انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 5 از 12:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  12  پسین »

Tehran | طهران/تهران


مرد

 


آرامگاه بى بى شهربانو


     
  
مرد

 
ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ



ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﻧﺎﻡ ﺑﻘﻌﻪ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﻋﺰﺍﻟﺪﯾﻦ ﯾﺤﯿﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻮﭼﻪ ‌ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺭﯼ ،ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﯽﮑﯾ ﺍﺯ ﻣﺤﻼﺕ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﺳﺎﺑﻘﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻮﺩ ﻻﺟﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻧﺴﺒﺖ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﻋﺰﺍﻟﺪﯾﻦ ﯾﺤﯿﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻘﺒﺎﯼ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﯼ
ﻗﻢ ﻭ ﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ ﻣﯽ ‌ ﺭﺳﺪ ﻭ
ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ‌ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺻﺤﻦ ﻭﺳﯿﻊ ، ﻣﺴﺠﺪ ، ﺍﯾﻮﺍﻥ ، ﺭﻭﺍﻕ ،
ﺿﺮﯾﺢ ، ﺣﺮﻡ ﺁﯾﯿﻨﻪ ﮐﺎﺭﯼ ، ﺳﺮﺩﺍﺏ ، ﮔﻨﺒﺪ ﮐﺎﺷﯽ ﻣﺨﺮﻭﻃﯽ
ﺷﮑﻞ ﻭ ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ . ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﯾﻦ
ﺑﻘﻌﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﻨﺎﯼ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ
ﻣﻐﻮﻝ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ، ﺻﻨﺪﻭﻕ ﭼﻮﺑﯽ ﺭﻭﯼ ﻣﺮﻗﺪ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۸۹۵ ﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺴﺐ
ﺷﺮﯾﻒ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ :
ﺍﯾﻦ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺎ ۱۵ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻣﯽ ‌ ﺭﺳﺪ ﻭ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻧﻘﺎﺑﺖ ﻃﺎﻟﺒﯿﻪ ﺭﯼ، ﻗﻢ ﻭ ﺁﻣﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۵۹۲ ﻩ ﻕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻋﻼﺀﺍﻟﺪﯾﻦ ﺗﮑﺶ
ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﺸﺎﻩ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺑﻨﺎﯼ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻘﻌﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺝ ﺧﺸﺘﯽ ﻫﺸﺖ
ﺿﻠﻌﯽ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻗﺮﻥ ﻫﻔﺘﻢ ﻫﺠﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﺍﺑﻨﯿﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﺼﺮ ﻣﻐﻮﻝ ، ﮏﯾ ﮔﻨﺒﺪ ﺁﺟﺮﯼ ۱۲ ﺿﻠﻌﯽ
ﻫﺮﻣﯽ ﺷﮑﻞ ﺑﺮ ﺑﺎﻻﯼ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ . ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ
ﻫﻢ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺝ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﺎﺷﯽ ﻫﺎﯼ ﻫﻔﺖ ﺭﻧﮓ ﻣﺰﯾﻦ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻨﮏ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺝ ﺧﺸﺘﯽ ﻭ ﻗﺒﻠﯽ ، ﺑﻘﻌﻪ
ﻫﺸﺖ ﺿﻠﻌﯽ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﺭ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻘﻌﻪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺒﻮﺩﻩ ، ﺩﺭ ﺩﻭ
ﮐﺘﯿﺒﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﺧﻂ ﺛﻠﺚ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ : ﺑﺎﻧﯽ ﺑﻘﻌﻪ ﺧﺸﺘﯽ
ﻗﺪﯾﻢ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻗﺮﺍﺑﺸﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﺁﻥ، ﺩﯾﻮ
ﺣﺴﻦ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻣﻨﺒﺖ ﻋﺘﯿﻘﻪ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪ
ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﻠﮑﺸﺎﻩ ﻏﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۸۹۵ ﻩ
ﻕ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ
ﻣﺤﻤﺪ ﻟﻮﺍﺳﺎﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻋﻤﺮﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ
ﺑﻘﻌﻪ ﻣﺘﺒﺮﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ
ﺣﻔﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ، ﻓﻀﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺣﺮﻡ
ﻣﻄﻬﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺿﺮﯾﺢ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﯾﺤﯿﯽ ﺩﺭ ﺍﻃﺎﻗﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺣﺖ
ﺣﺪﻭﺩﺍً 50 ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ،
ﺳﺘﻮﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﻫﺎﯼ
ﮐﺎﺷﯽ ﮐﺎﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻭ ﭘﺎﺋﯿﻨﯽ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺳﯿﺮ ﺗﺤﻮﻝ ﺑﻨﺎ : ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ
ﺟﺪﯾﺪ ، ﺑﻨﺎﯼ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻘﻌﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺝ ﺧﺸﺘﯽ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ
ﻗﺮﻥ ﻫﺸﺘﻢ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﮏﯾ ﮔﻨﺒﺪ
ﺁﺟﺮﯼ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻭﺟﻬﯽ ﻫﺮﻣﯽ ﺷﮑﻞ ﺑﺮ ﺑﺎﻻﯼ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ .
ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺝ ، ﺍﺗﺎﻕ ﻫﺎ ، ﺍﯾﻮﺍﻥ ﻭ
ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﺎﺕ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺳﻄﺢ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﮔﻨﺒﺪ ﺭﺍ
ﮐﺎﺷﯿﮑﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1318 ﻩ .ﺵ . ﺑﻨﺎﯼ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ
ﻭ ﺻﺤﻦ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻣﻨﻬﺪﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺘﯽ
ﺍﺯ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1319 ﻩ .ﺵ . ﮏﯾ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺩﻭﻟﺘﯽ
ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺷﺪ . ﻭ ﻟﯿﮑﻦ ﻣﺮﻗﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﻖ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺘﺮﯼ ﺯﻣﯿﻦ
ﻭ ﺩﺭ ﺳﺮﺩﺍﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻣﺎﻧﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1320
ﻩ .ﺵ . ﺗﺠﺪﯾﺪ ﺑﻨﺎﯼ ﺑﻘﻌﻪ ﻭ ﺻﺤﻦ ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻓﺮﻫﻨﮓ
ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ . ﺑﻨﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻘﺸﻪ ﺑﺮﺝ ﻗﺪﯾﻤﯽ
ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ
ﮐﻤﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﺟﺮﺯ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﺩﺍﺧﻞ ﮔﻨﺒﺪ ﺧﺎﻧﻪ
ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ . ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﯾﻮﺍﻥ ، ﮐﻔﺶ
ﮐﻦ ، ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﺩﻓﺘﺮ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺗﺎ
ﺳﺎﻝ 1330 ﻩ .ﺵ . ﺑﻪ ﺑﻨﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮔﺸﺘﻪ ﻭ ﮐﺎﺷﯿﮑﺎﺭﯼ
ﮔﻨﺒﺪ ﻭ ﺗﺰﺋﯿﻨﺎﺕ ﻣﻠﺤﻘﺎﺕ ﺑﻨﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺿﺮﯾﺢ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺳﺎﻝ
1358 ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ) ﺭﻩ (
ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 

ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﻏﺮﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﺩﺭﺧﺖ ﭼﻨﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮ
ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺗﺎﺑﻠﻮﺋﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ 780 ﺳﺎﻝ ﺭﺍ
ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ ﺑﺎ ﺯﻧﺠﯿﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ
ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﺸﮑﻨﺪ . ﻭ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺁﻥ ﺗﺎﺑﻠﻮﯼ ﻗﺪﯾﻤﯽ
ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ
ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 1330 ﺑﻮﺩ ﻭ ﻗﺪﻣﺖ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ
ﺩﺍﺩ ، ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺳﻮﻣﯿﻦ
ﭼﻨﺎﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻗﺒﻼً ﺩﺭ ﺟﻠﻮﯼ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺣﺎﻻ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﺳﺎﻝ ﻫﺎ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ
ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﭼﻨﺎﺭ ﮐﻬﻨﺴﺎﻝ ﺩﺭﻭﻥ ﺣﯿﺎﻁ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ .
     
  
مرد

 
شاه عبدالعظيم


ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﯾﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﺣﺴﻨﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻫﯽ ﯽﮑﯾ ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺩﮔﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺩﻭﻡ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺭﯼ ،ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﯾﻦ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﺣﻤﺰﻩ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﻃﺎﻫﺮ ﺍﺯ ﻗﺮﻥ ﺳﻮّﻡ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ، ﯽﮑﯾ ﺍﺯ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﺯﯾﺎﺭﺗﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻧﺴﺐ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ
ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺯﯾﺎﺭﺗﻨﺎﻣﻪ ‌ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺒﺪ
ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻋﻠﯽ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺯﯾﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ
ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻧﺴﺐ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ
ﺍﺳﺖ : ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﭘﺴﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﭘﺴﺮ ﻋﻠﯽ ﭘﺴﺮ ﺣﺴﻦ
ﭘﺴﺮ ﺯﯾﺪ ﭘﺴﺮ ﺣﺴﻦ ‌ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ ﭘﺴﺮ ﻋﻠﯽ ‌ ﺑﻦ ﺍﺑﯿﻄﺎﻟﺐ .
ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺛﻮﺍﺏ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﻗﺒﺮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ
ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﯽﮑﯾ ﺍﺯ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﺩﯾﺪﻥ ﻋﻠﯽ ﭘﺴﺮ ﻣﺤﻤﺪ ) ﻫﺎﺩﯼ ( ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻫﻢ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ
ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺭﻓﺘﻢ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ ﺁﯾﯽ ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ
ﺍﺯ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﻗﺒﺮ ﺣﺴﯿﻦ ﭘﺴﺮ ﻋﻠﯽ ﺩﺭ ﮐﺮﺑﻼ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﻡ .
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﮔﺮ ﻗﺒﺮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﮐﻪ
ﭘﯿﺶ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﯼ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ
ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺴﯿﻦ ﭘﺴﺮ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯼ .
ﻧﻤﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ
ﺑﻨﺎﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺮﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﻤﺪ ﭘﺴﺮ
ﺯﯾﺪ ﺩﺍﻋﯽ ﻋﻠﻮﯼ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ
ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻗﺮﻥ ﻧﻬﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺗﻌﻤﯿﺮ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﮐﺮﺩ . ﺩﺭ
ﮔﺎﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ
ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺁﻝ ﺑﻮﯾﻪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ
ﻣﺠﺪﺍﻟﻤﻠﮏ ﻗﻤﯽ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪ .
ﺑﻨﺎﯼ ﺣﺮﻡ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﭘﺎﺋﯿﻦ ﭼﻬﺎﺭﮔﻮﺷﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﺮ ﺁﻥ
ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺸﺖ ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺑﻨﺎﻫﺎﯼ
ﺳﻠﺠﻮﻗﯽ ﺑﺮﻓﺮﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﺣﺮﻡ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﻮﺷﻮﺍﺭ ﯾﻌﻨﯽ
ﭼﻬﺎﺭ ﻃﺎﻕ ﻣﻮﺭﺏ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮏﯾ
ﻫﺸﺖ ﺿﻠﻌﯽ ﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﮏﯾ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺿﻠﻌﯽ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ‌ ﺍﻧﺪ . ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺿﻠﻌﯽ ﮔﻨﺒﺪ ﺍﺻﻠﯽ ﺣﺮﻡ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ‌ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﺋﯿﻨﻪ
ﮐﺎﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺗﻌﻤﯿﺮ ﻭ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺩﺭ
ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ‌ ﻃﻬﻤﺎﺳﺐ ﺻﻔﻮﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺻﺤﻦ
ﻫﺎ ﻭ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯼ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ
ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺗﻌﻤﯿﺮﺍﺕ ﻭ ﺍﺿﺎﻓﺎﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ . ﭘﻮﺷﺶ
ﺯﺭﯾﻦ ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۲۷۰
ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۱۸۳۵ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺁﺛﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ
ﺻﻨﺪﻕ ﻣﺮﻗﺪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﮐﻪ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﺎﺧﺖ ﺁﻥ ۷۲۵
ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۱۳۳۵ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺍﺳﺖ .
ﺩﻭ ﻟﻮﺣﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﭼﻮﺑﯽ ﮐﻪ ﺭﻭﯼ ﮏﯾ ﺟﻔﺖ ﺩﺭ ﭼﻮﺑﯽ ﺟﺪﯾﺪ
ﺗﺮ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﺎﺧﺖ ﻟﻮﺣﻪ ‌ ﻫﺎ ۸۴۸ ﻫﺠﺮﯼ
ﻗﻤﺮﯼ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ۱۴۴۴ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﭼﻮﺑﯽ ﺑﯿﻦ ﺭﻭﺍﻕ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﻣﺴﺠﺪ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﮐﻪ
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﺎﺧﺖ ۹۰۴ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ) ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۱۴۹۸ ﻣﯿﻼﺩﯼ (
ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺩﻭﺭﻩ ﺗﯿﻤﻮﺭﯼ ﺍﺳﺖ .
ﺳﻘﻒ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻫﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺭ ﺿﺮﯾﺢ ﻭ ﺭﻭﺍﻕ ‌ﻫﺎﯼ
ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ‌ ﺍﻧﺪ . ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ : ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ
ﺷﺎﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭ ، ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺳﯿﺪ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ) ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ
ﻫﻤﺴﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﻭﯼ ( ، ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻗﺰﻭﯾﻨﯽ ، ﻋﺒﺎﺱ
ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺁﺷﺘﯿﺎﻧﯽ ، ﻣﻼ ﻋﻠﯽ ﮐﻨﯽ ، ﺷﯿﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ،
ﺳﺘﺎﺭ ﺧﺎﻥ ، ﺣﺠﺖ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﻭﺍﻋﻆ
ﺷﻬﯿﺮ
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺿﺎ
ﺷﺎﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺗﺪﺍﺭﮎ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ
ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﺯ
ﺟﻤﻠﻪ : ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ ، ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ، ﺳﭙﻬﺒﺪ
ﻓﻀﻞ ‌ ﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﻫﺪﯼ ، ﺍﺭﺗﺸﺒﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻢ ، ﺣﺴﻨﻌﻠﯽ
ﻣﻨﺼﻮﺭ . ﺍﯾﻦ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۷
ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺗﻦ ﺍﺯ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺭﮊﯾﻢ ﮔﺬﺷﺘﻪ
ﺗﻮﺳﻂ ﻋﺪﻩ ‌ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺩﺳﺘﮕﯽ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﯿﺦ ﺻﺎﺩﻕ
ﺧﻠﺨﺎﻟﯽ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺷﺪ .
     
  
مرد

 

ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ) ﻉ (
ﺑﻨﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻭ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﻘﻌﻪ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ
ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻤﺪ ﭘﺴﺮ ﺯﯾﺪ ﺩﺍﻋﯽ ﻋﻠﻮﯼ ﺗﻌﻤﯿﺮ
ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺷﺪ . ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺑﻨﺎ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ
ﺷﻤﺎﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺁﻝ
ﺑﻮﯾﻪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﯼ ﻣﺠﺪ ﺍﻟﻤﻠﮏ ﻗﻤﯽ
ﮐﺎﻣﻞ ﺷﺪ .
ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺯﻣﺎﻥ ، ﻣﺘﻌﻠﻘﺎﺕ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﺑﻨﺎﯼ ﻓﻮﻕ
ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺩﺭﺁﻣﺪ .
ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ، ﺑﻨﺎ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺣﺮﻡ ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩ ، ﺭﻭﺍﻕ
ﻫﺎ ، ﻣﺴﺠﺪ ﻫﺎ ، ﺍﯾﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺻﺤﻦ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ
ﺻﻔﻮﯾﻪ ، ﺑﻨﺎ ﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ
ﻗﺎﺟﺎﺭ ، ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺶ ﺗﺮﯼ
ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺑﯿﺶ ‌ ﺗﺮ ﺑﻨﺎ ﻫﺎﯼ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻡ ﻋﺒﺪ
ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﺯﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻭ ﺗﺰﯾﯿﻦ
ﺷﺪ .
ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﺩﺭ ﺁﺟﺮﯼ ﺩﻭﺭﺍﻥ
ﺳﻠﺠﻮﻗﯽ ﻭ ﺻﻨﺪﻭﻗﯽ ﺍﺯ ﭼﻮﺏ ﻋﻮﺩ ، ﻓﻮﻓﻞ ﻭ ﮔﺮﺩﻭ ﻭ
ﺑﺎ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺧﻂ ﻧﺴﺦ ﻭ ﺛﻠﺚ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۷۲۵ ﻩ . ﻕ ، ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺑﻨﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺣﺮﻡ ، ﺍﺗﺎﻗﯽ ﭼﻬﺎﺭ ﺿﻠﻌﯽ ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ۷ / ۵
ﻣﺘﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﺸﺖ
ﺿﻠﻌﯽ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻃﺎﻕ ‌ ﺑﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ
ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺿﻠﻌﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﮔﻨﺒﺪ ﻓﺮﺍﻫﻢ
ﻣﯽ ‌ ﺷﻮﺩ . ﭘﻮﺷﺶ ﺯﯾﺮﯾﻦ ﮔﻨﺒﺪ ﺑﺎ ﻃﺎﻕ ﺿﺮﺑﯽ ﻣﺪﻭﺭ ﺩﺭ
ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﻃﻬﻤﺎﺳﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﭘﻮﺷﺶ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺁﻥ
ﺩﺭﺳﺎﻝ ۱۲۷۰ ، ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﺑﺎ ﺧﺸﺖ ﻫﺎﯼ
ﻣﺴﯽ ﻭ ﺯﺭﯾﻦ ﺗﺰﯾﯿﻦ ‌ ﺷﺪ .
ﺣﺮﻡ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺿﻠﻊ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺩﺭﯼ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻕ ﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﻭﺭ
ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻣﯽ ‌ ﺷﻮﺩ . ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺿﺮﯾﺢ ﺣﺮﻡ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ
ﺳﯿﺎﻩ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۱ / ۶۵ ﻣﺘﺮ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﯿﺰ
ﺩﺭﺳﺎﻝ ۱۲۷۳ ، ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻧﺎﺻﺮ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﺑﺎﻻﯼ ﺁﻥ ﺗﺎ
ﺳﻘﻒ ﺑﻪ ﻃﺮﺯ ﭼﺸﻢ ﻧﻮﺍﺯﯼ ﺁﯾﻨﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺷﺮﻗﯽ ﺣﺮﻡ ، ﻣﺴﺠﺪ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ
ﻏﺮﺑﯽ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﺮﺩﺍﻧﻪ ﻭ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﻧﺎﺻﺮ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ
ﺩﺍﺷﺖ . ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ، ﺩﺭِ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺟﻨﻮﺑﯽ
ﻣﻘﺒﺮﻩ ﻧﺎﺻﺮ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ
ﺯﺍﺩﻩ ﺣﻤﺰﻩ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ‌ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ، ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﻗﺒﺮ ﻧﺎﺻﺮ
ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﻧﯿﺴﺖ .
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۲۷۰ ، ﺑﺎﻻﯼ ﺣﺮﻡ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﮔﻨﺒﺪ ، ﺩﻭ ﮔﻞ ﺩﺳﺘﻪ
ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۲۴ ﻣﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ
ﺷﺪ . ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﺿﺮﯾﺢ ﻧﯿﺰ ﺣﺪﻭﺩ ۶۴ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﺯﺭﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺩﺭﺳﺎﻝ ۱۳۶۹ ، ﻃﺮﺡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻡ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ، ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ
ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۱۶ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺬﻫﺒﯽ ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺭﻓﺎﻫﯽ
ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭ ﺍﺯﺳﺎﻝ ۱۳۷۱ ، ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﻃﺮﺡ ﺑﻪ ﺷﻌﺎﻉ
۲۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺍﺯ ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ۲۰۰۰۰
ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ، ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺒﺮ ﻫﺎﯼ
ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺣﺮﻡ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺮﺍﺏ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ
ﺷﮑﻞ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪﯼ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻭ
ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﻭ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ
ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﺯﯾﺮ ﺑﻨﺎﯼ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ۱۰۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ
ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ۱۲۰ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺭﯾﺎﻝ
ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﻞ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻫﺎﯼ ﺁﺳﺘﺎﻥ ،
ﻫﻤﯿﺎﺭﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ ﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ
ﻣﯽ ‌ ﺷﻮﺩ . ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﮊﻩ ‌ ﻫﺎ ﺯﯾﺮ ﻧﻈﺮ ﺗﯿﻤﯽ ﺍﺯ
ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﺑﺎ
ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﻌﻤﺎﺭﺍﻥ ﭼﯿﺮﻩ ﺩﺳﺖ ، ﻫﻢﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻮﻉ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﮐﯿﻔﯿﺖ
ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﮐﻢ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﺳﺖ .
ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻃﺮﺡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺯﯾﺮ ﺑﻨﺎﯼ ۳۷۰۰
ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ، ﺭﻭﺍﻕ ﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ۸۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ، ﻣﺼﻼﯼ
ﺑﺰﺭﮒ ﺭﯼ ۵۰۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ، ﻣﺮﮐﺰ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ۵۰۰۰
ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ، ﺩﺍﺭﺍﻟﺘﻮﻟﯿﻪ ۲۷۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ، ﺻﺤﻦ ﻣﺼﻠﯽ
) ﺻﺤﻦ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺎﻏﭽﻪ ﻋﻠﯽ ‌ﺟﺎﻥ (‌ ۱۶۵۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ؛ ﺻﺤﻦ
ﺍﻣﺎﻡ ‌ﺯﺍﺩﻩ ﺣﻤﺰﻩ ۲۰۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﺣﺪﯾﺚ
۵۸۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﺳﺎﻟﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ۳۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﻣﻮﺯﻩ
ﺟﺪﯾﺪ ۱۸۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﺗﺨﺘﮕﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﺟﻨﻮﺑﯽ
۷۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌؛ ﺻﺤﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﻃﺎﻫﺮ ۶۵۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛
ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ۵۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﻣﻬﻤﺎﻥ ‌ ﺳﺮﺍ ۵۰۰۰ ﻣﺘﺮ
ﻣﺮﺑﻊ ‌ ؛ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻤﯿﻪ ﺑﺮﻫﺎﻥ ۵۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ؛ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺭﯼ
ﺑﺎ ۱۸۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﻭ ﺑﺴﺘﺎﻥ ‌ ﻫﺎﯼ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﻭ ﺷﻤﺎﻟﯽ
ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
ويرايش!
     
  ویرایش شده توسط: sinarv1   
مرد

 
‎مسجد سپه سالار‎
__________________________________________________________

مسجد سپهسالار که با نام مسجد آیت الله مطهری نیز شناخته می ‌شود یکی از مساجد بزرگ شهر تهران است . اینمسجد که همراه مدرسه ای به همین نام است در تهران در کنار مجلس شوری ملی ( میدان بهارستان ) واقع است . مسجد و مدرسه سپهسالار ( شهید مطهری ) نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است که از نزدیک ترین تلفیق ها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است .مسجد سپهسالار گنبد ویژه ‌ای دارد ؛ تعداد مناره ‌های بیش از اندازه متداول آن که حدود 10 مناره است و گنبد دو گوش خوابیده ‌اش نشان از سبک معماری مساجد ترکیه دارد .
گنبد خانه مسجد سپهسالار تحولی در معماری مساجد به شمار میرود.در قسمت جنوبی ‌، بیننده فضای بزرگ بدون ستونی را می ‌بیند . سبکی این فضا را حتی ، جرز های عظیمی که گنبد روی آن قرار گرفته مخدوش نمی‌ سازد . چهار گنبد کاربندی با قاعده مستطیل ‌، بال ‌هایچلی پا را پوشش داده ‌اند . در نمای بیرونی نیز این چهار گنبد سلسله مراتبی در حرکت به سمت گنبد اصلی با ارتفاع ۲۵ متر به وجود می آورد .
تزئینات ساختاری چون کاربندی و غیر ساختاری چون یزدی ‌بندی و مقرنس و کاسه ‌بندی در ساختمان مسجد به کاررفته کاشی کاری ها و مجموعه هنر های معماری دوره قاجار نه تنها یکی از زیباترین مساجد بلکه یک مدرسه نیز هست . از انواع مهم کاشی‌ کاری در این مسجد معقلی ‌، هفت رنگ یا خشتی و معرق را می ‌توان نام برد که این آخری به دو صورت اسلیمی و گره ‌چینی است و معرق برجسته سر در ورودی در نوع خود منحصر به فرد است ‌. سنگ و تزیینات سنگی در این مجموعه جابه ‌جا به کار رفته و از این نظر با دیگر ابنیه دوران قاجار تفاوت دارد و به معماری دوران زندیه شباهت می‌ یابد. در این بنا آجر کاری به شکل تزیینی دیده نمی ‌شود اما ، آجر مصالح اصلی بنا را تشکیل می‌ دهد و زمین ‌های است که کاشی کاری روی آن نمایی جذاب دارد . طاق ‌های آجری پر تنوع در دالان ‌ها و ورودی ‌ها نیز به چشم می‌ خورد . در های حجره ‌ها و در اصلی شبستان زمستانی گره ‌چینی معرق دارند . درب اصلی که به خیابان سرچشمه باز می ‌شود دارای بهترین نمونه تزیینات فلزی در این مجموعه است ‌. پشت پنجره حجره ‌ها نیز نمونه ‌هایی زیبا از فرفورژه ( نرده ‌های دست ‌ساز آهنی ‌) دیده می ‌شود .
به طور کلی طرح این بنا ملهم از مسجدجامع اصفهان ، مسجد اباصوفیه استانبول و مدرسه چهارباغ اصفهان است .
وقتی درباره معماری اصیل و سنتی سخن می گوییم ، منظورمان 30_40 سال پیش است ، چون از 30 سال قبل به این طرف ، با ورود تمدن ، تکنولوژی و معماری جدید ، بسیاری از سازه ها و بنا ها دستخوش تغییرات شده است .
هر بنایی دارای ارزش و اعتبار و بیان کننده سلیقه معمار بنا است . بنا های تاریخی هر کشور بخشی از شناسنامه فرهنگ و کارنامه مردمی است که در آن زندگی می کرده اند . ازاین رو توجه به تاریخچه بنا ها و شاهکار های هنر معماری ، مهم است .
بانیان این بنای بزرگ و نیز سازندگان ساختمان مجلس شورای ملی ، « حاج میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی » ، صدر اعظم دوره ناصر الدین شاه قاجار و برادرش « مشیر الدوله » بودند . سپهسالار در سال 1296 ه . ق. بنیانگذاری این ساختمان را آغاز کرد و چون در سال 1298 در مشهد وفات یافت ، برادرش یحیی خان مشیرالدوله در تکمیل و اتمام این بنا همت گماشت و پس از درگذشت او قسمتی از ناتمامی ها و تزیینات تدریجاً بوسیله نائب التولیه های وقت انجام یافت . که ساخت این بنا در دو سال پایانی عمر میرزا حسین خان سپهسالار آغاز شد و هزینه آن نیز از محل عواید شخصی وی تامین می شد . ولی تکمیل مجموعه پس از مرگ وی توسط برادرش یحیی ‌خان مشیر الدوله صورت گرفت .
میرزا حسین ‌خان سپهسالار سا‌ل ها سفیر ایران مقیم در استانبول بود . برای همین زمانی که به ایران بازگشت بانگاهی به مساجد ترکیه شروع به ساخت این مسجد کرد . شاید این نزدیک ‌ترین تلفیق میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول باشد .
طراحی مسجد را ممتحن ‌الدوله به عهده گرفت و معمار آن حاج حسن قمی بود . ساخت هسته اصلی بنا نزدیک به پنج سال به درازا کشید . همچنین از « حاج ابوالحسن معمار » و « استاد جعفرخان معمار باشی کاشانی » به عنوان معماران اصلی مسجد و مدرسه یاد می شود .
در دوره ‌های بعدی ‌، تکمیل بخش‌ هایی از مسجد همچنان ادامه یافت که در سال ۱۳۲۰ ، در محل گل‌ خانه قدیمی ‌، تالاری ساخته شد که امروز مجموعه دار القرآن است ‌. در سال ۱۳۴۲ ، استاد لرزاده تغییراتی در شبستان زمستانی ایجاد کرد و در سال ۱۳۷۵ ، نیز مهندس سعیدی گنبد اصلی را اساسی مرمت کرد .
نمازخانه مسجد که به چهل ستون معروف است ( اما 44 ستون دارد ) ، درشرق صحن قرار دارد ؛ صحنی که دارای چهار باغچه ، چهار خیابان و حوض بزرگی در میانه است که از آب جاری قنات تهران ( که برای مدرسه ، مسجد و عمارت بهارستان می‌ آمد ) سیراب می ‌شد .
ابعاد صحن آن تقریبا 61 در 62 متر است و ساختمانش دو طبقه و در هر طبقه حجراتی جهت سکنی طلاب ساخته شده که مجموعاً قریب شصت حجره می باشد . در چهار طرف اضلاع ساختمان چهار ایوان قرار دارد که ایوان بزرگ اصلی در طرف جنوب واقع شده و منتهی به مقصوره و گنبدی عظیم می شود که کمتر از گنبد های مساجد بزرگ دوره صفویه نیست ولی نه بدان زیبایی .
هله
     
  
مرد

 
‎مسجد شاه‎
__________________________________________________________

مسجد شاه یا مسجد امام خمینی یکی از قدیمی ترین مساجد تهران دوره قاجار می باشد که در زمان فتح علی شاه ساخته شده و در زمان ناصرالدین شاه دو مناره کنونی مسجد به آن اضافه گشت . این مسجد که هنوز نام فتح علی شاه را بر سر در ورودی خود دارد اززیباترین و بزرگ ترین مساجد تهران به حساب می آید و در دل بازار مکانی مذهبی برای بازاریان و مراجعه کنندگان به حساب می آید.
این‌ مسجد در انتهای‌ خیابان‌ ناصرخسرو واقع‌ شده‌ و به‌ بازار تهران‌ محدود است‌ . مسجد شاه‌ یا سلطانی‌ از آثار دوران‌ فتحعلی‌ شاه‌ قاجار است‌ و در زمان‌ ناصر الدین‌ شاه‌ نیز ، دو مناره‌ کنونی ‌سردر مسجد به‌ آن‌ اضافه‌ شد و تعمیراتی‌ در آن‌ صورت‌ گرفت ‌. این‌ مسجد از لحاظ‌ وسعت‌ صحن ‌، شبستان ‌های ‌زیبا ، گنبد عظیم‌ کاشی‌ کاری‌ شده‌ و تاق ‌ها و سردر ، باشکوه‌ و جالب‌ است‌ .
هله
     
  
مرد

 
‎باروی ری‎
__________________________________________________________

باروی ری با قدمت ۶۰۰۰ ساله دارای وسعتی در حدود ۱۸۰۰*۲۵۰۰ متر دارد و با باروی بسیاری از شهرهای نظامی مشابه قابل مقایسه ‌است . اطراف آن در گذشته خندقی وجود داشته که در هنگام خطر برای دفاع آن را از آب پر می‌ کرده‌ اند . طول بقایایاین بارو ۴۵۳ متر است که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می ‌گردد . حداکثر ارتفاع آن ۸ متر و حداقل آن ۳٫۲ متر می ‌باشد . این دیوار قدیمی در محوطه تاریخی محله چشمه‌ علی شهر ری قرار دارد .
هله
     
  
مرد

 
‎بازار ری‎
__________________________________________________________

بازار ری یکی از بازار های تاریخی در شهر ری است .
این بازار در شمال آرامگاه شاه عبدالعظیم ، بازار ری واقع است . بازار ری متشکل از دو راسته بازار است که در محل تلاقی خود تشکیل یک چهار سوق را می ‌دهند .
این محل از قدیم الایام یکی از مراکز فروش ادویه ، دارو های سنتی و کالا های تجاری بود که توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ری می ‌گردید . این بازار دارای ساختاری متشکل از گچ ، آجر ، خشت و گل و از نظر قدمت متعلق به صفویه ( حدود۵۰۰ سال پیش ) است .
بازار قدیم ری در طی سال های گذشته بارها بازسازی شده . آخرین مرمت بازار ، دو یا سه سال پیش انجام شد . سر در قدیم بازار نیز تابستان سال جاری بازسازی شد . بازار ری اکنون بیش از صد دهنه حجره دارد .
ادویه و داروهای گیاهی هنوز از مهم ترین محصولات این بازار است .
بیشتر اجناسی که در این بازار به فروش می رسد نقره جات ، سجاده ها و لوازم مورد نیاز حجاج و داروهای گیاهی هستند . تعدادی از مغازه ها نیز به فروش پوشاک و لوازم خوراکی از جمله انواع سوهان ، گز و آب نباتهای رنگی اختصاص دارد . چند سالن غذا خوری در این بازار وجود دارد .
هله
     
  
صفحه  صفحه 5 از 12:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  12  پسین » 
ایران

Tehran | طهران/تهران

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA