشت. مسجد نو در دوره مشروطیت محل تجمع آزادی خواهان بود و امروز نماز جمعه در آن برگزار می شود.
هله
     
  
مرد

 
‎وکیل‎
مسجد جامع سلطاني وكيل كه آن را مسجد شاهي هم مي گفتند، در سال 1188 ه.ق نزديك ارگ و بازار وكيل ساخته شد. اين مسجد از عظيم ترين و از نظر استحكام، بي نظيرترين مساجد ايراناست و مساحت آن 9578 مترمربع مساحت است. ابعاد اين مسجد از بيرون 120×80 متر است.مسجد وكيل داراي دو شبستان تابستاني و زمستاني است؛ شبستان تابستاني مسجد به ابعاد 40×80 متر، مجموعه اي عظيم است كه داراي 48 ستون يك پارچه سنگي با طرح زنديه به صورت مارپيچ و حجاري شده و به ارتفاع حدود پنج متر است. شبستان زمستاني در قسمت شرقي حياط قرار دارد و مساحت آن 500 متر مربع است. اين شبستان فاقد تزئينات و از سادگي خاصي برخوردار است. حياط مسجد در سمت شمال و جنوب در دو سمت حوض داراي دو ايوان عظيم است.
اين ايوان ها پوشيده از كاشي هاي معرق و هفت رنگ و گل و بوته با خطوط اسليمي است كه زيرطاق آن به وسيله مقرنس ( آنچه به شكل نردبان و پله پلهساخته شده ، بناي بلند مدور و ايوان آراسته و مزين با صورت ها و نقوش كه بر آن با نردبان پايه روند ، قسمي زينت كه در اطاق و ايوان ها به شكل هاي گوناگون گچبري كنند؛ كنگره دار) كاري زيبا و منحصر به فردي تزيين شده است. سنگ هاي ازاره ( آن قسمت از ديوار اتاق و يا ايوان كه ازكف طاقچه تا روي زمين بود) اين دو ايوان بزرگ از تخته سنگ هاي بزرگ مرمر با حجاري هاي زيباست كه در نوع خود بي نظير است. در شبستان روبه روي ايوان عظيم و زيباي آن، محراب بيمانند مسجد قرار دارد.
در اين محراب منبري از سنگ مرمر سبز يك پارچه با چهارده پله جاي گرفته كه زينت بخش شبستان است. سنگ منبر از تبريز آورده شده است. كاشي كاري اين مسجد نيز از شاهكارهاي كاشي كاري است، تنوع و تركيب رنگ كاشي ها سبك جديدي در كاشي كاري به وجود آورده كه سال هاي بعد الهام بخش ساخت ساير اماكن تاريخي شيراز بوده است. در اصلي مسجد در يكي از جنگ هاي محلي شيراز در دوره قاجاريه ، بر اثر اصابت گلوله توپ از بين رفت و آن را تعويض كردند. اين مسجد، در دوره قاجاريه در سال 1242 تا 1244 و 1260 ه. ق ( و بعد از آن نيز ) به دست تعمير سپرده شد. كتيبه هايي به همين منظور در اين مسجد وجود دارد.
هله
     
  
مرد

 
‎پل ها‎
هله
     
  
مرد

 
‎تنگ دالون‎
پل آب رساني تنگ دالون اين پل در مسيرلار- بندرعباس و در حدود 115 كيلومتري لار در" تنگ دالون" واقع شده و وظيفه انتقال آب رااز يك كناره دره به كناره ديگر آن بر عهده داشت. طول پل حدود 90 متر وعرض رويه آن 10/1 متر است. بر اين رويه ، تنبوشه ( لوله ي سفالين كه در زير خاك يا ميان ديوار كار گذارند تا از آن آب عبور كند ) هايي به قطر50 سانتي متر قرار داشت كه آب از درون آنها جاري بود. پايه هاي پل در جهت مخالف جريان ، نوك تيز و در جهت ديگر، به صورت مدور شكل گرفته و طاق ها نيز مدور است. با توجه به اين كه راه كاروان رو لار- بندرعباس، از راه هاي مهم صفوي بود و تعدادي از آثار باستاني منطقه "تنگ دالون" نيز مربوط به اين دوره است ، اين پل نيز احتمالاً به دوره صفوي تعلق دارد. و يكي از مشخصه هاي آن اينست كه با توجه به عرض كمِ رويه پل ، براي عبور و مرورمسافران مورد استفاده نبود.]
هله
     
  ویرایش شده توسط: mereng   
مرد

 
‎ایزدخواست‎
پل ايزدخواست اين پل نزديك روستاي ايزدخواست و مجاور كاروانسرايي در مسير كاروان رو شيراز- اصفهان ، در دوره صفوي ساخته شد. اين پل 50/67 متر طول - بااحتساب جان پناه ها – 50/4 متر عرض و حداكثر 3 متر ارتفاع دارد. طاق هاي پل جناغي است و در ساخت پل، علاوه برقطعات سنگ لاشه ، از آجر استفاده شده است.
هله
     
  
صفحه  صفحه 13 از 19:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  18  19  پسین » 
ایران

IRAN_Fars/سرزمین نیاکان پارس...فارس

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA