انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 4 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین »

جايگاه زن در ايران باستان


مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﻗﺮﻥﻫﺎ ﺑﻌﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ، ﻧﻮﻉ ﺍﺻﻠﯽ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ » ﺯﻧﯽِ ﭘﺎﺩِﺧﺸﺎﯼ « ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪ
ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻗﯿﻤﻮﻣﯿﺖ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﺑﻪ
ﺷﻮﻫﺮ ﺑﻮﺩ . ] ۱[ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ
ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ » ﭼَﮕَﺮ« ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪ
ﻭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻓﺮﺯﻧﺪﺁﻭﺭﯼ
ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺯﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﻤﺴﺮ ﻣﻮﻗﺖ ﺑﻪ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮑﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﻭﺭﺩ. ﭼﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﺻﻮﺭﺕ ﭼَﮑَﺮ ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻧﺪ .] ۱ [ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺯ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺯﻥ ﺷﺮﻁ ﻧﺒﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ
ﺣﺎﺻﻞ ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺍﻭﻝ ﻣﯽﺭﺳﯿﺪﻩﺍﻧﺪ . ] ۲[ ﻧﻮﻉ
ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺤﺚ ﻭ
ﺟﺪﻝﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯾﺎﻥ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ
ﺧﻮﯾﺪﻭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺭﻡ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﻭ ﻣﺪﺭﻥ

ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ
ﻧﻘﺎﻁ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﺩﯾﮕﺮ، ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺗﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ
ﯾﺎﻓﺘﻪﺍﺳﺖ . ﻭﻟﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺩﺭ ﺍﮐﺜﺮ ﻧﻘﺎﻁ ﮐﺸﻮﺭ ) ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺷﻬﺮ
ﺗﻬﺮﺍﻥ ( ﻣﺮﺳﻮﻡ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ، ﺑﻄﻮﺭ
ﺭﺳﻤﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺳﺖ :

ﺧﻮﺍﺳﺘﮕﺎﺭﯼ

ﺑﻠﻪ ﺑﺮﺍﻥ

ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺧﻮﺭﺍﻥ

ﻧﺎﻣﺰﺩﯼ

ﻋﻘﺪ ﻧﮑﺎﺡ

ﺳﻔﺮﻩ ﻋﻘﺪ

ﺟﻬﺎﺯﺑﺮﺍﻥ

ﺣﻨﺎﺑﻨﺪﺍﻥ

ﻋﺮﻭﺳﯽ

ﺯﻓﺎﻑ

ﭘﺎﺗﺨﺘﯽ

ﻣﺎﺩﺭ ﺯﻥ ﺳﻼﻡ

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺳﻮﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ
ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ )ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻋﺮﻭﺱ ﺑﻪ
ﻗﺎﺑﻠﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻋﻘﺪ ( ﻭ ﺭﺳﻮﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ
ﻫﻨﻮﺯ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﻨﺘﯽ ﻗﺪﯾﻢ
ﺍﺟﺮﺍ ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ) ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻋﺮﻭﺳﯽ .( ] ۵ [ ﺩﺭ
ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﺳﻨﺘﯽ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ ﻗﺮﺍﺭ
ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺗﺎﺑﻊ ﺭﺳﻮﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ
ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﯼ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ) ﻋﻘﺪ ﻧﮑﺎﺡ ( ﻭ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ
ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺯﻭﺟﯿﻦ،
ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﻉ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺭﺍ ) ﺳﻨﺘﯽ ﯾﺎ
ﻣﺪﺭﻥ ( ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ] ۶ [ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﺳﻨﺘﯽ
ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺗﺮﯼ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﺳﻨﺘﯽ ﺗﺎ
ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ، ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺣﻖ ﺩﯾﺪﻥ ﯾﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ
ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ). ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﺭﻭﺡﺍﻟﻠﻪ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻭ ﺑﺎﻧﻮ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺛﻘﻔﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ
ﺑﻮﺩ( ] ۷ [ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ،
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮﺩ ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺻﻮﺭﺕ
ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﺑﺪﯾﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ، ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ
ﺭﺳﻮﻡ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽ،
ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﯿﻨﺎﺑﯿﻨﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ] ۶ [
ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻔﺎﻭﺕﻫﺎﯼ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﻭ ﻣﺪﺭﻥ، ﺗﻔﺎﻭﺕ
ﺳﻨﯽ ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻄﻮﺭ
ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺯﻭﺝ )ﺩﺍﻣﺎﺩ ( ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﺯﻭﺟﻪ) ﻋﺮﻭﺱ (
ﻣﺴﻦ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ
ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺳﻨﯽ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﺭﯼ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ
ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻌﮑﻮﺱ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ . ] ۶[
ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺁﻣﺎﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ
ﺗﻬﺮﺍﻧﯽ، ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺪﺭﻥ
ﺭﺍﻏﺐ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ] ۸ [ ﺁﻣﺎﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﺳﻨﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﮐﻪ
ﻧﺴﺒﺖ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺘﺎﻧﻬﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ
ﺍﺳﺖ، ﺣﺪﻭﺩ 30 ﺩﺭﺻﺪﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻭ
ﻃﻼﻕ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺳﻨﯽ


ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺳﻨﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﺮﻭﺱ ﻭ ﺩﺍﻣﺎﺩ، ﺩﺭ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﻣﻨﺎﻗﺸﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺰ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ،
ﺍﺧﺘﻼﻑﻫﺎﯼ ﺳﻨﯽ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﺭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺩﻟﯿﻞ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ
ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﻘﺶ ﻧﻈﺎﺭﺗﯽ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ
ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﺁﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ
ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻭﺿﻌﯿﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺤﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ .
ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ، ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻣﺴﺎﺋﻞ
ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺳﻨﯽ
ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪﯼ ﺳﺮﺷﺖ ﻧﯿﮏ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ
ﻫﺎﯼ ﺯﺭﺩﺷﺖ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺖ ﮐﻪ
ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎﻫﻢ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭﯾﮑﺪﯾﮕﺮﻧﺪ . ﮐﺮﯾﺴﺘﻦ ﺳﻦ،
ﺧﺎﻭﺭﺷﻨﺎﺱ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﻧﻤﺎﺭﮐﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : »ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺮﺩﺍﻥ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻧﺰﺍﮐﺖ ﺑﻮﺩ . ﺯﻥ
ﭼﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﺯ
ﺁﺯﺍﺩﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩ .« ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ، ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ، ﺍﻧﺒﻮﻩ ﻧﺎﻡ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﮔﻞ ﻫﺎ ﻭ ﺑﻮﯼ ﮔﻞ ﻫﺎ ﻭ
ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﮔﻞ ﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ
ﻣﯽﻧﻬﻨﺪ، ﺑﺎ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮ
ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮐﺮﺩﻥ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﯽ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﻭﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ
ﻭﺍﻻﯾﯽ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ، ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺑﻪ ﻭﺭﻃﻪﯼ
ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﯽ ﻧﯿﻔﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﻪ ﻭ
ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻧﮕﺎﺭﻩﯼ ﻫﯿﭻ ﺯﻧﯽ ﺩﯾﺪﻩ
ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﭘﻠﻮﺗﺎﺭﮎ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ، ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺩﺭ
ﺍﻣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﯽ ﻋﻔﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺷﺪﺕ
ﺣﺴﺎﺱ ﺑﻮﺩﻧﺪ، [۲ ] ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻤﯽﺷﺪﻩ ﮐﻪ
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺒﻮﺱ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻧﺒﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ
ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﭘﺎﺭﺳﻪ، ﮔﻮﺍﻩ ﻧﻘﻞ ﻣﮑﺎﻥ ﻣﮑﺮﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺎﻩ
ﺑﺎ ﺷﻮﻫﺮ ﻭﯾﺎ ﭘﺪﺭ ﺧﻮﺩ ﺳﻔﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﮐﻪ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ،
ﺟﯿﺮﻩﯼ ﺳﻔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ
ﺧﻮﺩ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﻣﻼﮎ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ
ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺷﺎﻩ ﮔﺰﺍﺭﺵ
ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻫﺮﺟﺎ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
ﻧﺎﻡ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺁﻣﺪﻩ، ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺧﻄﺎﺏ ﻭﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﻪﯼ
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﻪﯼ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﺭ
ﺳﺮﻭﺩﯾﺎﺯﺩﻫﻢ ﺑﻨﺪ ۱۰ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﻣﯽﺩﺍﻧﻢ ﺍﯼ
ﻣﺰﺩﺍﺍﻫﻮﺭﺍ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺁﯾﯿﻦ ﺗﻮ
ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ
ﺁﻭﺭﺩ؛ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺁﻥ، ﺑﺨﺸﺶ ﭘﺎﮎ ﻣﻨﺸﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ
ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻭﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﭘﻞ ﭼﯿﻨﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﯽ
ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ . ﺩﺭﯾﺴﻨﺎ ۴۱، ﺑﻨﺪ۲، ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ
ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ﺑﺎﺷﺪ
ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﻧﯿﮏ، ﻣﺮﺩﯾﺎ ﺯﻥ، ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ
ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪ . ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ، ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ
ﻣﺴﺘﻨﺪﺗﺮ ﻭ ﻣﻮﺟﻪ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺯﺭﺗﺸﺖ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ
ﮐﻮﭼﮑﺶ ﭘﺮﻭﭼﯿﺴﺘﺎ ﻧﯿﺴﺖ. ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﮐﻮﭼﮑﺶ
ﭘﺮﻭﭼﯿﺴﺘﺎ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﭘﻮﺭﻭﭼﯿﺴﺘﺎ ﻣﻦ ﺟﺎﻣﺎﺳﺐ )ﻭﺯﯾﺮ
ﮔﺸﺘﺎﺳﭗ ( ﺭﺍ ﮐﻪﯾﺎﻭﺭ ﺩﯾﻦ ﻣﺰﺩﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻭ ﭘﺎﮎ
ﻣﻨﺸﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺗﻮ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﺍﻡ، ﺍﯾﻨﮏ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺧﺮﺩ ﻧﯿﮏ
ﺧﻮﺩ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻦ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻥ ﺍﻭ، ﺑﺎ ﻋﺸﻖ ﭘﺎﮎ،
ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﯿﻔﻪﯼ ﻣﻘﺪﺱ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﺑﮑﻮﺵ . [ ۳ ] ﭘﺲ ﺍﺯ
ﺁﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺍﯼ ﭘﺪﺭ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮊﺭﻑ ﺍﻧﺪﯾﺸﯽ،
ﻣﻦ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻡ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻪ ﺩﻝ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻬﺮ
ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻭﺭﺯﯾﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﻮﻫﺮ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﭘﺪﺭ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ . [۴ ] ﺩﺭ
ﮔﺎﺗﻬﺎ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺍﯼ
ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺷﻮﮐﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺍﯼ ﺩﺍﻣﺎﺩﺍﻥ، ﺍﯾﻨﮏ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ
ﻣﯽﺁﻣﻮﺯﻡ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﻣﯽﮐﻨﻢ، ﭘﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﯾﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﻏﯿﺮﺕ، ﺩﺭ ﭘﯽ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﭘﺎﮎ ﻣﻨﺸﯽ ﺑﺮﺁﯾﯿﺪ . ﻫﺮﯾﮏ ﺍﺯ
ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﻧﯿﮏ ﻭ ﻣﻬﺮﻭﺭﺯﯼ ﺑﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ، ﭘﯿﺶ
ﺩﺳﺘﯽ ﺟﻮﯾﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﻘﺪﺱ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ
ﺷﺎﺩﯼ ﻭ ﺧﺮﻣﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ . [۵ ] ﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻧﯿﺰ
ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺩﻭ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﻣﯽﺧﻮﺭﯾﻢ، ﺩﯾﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﮔﺎﻩ ﺩﺧﺘﺮ ﮔﺎﻡ ﭘﯿﺶ ﻣﯽﻧﻬﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ
ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﺪﺍﺩﮔﯽ
ﻭ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺭﻭﺩﺍﺑﻪ ﻭ ﺯﺍﻝ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﻣﻨﯿﮋﻩ ﺑﻪ
ﺑﯿﮋﻥ ﻭ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺎﻫﯿﺎﺭ ﮔﻮﻫﺮﻓﺮﻭﺵ
ﺑﻪ ﭘﺪﺭﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﮔﻮﺭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ، ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﯾﺎ ﺍﺯ
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺮﻣﯽﮔﺰﯾﺪ ﻭﯾﺎ ﺍﺯ ﺷﺶ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﯼ
ﺑﺰﺭﮒ ﭘﺎﺭﺳﯽ؛ ﺍﯾﻦ ﺯﻥ ﺷﺎﻫﺒﺎﻧﻮ ﻣﯽﺷﺪ . ﮔﺎﻩ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎﻥ، ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺰﯾﺪﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ
ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ، ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ
ﮐﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ . ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﺍﻓﻮﻝ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ،
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺷﺎﻫﺒﺎﻧﻮ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ
ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺯﻧﺎﻥ ﻏﯿﺮ ﻋﻘﺪﯼ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ؛
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻫﺮﻭﺩﺕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﻫﺮﯾﮏ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮ
ﺑﺮﻣﯽﮔﺰﯾﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻫﻤﺒﺴﺘﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ . [ ۶ ] ﺍﻟﺒﺘﻪ
ﺍﯾﻦ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ
ﺗﻮﺩﻩﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪﯼ ﺗﮏ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺩﯾﺎﻧﺖ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﺭﯾﺎﻫﺎﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺗﮏ
ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . [۷ ] ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯ ﺑﻪ ﮔﺰﯾﻨﺶ
ﻫﻤﺴﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﻤﺴﺮ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ
ﻫﻤﻪ ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺩﺭ » ﻣﺎﺩﯾﮑﺎﻥ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ«
ﺗﻨﻬﺎﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺯﻧﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺩﻟﯿﻞ
ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﺎﺩﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪﯼ
ﺍﺳﺘﺮﺍﺑﻮﻥ [ ۸ ] ، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺑﺮﮔﺬﺍﺭ
ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺁﺭﯾﻦ [ ۹ ] ﺍﺷﺎﺭﻩﯼ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﻪ ﺭﺳﻢ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﺎﻣﺰﺩ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭﯾﮑﺪﯾﮕﺮ
ﺟﺎﯼ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩ، ﺩﺳﺖ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ
ﻭ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﯽﺑﻮﺳﯿﺪ
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺱ ﺷﺎﻡ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩﻧﺪ، ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ
ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﯽﻧﺸﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺿﯿﺎﻓﺖ ﺷﺮﮐﺖ
ﻣﯽﺟﺴﺘﻨﺪ . [ ۱۰] ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻫﺮﻭﺩﺕ ﺑﺮ
ﻣﯽﺁﯾﺪ، ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺯﻧﺎﻧﺸﻦ ﺩﺭ
ﻣﻬﻤﺎﻧﯽ ﻫﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽﺟﺴﺘﻨﺪ . ﺁﯾﯿﻦ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﭼﻨﯿﻦ
ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﯿﺰ ﺧﻮﺭﺍﮎ
ﻣﯽﻧﺸﺴﺖ . ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﻻ ﻣﺎﺩﺭ ﺷﺎﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻫﻢ، ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻣﯽﻧﺸﺴﺖ؛
ﻫﻤﯿﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﮐﻪ ﻫﻢ
ﻣﺮﺗﺒﻪﯼ ﭘﺪﺭ ﻭﯼ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻭﯼ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮﺗﺮ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺑﺎ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺯﻥ ﺩﯾﺪﻩ
ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻫﻨﺮﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻫﺎﯼ ﺑﯽ
ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺑﺮﻣﯽﺧﻮﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺎﻧﺪ . ﺻﺤﻨﻪ ﺍﯼ ﺑﺮ
ﻓﺮﺷﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﺎﺯﯾﺮﯾﮏ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﻠﻬﻢ ﺍﺯ ﻫﻨﺮ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﻭ ﺯﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﻣﺠﻤﺮﯼ ﭘﺎﯾﻪ ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺍﻧﺪ . ﺷﺎﻫﺒﺎﻧﻮﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻩ
ﻫﺮﯾﮏ ﺳﺮﺍﻫﺎﯼ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ . ﺷﻤﺎﺭ ﻓﺮﻭﺍﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺯﻥ
ﻋﺼﺮ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﺟﺎﻣﻪ ﻭ
ﮐﻼﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﯾﻪ ﻫﺎ، ﻓﺮﻗﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ
ﻧﻤﯽﺧﻮﺭﺩ . ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺭﻭ ﻭ
ﮔﯿﺴﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻧﺪ . [ ۱۱ ] ﺣﺘﯽ ﻧﻘﺶ ﻫﺎﯼ
ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺗﯽ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻫﺎﯼ ﺷﺎﻫﺎﻧﻪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻣﺸﻬﻮﺭ
ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﭘﻠﮑﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﭘﺎﺩﺍﻧﺎ ﻧﯿﺰ، ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﻘﻠﯿﺪ
ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺷﺎﻫﺒﺎﻧﻮﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ، ﭘﺎﺯﯾﺮﯾﮏ


ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺷﺮﺍﻓﺰﺍﺩﻩ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ
ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﯼ ﻣﯽﺩﯾﺪﻧﺪ . ﮐﻮﺭﺗﯿﻮﺱ [ ۱۲ ] ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ
ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ، ﺩﺭ
ﮐﻮﮐﺒﻪﯼ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺳﻮﻡ ﺧﺒﺮ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ
ﮐﺘﺰﯾﺎﺱ، ﻧﺎﻡ ﺭﺧﺸﺎﻥ، ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ ﺫﮐﺮ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻤﺎﻧﮑﺸﯽ ﻭ ﺯﻭﺑﯿﻦ ﺍﻓﮑﻨﯽ
ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩﯼ ﻣﺎﻫﺮﺗﺮﯾﻦ ﮐﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ
ﮐﻪ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ
ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻃﯽ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺭﺯﻣﯽ ﺳﻨﺘﯽ ﺁﻣﻮﺯﺵ
ﻣﯽﺩﯾﺪﻧﺪ؛ [۱۳ ] ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﮐﻮﮐﺒﻪﯼ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺳﻮﻡ ﻧﯿﺰ،
ﺷﺎﻫﺒﺎﻧﻮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﯿﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﻣﯽﯾﺎﺑﯿﻢ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺒﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺟﺎﯼ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺳﻪ
ﺑﺮﻣﯽﺁﯾﺪ، ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﮐﺎﺭﻫﺎ ﺷﺮﮐﺖ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﻭﺯﻧﺪﮔﯽ
ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺯﯾﺮﺩﺳﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺨﺸﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩﺍﻥ
ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮐﺎﺭﯾﮑﺴﺎﻥ،ﯾﮑﯽ ﺑﻮﺩ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺷﻐﻞ ﻫﺎﯼ
ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﮔﺎﻩ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ، ﺳﻔﺮ
ﻭ ﺩﻭﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺩﻩ
ﻣﯽﺷﺪ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﮐﺎﺭ، ﺑﻪ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ
ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺳﺪ . ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ، ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ
ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﺒﻊ ﺣﻘﻮﻕ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻢ ﻣﯽﺷﺪ، ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ
ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻋﺎﯾﺪﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺷﻤﺎﺭ
ﮐﻤﺎﺑﯿﺶ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﺪﻫﻨﺪﻩﯼ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ
ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺵ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﺱ، ﺑﺮﭘﺎﯾﻪﯼ
ﺗﺰﺍﯾﺪ ﺗﻮﺍﻟﺪ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻮﺩ،
ﭼﯿﺮﮔﯽ ﻭ ﺳﻠﻄﻪﯼ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﻧﮕﻮﻥ
ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﯽﯾﺎﻓﺖ . ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎﻥ
ﻫﺮﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ،
ﻫﺪﺍﯾﺎﯾﯽ ﺍﻋﻄﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﭘﺎﺩﺍﺵ
ﻣﯽﺩﺍﺩ . [ ۱۵ ] ﺍﺯ ﺁﻧﺮﻭ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﺑﺮ
ﺍﺭﺗﺶ ﺑﻮﺩ، ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ، ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ
ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﻣﯽﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺮﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﮐﻪ
ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻩ ﺍﺯ ﻧﻮﺯﺍﺩ
ﭘﺴﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻣﯽﺷﺪ، ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺮﺍﯼ
ﻧﻮﺯﺍﺩ ﭘﺴﺮ ﺩﻭﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺳﺖ .
     
  
صفحه  صفحه 4 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین » 
ایران

جايگاه زن در ايران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA