انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 2 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین »

جايگاه زن در ايران باستان


مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ


ﻣﺘﻮﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺩﯾﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﺘﻔﮑﺮﺍﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ
ﺭﺳﯿﺪ. ﺁﺑﺮﺍﻫﺎﻡ ﺁﻧﮑﻮﺋﺘﯿﻞ – ﺩﻭﭘﺮﻭﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۵
ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻫﻨﺪ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻮﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ
ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ . ﺍﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۷۱ ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻮﻥ
ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﯾﮏ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻧﻮ ﺗﻮﺳﻂ
ﯾﮏ ﻣﻮﺑﺪ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩ .
ﺭﺍﺳﻤﻮﺱ ﺭﺍﺳﮏ ﺩﺭ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﺑﻤﺒﺌﯽ )ﻣﻮﻣﺒﺎﯼ
ﮐﻨﻮﻧﯽ ( ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۸۲۰ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺯ
ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ
ﻣﺘﻮﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻩ ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﻣﺘﻮﻥ
ﻣﻘﺪﺱ ﭘﺎﺭﺱ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﻠﺦ ]) ﺗﺎﺯﯼﻫﺎ ( ﺑﺎﺷﻨﺪ .
ﻣﺘﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺭﺍﺳﮏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﮐﺮﺩ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ
ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﭙﻨﻬﺎﮎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺩﺳﺖ
ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻨﺪ ﺷﺮﻗﯽ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ
ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﻟﻨﺪﻥ، ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻟﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﮐﺴﻔﻮﺭﺩ ﻭ
ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﺎﺭﯾﺲ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ
ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺯﻧﺪ


ﻭﺍﮊﻩ » ﺯﻧﺪ« ﯾﺎ "Zend" ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ »ﺗﻔﺴﯿﺮ« ﯾﺎ
» ﺗﺮﺟﻤﻪ (« ﺑﻪ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻣﺘﻤﻢﻫﺎﯼ ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻪ
ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﺎﺯﻧﺪ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ
ﺗﻔﺴﯿﺮﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ
ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﻧﺸﺪﻧﺪ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻮﻡ
) ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺗﮑﻠﻢ ﻧﻤﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ( ﻣﻮﺭﺩ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ
ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ
ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ) ﮐﻪ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﺪ (
ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ . ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺕ » ﺯﻧﺪ –
ﺍﻭﺳﺘﺎ« ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﯾﺎ ﺑﮑﺎﺭ ﮔﯿﺮﯼ ﻭﺍﮊﻩ
»ﺯﻧﺪ« ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻡ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﯾﺎ ﻣﺘﻦ، ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺗﯽ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺧﯿﺮﺍ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۹
ﺁﻧﮑﻮﺋﺘﯿﻞ – ﺩﻭﭘﺮﻭﻥ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﮐﻪ » ﺯﻧﺪ« ﻧﺎﻡ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺗﺮ
ﺍﺳﺖ. ﺳﺮ ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﺟﻮﻧﺰ ﺩﺭ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﺍﺛﺮ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺧﻮﺩ
ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۸۹ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﮕﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﯾﮏ
ﮐﺸﯿﺶ ﻫﻨﺪﻭ ﯾﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ :

ﺯﻧﺪ، ﻧﺎﻡ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﺍﻭﺳﺘﺎ، ﻧﺎﻡ ﺯﺑﺎﻥ
است .

ﺍﯾﻦ ﺳﺮﮔﺸﺘﮕﯽ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻔﮑﺮﺍﻥ ﻏﺮﺑﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺭﺍﯾﺞ
ﺷﺪ ﻭ » ﺯﻧﺪ – ﺍﻭﺳﺘﺎ« ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺑﻪ
ﻣﺘﻮﻥ ﮐﻬﻦ ﺗﺮ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﺷﻮﺩ ) ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ
ﺍﺳﺖ .( ﺍﺛﺮ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺭﺍﺳﮏ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ »ﺑﺤﺜﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺯﻧﺪ ) « ﺑﻤﺒﺌﯽ، ۱۸۲۱ ( ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺳﺮﮔﺸﺘﮕﯽ ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺭﺩ. ﮐﺘﺎﺏ ﻭﺳﺘﺮﮔﺎﺭﺩ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ
» ﺯﻧﺪﺍﻭﺳﺘﺎ ﯾﺎ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ« )ﮐﭙﻨﻬﺎﮎ ۵۴ - ۱۸۲۵ ( ﻓﻘﻂ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ
ﺭﺍ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﮐﺮﺩ .
     
  ویرایش شده توسط: sinarv1   
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻭ ﺩﺭﻭﻧﻤﺎﯾﻪ


ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﯼ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺁﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ
ﺯﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ
ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ » . ﻧﺴﮏ«ﻫﺎﯼ ۲۱ ﮔﺎﻧﻪ
ﻣﻨﻌﮑﺲ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ۲۱ ﮐﻠﻤﻪﺍﯼ ﻧﯿﺎﯾﺶ » ﺁﻫﻮﻧﺎ
ﻭﺍﯾﺮﯾﺎ« ﻫﺴﺘﻨﺪ : ﻫﺮﯾﮏ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺧﻂ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺍﺯ
ﻫﻔﺖ ﮐﻠﻤﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ
» ﻧﺴﮏ« ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ
ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﻔﺖ ﺟﻠﺪ ﺩﺍﺭﺩ . ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺟﻠﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﮐﻠﻤﺎﺕ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ
ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻧﺴﺒﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻠﺪﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ
ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ . ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﯾﮏ ﭼﻬﺎﺭﻡ
ﻣﺘﻦ » ﻧﺴﮏ« ﻫﺎ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﺳﺖ . ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎ
) ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ » ﻧﺴﮏ «ﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ
ﻣﺘﻤﻢﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻥ ) ﻧﯿﻤﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ( ﺑﻪ
ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ
ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪﯼ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺍﺳﺖ )ﮔﺮﭼﻪ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ » ﻧﺴﮏ «ﻫﺎ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ ( ﻭ ﺍﺻﻼً
ﺛﺎﺑﺖ ﯾﺎ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺘﻔﮑﺮﯾﻦ
ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺞ ﺩﺳﺘﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ
ﻋﺒﺎﺩﯼ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻮﻥ ﺑﻪ
ﺩﻭﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ : ﻣﺘﻮﻥ ﮐﻬﻦ ﺗﺮ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ
ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ) ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺯﺑﺎﻥ
ﻫﻨﺪﻭ - ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺳﺎﻧﺴﮑﺮﯾﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ
ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺩﺍﺭﺩ ( ﻭ ﻣﺘﻮﻥ ﺟﺪﯾﺪﺗﺮ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ
ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺧﻂ ﭘﻬﻠﻮﯼ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﻳﺴﻨﺎ

»ﯾﺴﻨﺎ« ) ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ » «yazišn» ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺧﯿﺮﺍﺕ«،
ﻫﻢ ﺭﯾﺸﻪ » ﺳﺎﻧﺴﮑﺮﯾﺖ («yajña ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﺒﺎﺩﯼ
ﺍﺻﻠﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﺯ ۷۲ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ
»ﻫﺎﺕ« ﯾﺎ » ﻫﺎ« ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ۷۲ﻧﺦ ﺍﺯ ﭘﺸﻢ
ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﺩﺭ » ﮐﺴﺘﯽ« ) ﻧﺦ ﻣﻘﺪﺱ ﮐﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ
ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﭘﻮﺷﻨﺪ ( ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ».ﯾﺴﻨﺎ« ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ۲۱ » ﻧﺴﮏ « ﺍﺳﺖ
) ﺟﻠﺪ ﻫﻔﺘﻢ ﻭ ﺁﺧﺮ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﻭ ﺁﺧﺮ ( ﮐﻪ ﺑﻪ
ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻣﻞ »ﮔﺎﺕﻫﺎ« ) ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﻭ
ﻣﻘﺪﺱﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﻭﺳﺘﺎ ( ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﺭﻭﺩ
ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮﺩ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ
»ﮔﺎﺕﻫﺎ« ﺗﻮﺳﻂ » ﯾﺴﻨﺎﻫﭙﺘﺎﻧﮓ ﻫﺎﺕ« ») ﯾﺴﻨﺎ«
»ﻫﻔﺖ ﻓﺼﻞ (« ﻗﻄﻊ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻓﺼﻞﻫﺎﯼ ۳۵ ﺗﺎ
۴۲ » ﯾﺴﻨﺎ« ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻋﻤﺮ ﺁﻥ
ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ »ﮔﺎﺕﻫﺎ« ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﯿﺎﯾﺶ
ﻭﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺪﺡ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﻋﻠﯽ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ،
ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﺁﺗﺶ، ﺁﺏ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔﺮﭼﻪ » ﯾﺴﻨﺎ«
ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻨﺜﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺁﻥ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﺯﻭﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﺷﺶ » ﻧﺴﮏ« ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﻦ
ﮔﺮﻭﻩ » ﻧﺴﮏ« ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ »ﮔﺎﺕﻫﺎ« ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ
ﺩﺳﺘﻪ » ﯾﺴﻨﺎ« ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ.

ﻭﯾﺴﭙﺮﺩ

» ﻭﯾﺴﭙﺮﺩ« ) ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ » vîspe ratavo «،
»ﻫﻤﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍﻥ (« ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﺘﻤﻢﻫﺎﯼ
»ﯾﺴﻨﺎ« ﺍﺳﺖ . » ﻭﯾﺴﭙﺮﺩ« ﺑﻪ ۲۳
» ﮐﺮﺩﺍ« )ﻗﺴﻤﺖﻫﺎ، ﻣﻔﺮﺩ : ﮐﺮﺩﻭ ( ﺗﻘﺴﯿﻢ
ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺁﻧﻬﺎ
ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
يشت

» ﯾﺸﺖ« ﻫﺎ «yešti»)، » ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﯾﺶ (« ﮐﻪ ۷۲
ﺗﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻣﺰﺩﺍ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻭ
ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ) ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﻮﮐﻞ ﻣﺰﺩﺍ ﺑﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﻬﺎﻥ (
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻤﯽ
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ
ﻭ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺯﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ
ﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﺰﺩﺍﻧﯽ ﮐﻪ » ﯾﺸﺖ«ﻫﺎﯼ
ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ
»ﺍﺭﺩﻭﯾﺴﻮﺭﺍ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ« ) ﺍﯾﺰﺩ ﻣﻮﮐﻞ ﺑﺮ ﺁﺏﻫﺎ (،
»ﺗﯿﺸﺘﺮﯾﺎ « )ﺍﯾﺰﺩ ﺑﺎﺭﺍﻥ( ، »ﻣﯿﺘﺮﺍ« ) ﺍﯾﺰﺩ ﻣﻮﮐﻞ ﺑﺮ ﻋﻬﺪ
ﻭ ﭘﯿﻤﺎﻥ (، » ﻓﺮﺍﻭﺷﯽ « ) ﺭﻭﺡﻫﺎﯼ ﻧﯿﮑﺎﻥ (،
» ﻭﺭﺛﺮﻏﻨﻪ« ) ﺍﯾﺰﺩ ﺟﻨﮕﺎﻭﺭﯼ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ( ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ .
ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺑﺨﺶ ﺍﻋﻈﻢ » ﯾﺸﺖ« ﻫﺎ ﻣﻮﺯﻭﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺍﺩﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ
ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺭﺍﯾﺞ
ﻧﯿﺴﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ


» ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ« ) ﺗﺤﺮﯾﻒ ﺷﺪﻩ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ » Vî-
Daêvô-Dāta«، » ﻋﻠﯿﻪ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ (« ﺟﻠﻮﻫﺎﯼ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﻭ ﺭﺍﻩﻫﺎﯼ ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ
ﺑﺮﻣﯽ ﺷﻤﺮﺩ . » ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ« ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ۱۹ » ﻧﺴﮏ «
ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ » ﻧﺴﮑﯽ« ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺯ
ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻦ
ﺷﺎﻣﻞ ۲۲ » ﻓﺮﮔﺮﺩ« ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺤﺚ ﺑﯿﻦ
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻭ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ . ﺍﻭﻟﯿﻦ
»ﻓﺮﮔﺮﺩ« ﯾﮏ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﯾﮏ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮ ﺑﺮﺭﻭﯼ ﺧﻄﻮﻁ
ﺳﯿﻞ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ » . ﻓﺮﮔﺮﺩ« ﺩﻭﻡ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ
»ﯾﯿﻤﺎ« ) ﺟﻤﺸﯿﺪ ( ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ . »ﻓﺮﮔﺮﺩ«ﻫﺎﯼ
ﺩﯾﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ) ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻩ (
) ﻓﺮﮔﺮﺩ ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۶، ۱۷، ۱۹ ( ﻭ ﻧﯿﺰ
ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎ ﻭ ﺭﺍﻩﻫﺎﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ) ﻓﺮﮔﺮﺩ ۷،
۱۰، ۱۱، ۱۳، ۲۰، ۲۱، ۲۲( ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ .

»ﻓﺮﮔﺮﺩ« ﻫﺎﯼ ۴ ﻭ ۵ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﺄﻥ ﺛﺮﻭﺕ، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ
ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻗﺒﺢ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ
ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﻭ ﻋﻬﺪﺷﮑﻨﯽ ﺑﺤﺚ
ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﻔﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﻤﺎﻥﺷﮑﻨﯽ ﻭ
ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. » ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ «
ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﺯ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺍﺳﺖ
) ﻧﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻋﺒﺎﺩﯼ ( ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺁﻥ ﺗﺎ
ﺣﺪﻭﺩﯼ ﻧﺴﺒﯿﺖ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ » ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ« ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎ ﻭ ﻋﻤﺮ
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﺟﻮﺍﻥ
ﺗﺮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﺍﻋﻈﻢ ﺁﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻬﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ
ﻋﻘﯿﺪﻩٔ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ، ﺟﺰﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﻬﻦ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪ ﻭ ﺩﺭ
ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺘﺐ
ﻣﻘﺪﺱ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ
ﺍﺳﻼﻡ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺁﻥ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ
ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺯ ﮐﺘﺐ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﺷﻤﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻓﻘﻂ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ .

ﺩﺭﻭﻧﻤﺎﯾﻪﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ

ﻫﻤﻪ ﺩﺭﻭﻧﻤﺎﯾﻪﻫﺎﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﺩﺳﺘﻪ
ﻓﻮﻕ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﺸﺪﻧﺪ، ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ
ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻧﺎﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ
ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺘﻮﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺗﺮ
)ﻣﺎﻧﻨﺪ » ﺧﺮﺩﻩ ﺍﻭﺳﺘﺎ« ) ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﻌﺪﯼ (( ﭘﻨﺞ
» ﻧﯿﺎﯾﺶ« ) ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ، ﻣﺎﻩ، ﻣﯿﺘﺮﺍ،
ﺁﺏ ﻭ ﺁﺗﺶ (، »ﺳﯽ ﺭﻭﺯﻩ« ﻭ »ﺁﻓﺮﯾﻨﮕﺎﻥ « )ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ
ﺧﯿﺮ( ﺍﺳﺖ.

ﺧﺮﺩﻩﺍﻭﺳﺘﺎ

» ﺧﺮﺩﻩ ﺍﻭﺳﺘﺎ« ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ » ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺧﻼﺻﻪ
ﺷﺪﻩ« ﯾﺎ »ﮔﻠﭽﯿﻨﯽ ﺍﺯ ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎ (« ﮔﺰﯾﺪﻩﺍﯼ
ﺍﺯ ﻣﺘﻮﻥ » ﯾﺴﻨﺎ«، » ﻭﯾﺴﭙﺮﺩ«، » ﯾﺸﺖ« ﻭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ
ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﺼﺮﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻨﺞ » ﻧﯿﺎﯾﺶ«
ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﻋﺎ ﺑﺮﺍﯼ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺮ
ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺑﺪ ﺁﺫﺭ ﭘﺎﺩ ﻣﺎﺭﺍﺳﭙﻨﺪﺍﻥ
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺳﺎﻟﻪﺍﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ
ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩ . ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﺩﻋﯿﻪﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﮔﻮﯾﺶ ﺍﻭﺳﺘﺎ

ﺯﺑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﺒﺐِ
ﻭﺟﻮﺩِ ﻧﺎﻡِ ﺍﻭﺳﺘﺎ، ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺩﻭ ﮔﻮﯾﺶ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﮔﻮﯾﺸﯽ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﺎﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﺪﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪﺷﺪﻩ ﻭ ﮔﻮﯾﺸﯽ ﮐﻪ
ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻧﺪ . ﮔﻮﯾﺶ
ﻧﺨﺴﺖ ﺭﺍ ﮔﻮﯾﺶ ﮔﺎﻫﺎﻧﯽ ﻭ ﮔﻮﯾﺶ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ
ﮔﻮﯾﺶ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩﺍﻧﺪ . ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺣﺪﻭﺩ
ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺩﻭﺭﻩٔ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ
ﺩﻭﺭﻩٔ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﯿﺴﺖﻭﯾﮏ ﻧﺴﮏ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻬﻦ

ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺭﺳﯿﺪﻩﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﻧﻈﺮ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﺩ:
- ﺑﺨﺶ ﯾﮑﻢ ﺷﺎﻣﻞ » ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻬﻦ« ﮐﻪ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ
ﺁﻥ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺯﺭﺗﺸﺖ
) ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻭ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﻫﺸﺘﺼﺪ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ (
ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺁﻥ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻋﺼﺮﻫﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻭ ﺑﺎﺯﻧﻮﯾﺴﯽ
ﺩﮔﺮﺑﺎﺭﻩ، ﺗﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪﺗﺮ
ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﮐﻬﻦ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.

- ﺑﺨﺶ ﺩﻭﻡِ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺷﺎﻣﻞ
»ﮔﺎﺕﻫﺎ« ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎﯼ ﻣﯿﻨﻮﯼ ﺷﺨﺺ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ
ﻣﻀﻤﻮﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻬﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻧﮕﺎﺭﺵ، ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶ
ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ .

- ﺑﺨﺶ ﺳﻮﻡ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﺴﻨﺎ،
ﯾﺸﺖﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ، ﻭﯾﺴﭙﺮﺩ، ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ ﻭ ﺧﺮﺩﻩ ﺍﻭﺳﺘﺎ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﯽ ﺟﺰﻭ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﻧﻮ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ
ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ . ﺍﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻫﻤﯿﻦ
ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ
ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻬﻦ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ
ﺁﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺭﺍ
ﺍﻣﮑﺎﻥﭘﺬﯾﺮ ﻧﻤﯽﺳﺎﺯﺩ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ
ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﺭ ﻭﻧﺪﯾﺪﺍﺩ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭﻫﺎﯼ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺷﮑﻞ ﻧﮕﺎﺭﺷﯽ ﮐﻬﻦ ﺁﻥ ﮐﺎﻣﻼ
ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
پازند

ﭘﺎﺯﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﯾﻌﻨﯽ ﺛﺒﺖ ﺗﻠﻔﻆ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﭘﻬﻠﻮﯼ
ﺑﺎ ﺧﻂ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ) ﺩﯾﻦ ﺩﺑﯿﺮﻩ .(
ﺍﺑﻬﺎﻡ ﺯﯾﺎﺩ ﺩﺭ ﺧﻂ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﮑﺎﺭ ﺑﺮﺩﻥ ﯾﮏ
ﺣﺮﻑ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻨﺪ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻧﯿﺰ ﻧﻨﻮﺷﺘﻦ ﺑﺮﺧﯽ
ﻣﺼﻮﺗﻬﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻮﺟﻮﺩ
ﺁﻣﺪﻥ ﺧﻂ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﻄﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﺍﻣﻼﯼ ﭘُﺮ ] ۱ [ ﺑﻮﺩ، ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺧﻂ ﺁﻭﺍﻧﮕﺎﺭﯼ
ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻫﻤﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ
ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﺷﯿﻮﻩ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦﺑﺎﺭ ﺗﻮﺳﻂ
ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﯼ ﭘﺎﺭﺳﯽ ] ۲ [ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ»ﻧﺮﯾﻮﺳﻨﮓ « ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺷﺪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﺎﺯﻧﺪ ﻧﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ
] ۳ [. ﭘﺎﺯﻧﺪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺴﺘﻘﻠﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺍﯾﻦ
ﺷﯿﻮﻩ ﺧﺎﺹ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ
ﺧﻂ ﻣﻨﺒﻊ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻥ ) ﭘﻬﻠﻮﯼ( ﺗﻠﻔﻆ ﺻﺤﯿﺢ ﮐﻠﻤﻪ
ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﯽﺩﺍﺩ، ﺑﻌﻀﺎً ﺗﻔﺎﻭﺗﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮﺣﺴﺐ
ﻭﯾﮋﮔﯿﻬﺎﯼ ﻟﻬﺠﻪ ﺍﯼ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﯾﺴﻨﻪ

ﯾَﺴﻨَﻪ ﯾﺎ ﯾﺴﻦ )ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﯿﺎﯾﺶ( ﺑﻪ ﺩﻭ
ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﺮﻭﺩ: ﯾﺴﻨﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﻣﺮﺍﺳﻢ
ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ، ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﻧﺴﮏﻫﺎﯼ ) ﻧﺴﮏ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻓﺼﻠﯽ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ (
ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ
ﻣﯿﺸﻮﺩ .

ﻧﺎﻡ

ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪٔ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ "ﯾﺰ (yaz)"، ﻭ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎ
ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ.
ﻭﺍﮊﻩٔ " ﯾﺸﺘﻦ (Yashtan) "ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﻭ
" ﺟﺸﻦ" ﺩﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ )ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﯾﺴﻦ ( ﻧﯿﺰ ﺍﺯ
ﻫﻤﯿﻦ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺬﻫﺒﯽو

ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﻮﺑﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺸﻮﺩ . ﺍﺯ
ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﺮﺍﻫﻢ (parāhōm) ﮐﻪ ﺑﺎ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﻫﻮﻡ (hōm) ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ
ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ . ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺷﺎﻣﻞ
ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺨﺶﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺩﻫﺎﯼ ﻧﺴﮏ ﯾﺴﻨﺎ ﻭ
ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﻮﻡ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ
ﺍﺳﺖ.

ﻧﺴﮏ

ﯾَﺴﻨَﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﺴﮏ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ۷۲ ﻫﺎﺕ )ﻓﺼﻞ ( ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﮔﺎﻫﺎﻥ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ) ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ ( ﻧﯿﺰ ﺟﺰﻭ ﻫﻤﯿﻦ ۷۲ ﻫﺎﺕ ﺑﺸﻤﺎﺭ
ﻣﯽﺁﯾﺪ .ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎ ﯾﺰﺩﺍﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻓﺮﺍ
ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﻝﻋﻤﻞ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺩﺍﺩﻩ
ﻣﯿﺸﻮﺩ . ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﻧﺴﮏﻫﺎﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﯾﺴﻨﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ
ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺮﻭﺩ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
صفحه  صفحه 2 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین » 
ایران

جايگاه زن در ايران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA