انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 5 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین »

جايگاه زن در ايران باستان


مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﻧﺒﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﭘﺎﺭﺳﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯿﺪﻫﺪ
ﮐﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺍﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ
ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪﯼ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﻧﺪﺍﺷﺖ؛ ﺣﺘﯽ ﺯﻧﻬﺎ ﺑﯽ ﺁﻥ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﺨﺼﯽ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﯾﺎ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﺑﯿﻔﺘﺪ،
ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﻋﻮﺍﯼ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻃﺮﺡ ﮐﻨﻨﺪﯾﺎ ﻃﻼﻕ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ .

ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ، ﻭﺿﻊ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺯﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻗﻮﺱ ﻧﺰﻭﻟﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﻤﻮﺩ . ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ
ﺳﻠﻮﮐﯿﺎﻥ، ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯﯾﻮﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ؛ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭﯾﻮﻧﺎﻥ ﺯﻥ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﺒﻮﺩ؛ ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺯﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻧﯿﺰ
ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﻬﺎﺩ . ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﺍﻥ ﭘﺴﯿﻦ، ﺑﻪ ﺩﻻﯾﻠﯽ
ﭼﻮﻥ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ
ﺯﺭﺩﺷﺖ، ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ
ﻭ ﺳﭙﺲ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩ، ﺗﻀﻌﯿﻒ ﺷﺪ؛ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ
ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻭ ﺁﯾﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯﺍﯼ
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ


ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﺮ ﺑﺎﺯ ، ﺍﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﮐﻪ ﻓﺮﺍ ﻣﯿﺮﺳﯿﺪ ﺑﻪ
ﭘﯿﺸﻮﺍﺯ ﺟﺸﻨﯽ ﻣﯿﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﺳﻔﻨﺪﮔﺎﻥ, ﺍﺳﭙﻨﺪﮔﺎﻥ ﯾﺎ
ﺳﭙﻨﺪﺍﺭ ﻣﺰﮔﺎﻥ ﮐﻪ ﺳﭙﻨﺪﺍﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺍﺳﭙﻨﺪﺍﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺍﺳﭙﻨﺪ ﻭ
ﺍﺳﻔﻨﺪ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺪﻩ ﻭﺍﮊﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺳﭙﻨﺪ ﺁﺭﻣﺖ ﯾﺎ ﺳﭙﻨﺘﻪ
ﺍﺭﻣﺌﯽ ﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﺳﭙﻨﺘﻪ ﻭ
ﺍﺭﻣﺌﯽ ﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻋﺸﻖ ﻭ
ﻓﺮﻭﺗﻨﯽ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﺳﻔﻨﺪ ﯾﺎ ﺳﭙﻨﺘﻪ ﺍﺭﻣﯿﯽ ﺗﯽ ﯾﮑﯽ
ﺍﺯ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﻫﻤﭽﻮﻥ
ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻫﺎﯼ ﺍﻫﻮﺭﻣﺰﺩﺍ
ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﯼ ﯾﮑﺘﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺩﺭ ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ
ﺭﻭﺯ ﺍﺳﻔﻨﺪ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯ
ﮔﺮﺍﻣﯿﺪﺍﺷﺖ ﺯﻥ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ .
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ
ﻫﻢ ﺫﮐﺮﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺣﺘﯽ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺯﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ، ﺍﻣﺮﺩﺍﺩ ﻭ
ﺧﺮﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﭙﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ، ﮐﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺍﺳﺖ ﺯﻥ
ﻣﯿﺒﺎﺷﻨﺪ .
ﻭﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﻨﮕﯽ
ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦ ﯾﺸﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ :
ﺍﯾﻨﮏ ﻓﺮﻭﻫﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﮎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﺘﺎﺋﯿﻢ ﺁﻧﺎﻥ
ﮐﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﻓﺮﻭﻫﺮ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ
ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻨﮏ ﻓﺮﻭﻫﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﮐﺪﯾﻦ ﺭﺍ
ﻣﯽ ﺳﺘﺎﺋﯿﻢ .
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ
ﮔﻠﯽ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﻭﺵ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﺎﺥ
ﻫﺎﯼ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﭘﯿﺸﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺻﯿﻘﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻬﺎﺋﯽ ﺳﻨﮓ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﻫﺎ ﻭ
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﻭﺧﺖ ﻭ ﺩﻭﺯ ﻭ ﺧﯿﺎﻃﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﻭ ﺗﺴﺎﻭﯼ
ﺧﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ .
ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﯿﺎ
ﺁﻭﺭﺩﻥ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻣﻌﺎﻑ ﻣﯿﺸﺪﻧﺪ ، ﺍﻣﺎ
ﺍﺯ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺧﻘﻮﻕ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻣﯽ
ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺧﻘﻮﻗﯽ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻣﻮﺍﺩ
ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ
ﺩﺭ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺷﺎﻫﺪ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ
ﺩﺭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻫﻬﺎﯼ ﺧﯿﺎﻃﯽ ، ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻣﺪﯾﺮ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﺎﻩ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺯﯾﺮﺩﺳﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺷﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻣﻼﮎ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﺮﮐﺸﯽ
ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻈﯿﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻧﺶ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻭ
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺍﻣﺎ
ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺳﺎﻻﺭﯼ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﻤﯽ ﺷﺪ
ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ
ﻣﯽ ﮐﺮﺩ .
ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ) ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ ﮔﻠﯽ ( ﺭﺋﯿﺲ
ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺗﺤﻮﯾﻞ 100
ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻠﮑﻪ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﺟﺸﻦ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺨﺖ
ﺟﻤﺸﯿﺪ ﮐﻪ 2000 ﻣﻬﻤﺎﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﮑﺎﺭ
ﺭﻭﻧﺪ
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺩﺭﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺯﻧﯽ
ﺑﻠﻨﺪﭘﺎﯾﻪ ﺩﺭ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺗﺨﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪﯼ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ
ﺭﻭﯼ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻞ ﻧﯿﻠﻮﻓﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ
ﺗﺎﺟﯽ ﺑﺮﺳﺮﻧﻬﺎﺩﻩ ﮐﻪ ﭼﺎﺩﺭﯼ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺍﺯ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺎﻩ ، ﻧﺪﯾﻤﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ
ﻭ ﻋﻮﺩ ﺳﻮﺯﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺮ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺯﻧﺎﻥ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ
ﺩﺭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ
ﻣﻬﺮ ﻣﻨﻘﻮﺵ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ
ﮐﺎﻣﻼ ﻧﻮ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ
ﺁﻭﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ، ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ
ﻋﺮﻭﺳﮑﻬﺎﯾﯽ ﻣﺤﺒﻮﺱ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺳﺮﺍﻫﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻪ
ﺗﻨﻬﺎ ﻫﻤﺪﻭﺵ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﺋﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﺮﮐﺖ
ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ
ﮐﺸﻮﺭ ﻫﻢ ﻧﻘﺶ ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ
ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﺗﺨﺖ
ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ، ﮐﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﺋﯽ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ
ﺍﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺧﻠﻖ
ﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﺪﺍﺷﺖ
     
  
مرد

 
جايگاه زن در ايران باستان
ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ :


ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺩﺭ ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ، 18 ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺳﻔﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺍﺯ
ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻫﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻣﯽ ﺁﯾﺪﮐﻪ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺑﻬﺸﺖ
ﻧﮑﺎﺳﺘﻨﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﻔﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ﺍﺳﺖ ،ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻔﺖ ﻓﺮﺷﺘﻪ
ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺳﺖ . ﺍﺳﻔﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ
ﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﯽ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﯾﺎﺭﯼ
ﻣﯿﺪﻫﺪ . ﺣﺘﯽ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ
ﺍﻭ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﯾﺎﺭﯼ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ . ﺯﺭﺗﺸﺖ
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺗﻮﺵ ﻭ
ﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﻧﻬﺎﺩ ﺭﺍﺳﺘﯿﻦ ﺩﻫﺪ.

ﺍﺳﭙﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺑﺨﺶ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ
ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﻮﮐﻞ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭﺍﻥ ﺭﺍﻣﺶ ﻣﯽ
ﺩﻫﺪ. ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﺎﻥ
ﺧﻮﺏ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺎﮐﯽ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﺰﺩ ﺑﺎﻧﻮﻫﺎﯼ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻣﺆﻧﺚ ﺩﺭ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺯﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻮﺟﻪ
ﺍﺳﺖ. ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﻫﯿﭻ ﺳﻨﺪﯼ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺁﻥ ﮐﺮﺍﻣﺖ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺯﯾﺮﺳﺆﺍﻝ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﯾﺎ
ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﺯﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﮔﺮﯼ
ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ . ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎﺩﯼ
ﭘﻬﻠﻮﺍﻧﺎﻥ ﻧﺎﻣﺪﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻥ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﯾﺰﺩﺑﺎﻧﻮﻫﺎﯼ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ
ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﻏﻨﺎﯾﯽ
ﺍﺩﺏ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ .

ﺩﺭ ﺁﺑﺎﻥ ﯾﺸﺖ ) ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣﺘﺎﺧﺮ ( ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ) ﻧﯿﺎﻟﻮﺩﻩ ﻭ ﭘﺎﮎ (
ﺯﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﺯﻭﺭﻣﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ، ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻭﻧﻪ،ﻟﮕﺎﻡ ﺑﺮ
ﺩﺳﺖ، ﺭﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻧﺎﻡ ﺁﻭﺭﯼ . ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺍﺳﺐ ﺳﻔﯿﺪ
ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﯾﮑﺮﻧﮓ ﻭ ﯾﮏ ﻧﺰﺍﺩ ...ﺍﺳﺐ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺩﻭﻧﻪ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ
ﺭﺍ ﺍﻫﻮﺭﻣﺰﺩﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺗﮕﺮﮒ ﻭ ﮊﺍﻟﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ
ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﻣﻄﯿﻊ ﮐﯿﺶ ﺍﻫﻮﺭﺍﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺷﻮﺩ،ﮐﻪ ﺟﺎﻥ
ﺍﻓﺰﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﺰﺍﯾﻨﺪﻩ ﮔﻠﻪ ﻭ ﺭﻣﻪ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﮔﯿﺘﯽ ﻭ
ﮐﺸﻮﺭ .ﺍﻭ ﻧﻄﻔﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﮎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺸﯿﻤﻪ
ﺯﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﺍﯾﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﭘﺎﮎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺯﺍﯾﺶ
ﺁﺳﺎﻥ . ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺷﯿﺮ ﻣﯿﺒﺨﺸﺪ .ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ
ﺑﺴﺘﺮﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺧﻮﺷﺒﻮ ﺑﺎ ﺑﺎﻟﺶ ﻫﺎﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﻬﯿﺎﺳﺖ .
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ
ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﻭﺭﺍﻧﺪ . ﺑﺎﺭﺯﻭﺍﻥ ﺳﭙﯿﺪ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ
ﺑﻪ ﺳﺘﺒﺮﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﺳﺐ ﻫﺎﺳﺖ .ﺍﻭ ﺑﺎﺷﮑﻮﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﻭ
ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ . ﺩﺧﺘﺮ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺵ
ﺍﻧﺪﺍﻣﯽ ﺍﺳﺖ .ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ،ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺎﻻ ، ﺁﺯﺍﺩﻩ
ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﺷﺮﯾﻒ ﺍﺳﺖ،ﮐﻪ ﺟﺒﻪ ﺍﯼ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻬﺎ ﻭ ﭘﺮﭼﯿﻦ ﺯﺭﯾﻦ ﺩﺭ
ﺑﺮ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﻬﺎﺭﮔﻮﺵ ﻭ ﺯﺭﯾﻦ ﻭ ﻃﻮﻗﯽ
ﺯﯾﺒﺎ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻧﺶ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺶ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺩﻟﭽﺴﺐ ﺩﺍﺭﺩ .

ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﺗﺎ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ
ﺩﻡ ﺑﺨﺖ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﯾﺎﺭﯼ
ﺟﻮﯾﻨﺪ ... ﺩﺭ ﻧﺰﺫ ﺍﻫﻮﺭﻣﺰﺩﺍ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﺎ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﯼ
ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻨﺪ .

ﺍﻭﺝ ﻧﮕﺎﻩ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮﺵ ﭘﺮﻭﭼﯿﺴﺘﺎ ﺑﻪ
ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﺎﺳﺐ ﭘﯿﺪﺍﺳﺖ . ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﺵ
ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ،ﭘﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﮔﻤﺎﺭﯼ ﻧﯿﮑﻮ ﻭ ﮊﺭﻑ ﻭ
ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﺮﺩ ﺧﻮﯾﺶ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ ...

ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺑﻪ ﺩﻭﺷﯿﺰﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﻮﯼ
ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺧﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﯼ
ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ...
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ


ﯾﻮﺗﺎﺏ :

ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺯﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺁﺭﻳﻮﺑﺮﺯﻥ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻧﺎﻣﺪﺍﺭ ﺍﺭﺗﺶ
ﺷﺎﻫﻨﺸــــــﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ ﺳﻮﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭﯼ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ
ﺑﺎ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭ ﮔﺠــﺴﺘﻪ ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ
ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ( ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺁﺭﯾﻮﺑﺮﺯﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺑﺨﺸﯽ
ﺍﺯ ﺍﺭﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻛﻮﻫـﻬﺎﯼ
ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﯼ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭ ﺑﺴﺖ . ﻭﻟﯽ ﻳﮏ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ
ﻫﺠﻮﻡ ﺁﻭﺭﺩ . ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻫﻢ ﺁﺭﻳﻮﺑﺮﺯﻥ ﻭ ﻫﻢ ﻳﻮﺗﺎﺏ ﺩﺭ
ﺭﺍﻩ ﻣﻴﻬﻦ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﻣﯽ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ
ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﺭﯾﺎﺳﺎﻻﺭ ﺑﺎﻧﻮ ﺍﺭﺗﻤﯿﺰ :

ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻧﻮﯼ ﺩﺭﻳﺎﺳﺎﻻﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ . ﺍﻭ
ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 480 ﭘﻴــﺶ ﺍﺯ ﻣﻴﻼﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺩﺭﻳﺎﺳﺎﻻﺭﯼ ﺍﺭﺗﺶ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺧــﺸﺎﻳﺎﺭﺷﺎﻩ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﻳﻮﻧﺎﻥ
ﺍﺭﺗﺶ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺩﺭﻳﺎﻳﯽ ﻫﺪﺍﻳﺖ
ﻣﻴﻜﺮﺩ .ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻮﻳﺴﺎﻥ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﺍﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻭ ﻣﺘﺎﻧﺖ ﺳﺮ
ﺁﻣﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻧﺎﻣﻴﺪﻧﺪ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﻣﻠﮑﻪ ﺁﺗﻮﺳﺎ :

ﺩﺧﺘﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻭ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ

ﻣﻠﻜﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ 28 ﻛﺸﻮﺭ ﺁﺳﻴﺎﻳﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ
ﺩﺍﺭﻳـﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺮﻭﺩﺕ ﭘﺪﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺷﻬﺒﺎﻧﻮ ﯼ
ﺩﺍﺭﻳـــــﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﺁﺗﻮﺳﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ
ﻟﺸﻜﺮ ﻛﺸﯽ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﻳﺎﻭﺭ ﻓﻜﺮﯼ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ
ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺩﺭ
ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻟﺸﮕﺮﮐﺸﯽ ﻫﺎﯾﺶ ﺑﺎ ﺁﺗﻮﺳﺎ ﻫﻢ ﻓﮑﺮﯼ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ
ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺁﺭﺗﺎﺩﺧﺖ :

ﻭﺯﻳﺮ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﻟﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺍﺭﺩﻭﺍﻥ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺍﺷﻜﺎﻧﯽ . ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﺘﺎﺏ
ﺍﺷﻜﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﺩﻳﺎﻛﻮﻧﻮﻑ ﺭﻭﺳــــﯽ ﺧﺎﻭﺭ ﺷﻨﺎﺱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻭ
ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﻟﯽ
ﻛﻮﭼﻜﺘـــــﺮﻳﻦ ﺧﻄﺎﻳﯽ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻧﺸﺪ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ
ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﭘﺎﺭﺗﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﻧﻖ ﺑﺨﺸﻴﺪ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺁﺯﺭﻣﯽ ﺩﺧﺖ :

ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺯﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 631 ﻣﻴﻼﺩﯼ. ﺍﻭ ﺩﺧﺘﺮ
ﺧـﺴﺮﻭﭘﺮﻭﻳﺰ ﭘﺲ ﺍﺯ " ﮔﺸﻨﺎﺳﺐ ﺑﻨﺪﻩ " ﺑﺮ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ
ﺁﺳﻴﺎﻳﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻛﺮد .
     
  
صفحه  صفحه 5 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین » 
ایران

جايگاه زن در ايران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA