انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 7 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7

جايگاه زن در ايران باستان


مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﯼ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻭ ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﮑﻞ
ﮔﯿﺮﯼ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎﺳﺖ ، ﻧﺸﺎﻧﺪﻫﻨﺪﻩ ﺳﻄﺢ ﻭﺍﻻﯼ
ﻓﮑﺮﯼ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺭﺩ ،
ﺍﻓﺴﻮﺱ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ
ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺣﮑﻮﻣﺘﻬﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮﯼ
ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺯﯾﺴﺘﯽ ﺁﺩﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩ ، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ، ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺪﻋﯽ ﺣﻘﻮﻕ
ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﻨﺖ
ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ .
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﻬﺎ،ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﯾﯽ ﻭ ﺩﻻﻭﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﺭﺝ
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﯾﮑﺴﺎﻥ
ﺑﻮﺩ . ﺯﻧﺎﻥ، ﻫﻤﺘﺎﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﻟﯿﺮﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽ
ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻮﻫﺮﯼ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ
ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺩﻻﻭﺭ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻡ ﺯﻧﺎﻥ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭ ﺑﭽﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ
ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪ .
ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ، ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ
ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎﺩﻫﺎ ﺩﺧﺘﺮ
ﻭ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺟﺰﻭ ﻭﺍﺭﺛﯿﻦ ﻭﯼ ﺑﺎﺷﻨﺪ .
ﺑﺎ ﺭﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻭ ﺣﮑﻮﻧﺖ ﺁﻥ ،
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ، ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻭﺿﻊ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻧﻬﺎ ،
ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺛﺒﺎﺕ ﻭ ﺍﻋﺘﺪﺍﻟﯽ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ
ﮔﺮﻓﺖ ، ﺑﻄﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﯿﭻ
ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﻤﺎﻟﮏ ﻭ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﯽ ﺷﺪ . ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﺟﺮﺍﯼ
ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﺑﺮ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ، ﺯﻥ ﺍﺯﭼﻨﺎﻥ
ﺩﺭﺟﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻗﻮﺍﻡ
ﻧﯿﺰ ﺭﺳﯿﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﺍﺻﯿﻞ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮔﺸﺖ .
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ
ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ . ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎﺭﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ
ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﺮﺳﭙﻮﻟﯿﺲ ﻭ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﻩ
ﺍﺳﺖ .ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭﯾﺎ ﺳﺎﻻﺭ ﺁﺭﺗﻤﯿﺰ . ﻃﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﮔﯿﻞ
ﺍﺳﺘﺎﯾﻦ ، ﺩﮐﺘﺮ ﺩﯾﻮﯾﺪ ﺍﺳﺘﺮﻭﻧﺎﺥ ، ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺭﯾﭽﺎﯼ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﻭ
ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺷﻬﺒﺎﺯﯼ ) ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺷﺮﻕ ﺷﻨﺎﺳﯽ
ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ( ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺎ
ﻧﻬﺎﺩﻥ ﮐﺎﺧﻬﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﻪ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ
ﺑﻬﺸﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﺴﻮﻭﻝ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 100 ﻧﻔﺮ
ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻣﺮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺯﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺷﻐﻠﯽ ﺍ
ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻣﻌﺎﺩﻝ 3 ﻣﺮﺩ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﯾﺎ ﺩﺭ
ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺯﻧﺎﻥ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﭘﺎﺭﺳﻪ
) ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ( ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ
ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﺴﺎﻭﯼ ﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻮﺩ .
ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ، ﺁﺧﺮﯾﻦ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﺎﺩﻫﺎ » ﺁﺳﺘﯿﺎﮎ « ،
ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﭘﺴﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺩﺧﺘﺮ ﺁﺳﺘﯿﺎﮎ ﮐﺴﯽ ﻧﺒﻮﺩ ﺟﺰ
ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩ ﻣﺎﻧﺪﺍﻧﺎ ، ﻣﺎﺩﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ
ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ .
ﻣﺎﻧﺪﺍﻧﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺆﺳﺲ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻓﻨﻮﻥ ﺗﯿﺮﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﻭ ﺍﺳﺐ
ﺳﻮﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ .
ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺭﺳﻤﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ
ﮐﺎﻭﺷﻬﺎﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﯿﺴﺘﺎﻥ ﻭ
ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ، ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻘﺎﻁ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻣﻠﮑﻪ
ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﺍﻭﯾﺎﻧﯽ ﻣﻨﺼﻒ ﺩﺍﺩﮔﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺑﺴﺎﺭ ﻧﻘﺶ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﻣﻠﮑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ
ﺳﺮﻣﺸﻖ ﻫﻤﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻮﺩ . ﻣﻠﮑﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺩﺭ
ﺟﺸﻨﻬﺎﯼ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭ ﻣﻬﺮﮔﺎﻥ ﻭ ﺳﺪﻩ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺸﻮﺭ
ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﻟﮕﻮﯾﯽ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻨﺶ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ
ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﻪ
ﻧﺎﻣﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ،
ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﭼﻨﯿﻦ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎ ﻭ ﻭﻗﺎﯾﻌﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﻧﺒﯿﻨﯿﻢ
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ، ﯾﮏ ﺯﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ
ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺩﺭﯾﺎ ﺳﺎﻻﺭﯼ ) ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ (
ﺧﺸﺎﯾﺎﺭ ﺷﺎﻩ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﺶ » ﺁﺭﺗﻤﯿﺲ « ﺑﻮﺩ . ﺍﻣﺎ
ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺁﺭﺗﻤﯿﺲ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ . ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﯽ
ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻧﯿﺰ ، ﺷﺎﻫﺪ ﭼﻨﯿﻦ
ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻮﺩ !
ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺯﻧﺎﻥ
ﺟﻨﮕﺎﻭﺭ ﻭ ﺁﺷﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﻡ ﻭ ﻗﺼﺪ
ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺭﻡ .
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ
ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎﺭﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪ
ﻫﺎﯼ ﭘﺮﺳﭙﻮﻟﯿﺲ ﻭ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﻩ
ﺍﺳﺖ .ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭﯾﺎ ﺳﺎﻻﺭ ﺁﺭﺗﻤﯿﺰ . ﻃﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﮔﯿﻞ
ﺍﺳﺘﺎﯾﻦ ، ﺩﮐﺘﺮ ﺩﯾﻮﯾﺪ ﺍﺳﺘﺮﻭﻧﺎﺥ ، ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺭﯾﭽﺎﯼ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﻭ
ﭘﺮﺳﻮﺭ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺷﻬﺒﺎﺯﯼ ) ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺷﺮﻕ ﺷﻨﺎﺳﯽ
ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ( ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺎ
ﻧﻬﺎﺩﻥ ﮐﺎﺧﻬﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﻪ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ
ﺑﻬﺸﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﺴﻮﻭﻝ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 100 ﻧﻔﺮ
ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻣﺮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺯﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺷﻐﻠﯽ ﺍ
ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻣﻌﺎﺩﻝ 3 ﻣﺮﺩ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﯾﺎ ﺩﺭ
ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺯﻧﺎﻥ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﭘﺎﺭﺳﻪ
) ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ( ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ
ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ
ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻧﯿﺰ ﻓﻌﺎﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺍﺯ
ﺑﺎﻧﻮ ﻣﺎﻧﺪﺍﻧﺎ )ﻣﺎﺩﺭﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ( ﻭ ﺑﺎﻧﻮ ﺁﺗﻮﺳﺎ ) ﺩﺧﺘﺮ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ( ﻭ ﺑﺎﻧﻮ ﭘﺮﯾﻦ ) ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺯﻥ ﻣﺘﺮﺟﻢ ﺍﯾﺮﺍﻥ ( ﻧﺎﻡ
ﺑﺮﺩ . ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺨﻦ
ﻧﺎﻣﯽ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻡ .
ﺍﻣﺎ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺍﺕ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ
ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﻤﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ
ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺁﯾﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﻗﻮﻡ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ ، ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﮐﯿﺶ ﮐﻬﻦ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ، ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ
ﻃﻮﺭﯾﮑﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﯾﻨﯽ ﺩﯾﻨﮑﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺗﺤﺼﯿﻼﺕ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺩﯾﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ
ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﯼ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺮﻣﺮﺩﺍﻥ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﺩﺍﺩ ﻭ
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺴﻨﺪ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﯼ ﻧﺸﺎﻧﺪ. ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺍﺯ ﻗﺎﺿﯽ
ﺷﺪﻥ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻧﺎﻥ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﯼ ﻣﯿﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .

ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﻗﺮﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ
ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﻣﺎﯾﻪ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ
ﻭﺗﻤﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﻫﻬﺎ ﻗﺮﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ
ﺍﯾﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﮐﻬﻦ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻩ ﺍﻧﺪ ..

ﺯﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ
ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
ﺷﺮﯾﮏ ﻣﺮﺩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺩﯾﻨﯽ ﻣﯽ
ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ » ﺯﻭﺕ « ﺑﺮﺳﺪ ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ
ﻣﻘﺎﻡ ﺑﺎﻻﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﮐﻪ ﻻﺯﻣﻪ ﺁﻥ ، ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﻋﻠﻮﻡ
ﺩﯾﻨﯽ ﺗﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ . ﻭ ﺍﯾﻦ ﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ
ﺁﺯﺍﺩﯾﻬﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩ.

ﻧﮑﺘﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﺎﺛﺮ ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺰ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻭﺿﻊ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮﺑﺎ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ
ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﮐﻨﺪ . ﻭ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯿﺪﻫﻢ ﮐﻪ
ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﯿﻨﺪﯾﺸﻨﺪ . ﺑﻪ ﺍﻣﯿﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﻮﺩ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻧﮕﺎﻩ
ﺗﺒﻌﯿﺾ ﺁﻣﯿﺰ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﺤﻮ ﮔﺮﺩﺩ .
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﺫﮐﺮﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺣﺘﯽ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺯﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ، ﺍﻣﺮﺩﺍﺩ
ﻭ ﺧﺮﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﭙﻨﺪﺍﺭﻣﺬ ، ﮐﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺍﺳﺖ ﺯﻥ
ﻣﯿﺒﺎﺷﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ
ﮔﻠﯽ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﻭﺵ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﺎﺥ
ﻫﺎﯼ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﭘﯿﺸﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺻﯿﻘﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻬﺎﺋﯽ ﺳﻨﮓ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﻫﺎ ﻭ
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﻭﺧﺖ ﻭ ﺩﻭﺯ ﻭ ﺧﯿﺎﻃﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﻭ ﺗﺴﺎﻭﯼ
ﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ .
ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﯿﺎ
ﺁﻭﺭﺩﻥ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻣﻌﺎﻑ ﻣﯿﺸﺪﻧﺪ ، ﺍﻣﺎ
ﺍﺯ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻣﯽ
ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻣﻮﺍﺩ
ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ
ﺩﺭ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺷﺎﻫﺪ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ
ﺩﺭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻫﻬﺎﯼ ﺧﯿﺎﻃﯽ ، ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻣﺪﯾﺮ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﺎﻩ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺯﯾﺮﺩﺳﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺷﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻣﻼﮎ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﺮﮐﺸﯽ
ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻈﯿﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻧﺶ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻭ
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺍﻣﺎ
ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺳﺎﻻﺭﯼ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﻤﯽ ﺷﺪ
ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ .
ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ) ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ ﮔﻠﯽ ( ﺭﺋﯿﺲ
ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺗﺤﻮﯾﻞ 100
ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻠﮑﻪ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﺟﺸﻦ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺨﺖ
ﺟﻤﺸﯿﺪ ﮐﻪ 2000 ﻣﻬﻤﺎﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﮑﺎﺭ
ﺭﻭﻧﺪ
     
  
مرد

 
ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻻﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﺭﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺯﻧﯽ
ﺑﻠﻨﺪﭘﺎﯾﻪ ﺩﺭ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺗﺨﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪﯼ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ
ﺭﻭﯼ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻞ ﻧﯿﻠﻮﻓﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ
ﺗﺎﺟﯽ ﺑﺮﺳﺮﻧﻬﺎﺩﻩ ﮐﻪ ﭼﺎﺩﺭﯼ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺍﺯ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺎﻩ ، ﻧﺪﯾﻤﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ
ﻭ ﻋﻮﺩ ﺳﻮﺯﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺮ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺯﻧﺎﻥ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ
ﺩﺭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ
ﻣﻬﺮ ﻣﻨﻘﻮﺵ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﮔﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ
ﮐﺎﻣﻼ ﻧﻮ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﻠﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ
ﺁﻭﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ، ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ
ﻋﺮﻭﺳﮑﻬﺎﯾﯽ ﻣﺤﺒﻮﺱ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺳﺮﺍﻫﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻪ
ﺗﻨﻬﺎ ﻫﻤﺪﻭﺵ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﺋﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﺮﮐﺖ
ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ
ﮐﺸﻮﺭ ﻫﻢ ﻧﻘﺶ ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ
ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﻟﻮﺡ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﺗﺨﺖ
ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ، ﮐﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﺋﯽ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ
ﺍﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺧﻠﻖ
ﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﺪﺍﺷﺖ .
     
  
مرد

 
درباره ی جایگاه زنان در شاهنامه بسیار حرف زده شده است. بعضی ها معتقدند که بدلیل تفکرِ پدرسالارانه ی حاکمِ بر شاهنامه زنان از جایگاه خوبی در شاهنامه برخوردار نیستند. برخی معتقدند ابیات بسیاری از جمله: زن و اژدها هر دو در خاک به – زمین پاک از این هر دو ناپاک به جزو ابیات الحاقی است و آنها را قبول ندارند
در ساختمانِ پژوهش ابتدایی اما پایه ای در کتاب "شناخت شاهنامه" چهار عصری را که تحولات شاهنامه در آن تقسیم شده به این صورت است:

1. در عصر طلاییِ جمشید محور و تکیه ی داستان ها بر پدران است. این عصر عصر پدران و شکارچیان است و زنان نقش فعالی در این دوره ندارند و اگر حرفی در مورد آنها زده نمی شود بخاطر آن است که آنها در پشت پرده ی ماجراها بسر می برند.

2. با فریدون عصر نقره ی مادران و برزگران آغاز می شود. در خیلی از داستان های شاهنامه به ویژگی های این عصر اشاره می شود:درختی بکشتم بباغ بهشت – کزان بارورتر فریدون نکشت. در این عصر محور داستان ها و همچنین انتقال سلسله ی پادشاهی به کمک مادران و یا به واسطه ی زنان انجام پذیر است. در این عصر مادر فریدون و همسر منوچهر از بهترین مثال ها هستند.

در هنگام تحول عصر نقره به عصر بعدی یعنی عصر برنز سلسله ی پهلوانان سیستانی بوجود می آیند. در این گذر دختر رستم بانوی آذرگشسب یکی از چهره های دیگر زنان شاهنامه است با شخصیتی جنگجو و بسیار خشن.

3. عصر برنز کیانیان با پادشاهی کیقباد آغاز می شود. این عصر در واقع عصر پسران است و به همین دلیل این دوران بر کشمکش بین پدران و پسران تکیه دارد و تقریبا تمامی داستان های این عصر مانند: کیکاوس و سیاوش رستم و سهراب لهراسپ و گشتاسپ و نبرد بزرگ رستم و اسفندیار در این باب هستند. زنان این دوره یا رفتاری خشن دارند مانند سودابه و گردآفرید که خود جنگجوست و یا دوباره مانند عصر طلایی در پشت پرده ی ماجراها بسر می برند و دخالت مستقیمی در روند داستان ها ندارند. اما با دخالت مستقیم زنان یعنی سودابه و تهمینه در داستان های سیاوش و سهراب شاهد بر آن هستیم که این رابطه ها با بانوان مشکل بوجود می آورند که دوباره با مسئله ی انتقال قدرت و کشمکش های میان پدران و پسران در همین عصر ارتباط دارد. دوران دوران پهلوانی و نبرد است و نزدیکی کردن با زنان حتی مشکل ساز.
پس از نبرد بزرگ دو پهلوان بزرگ رستم و اسفندیار عصر پسران کیانی و یا پهلوانان با مرگ اسفندیار و پس از او رستم به پایان می رسد.

4. عصر آخر دوران نیمه تاریخی آهن است که تقریبا با پادشاهی همای چهرزاد آغاز می گردد و با یزدگرد سوم به پایان می رسد. این دوران را همچنین دوران تجار نام گزاری کرده اند. ویژگی های این عصر آن است که تمامی ماجراها و تم های مختلفی را که در سه عصر نخستین مشاهده کردیم در این عصر مشاهده می شود. از رزم قهرمان با اژدها گرفته تا زنان قهرمان و داستان های دینی و ...
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
زن

 
اونموقه اينهمه تناقضو آدم كجاى دلش بذاره???
سلام چطورى مهندس?خوبى?
شنيدم عقايدت نئوكانتيه?آره?
شقايقت چى?
اونم نورمانديه?
     
  
مرد

 
Jujuba: اونموقه اينهمه تناقضو آدم كجاى دلش بذاره???
کدام تناقض؟؟
     
  
صفحه  صفحه 7 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7 
ایران

جايگاه زن در ايران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA