ارسالها: 6561
#1
Posted: 24 Feb 2013 21:21
درود
درخواست تاپیک در تالار ایران با اسم شهرستان نور ا noor داشتم
توضیح : قرار گرفتن اطلاعات کلیدی شهرستان نور در این تاپیک .. قرار گرفتن عکس ها و مناظر طبیعی و باستانی یا تاریخی شهرستان نور .. در کل این تاپیک برای آشنایی با شهرستان نور است
کلمات کلیدی : شهرستان نور - تصاویر - باستان - مناظر طبیعی - جنگل - دریا - طبیعت - نور - چمستان - لاویج - بلده
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#2
Posted: 26 Feb 2013 20:56
شهرستان نور واقع در مازندران
free photo hosting
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#3
Posted: 27 Feb 2013 17:48
چکیده
استان مازندران و سواحل آن به دلیل برخورداری از جاذبههای غنی گردشگری،یکی از مهمترین مقاصد گردشگری
کشور به شمار میآید.شواهد موجود و نتایج حاصل از مطالعات و نظرسنجیهای صورت گرفته حاکی از آن است که
متأسفانه در سالهای اخیر از میزان رضایتمندی گردشگران کاسته شده و نارساییهایی در پاسخگویی به نیازها و
انتظارات گردشگران به وجود آمده است.همچنین مطالعه برخی از شاخصهای توسعه گردشگری استان حاکی از آن
است که علیرغم توان بالای گردشگری،این استان به لحاظ گردشگری از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. میانگین
ضریب اشتغال اتاق و تخت هتلهای استان مازندران به ترتیب 32 درصد و 42 درصد است،حال آنکه ارقام متناظر آن برای
کشور،14 درصد و 04 درصد است.پائین بودن مدت اقامت گردشگران در هتلهای استان نسبت به میانگین کشور از
دیگر شاخصهایی است که بیانگر وجود موانعی برای توسعه گردشگری استان است،میانگین مدت اقامت در استان 1/46
روز و رقم متناظر آن برای کشور 2/71 روز است.
یکی از راهکارهای مدیریتی مطرح برای مشکلات بیان شده و افزایش میزان رضایتمندی گردشگران ساماندهی الگوی
نامناسب گردشگران استان از طریق مکانیابی و ایجاد دهکدههای گردشگری(مجتمع گردشگری)در مناطق مستعد
استان است.
تحقیق حاضر به منظور استفاده بهینه از قابلیتهای گردشگری و جلوگیری از تک محصولی شدن صنعت
گردشگری(ساحل-دریا)و افزایش میزان رضایتمندی گردشگران و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار گردشگری بر آن
است تا با شناسایی مکانهای مناسب برای ایجاد اینگونه مجتمعها(شهرستان نور)،الگوی جدیدی را برای توسعه
گردشگری استان پیشنهاد کند.
برای مکانیابی بهینه این نوع مجتمعها در استان مازندران از روش AHP استفاده شده است که در آن با استفاده از نظر
کارشناسان(روش دلفی)متغیرها و شاخصههایی برای مکانیابی بهینه و مناسب استخراج شده و سپس با رتبهبندی
این شاخصهها و متغیرها،مکانهای مناسب یعنی منطقه لاویج،منطقه بلده،منطقه میانبند به عنوان مناطق مناسب
معرفی شدهاند.
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#4
Posted: 27 Feb 2013 17:52
مقدمه
استان مازندران با مساحت 65732/4 کیلومتر مربع 5/1 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده
و دارای 833 کیلومتر نوار ساحلی است که متأسفانه شواهد موجود نشان میدهد که 9/2 درصد یعنی 01 کیلومتر نوار
ساحلی فقط دارای ساخت و ساز عمومی توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به خود اختصاص
داده و باقی را بخشهای دولتی،خصوصی، شهرها و غیره اشغال کردهاند که همین امر باعث تمرکز شدیدی در نوار
ساحلی شده است.
این تحقیق در پی آن است که ضمن مطالعه الگوی کنونی گردشگری استان الگوی جایگزین مناسبی
برای گردشگری با تأکید بر توانهای گردشگری مناطق غیر ساحلی ارائه کند که با احداث دهکدههای گردشگری سبب
جذب گردشگران بیشتر و طولانی شدن مدت اقامت مسافران و هزینه گردشگران ارزانتر از مناطق ساحلی خواهد
شد.
در نظرسنجی که در سال 1831 از گردشگران استان به عمل آمد،مشخص شد که 09 درصد
گردشگران استان از وضعیت استفاده از آب دریا ابراز نارضایتی کردهاند.
در سال 8731 انگیزه استفاده از آب دریا در بین گردشگران 25 درصد و استفاده ازجنگل 02 درصد
گردشگران بوده است.اما در سال 2831 انگیزه استفاده از آب دریا به 03 درصد کاهش و انگیزه استفاده از جنگل به 33
درصد افزایش یافت.
یکی از موانع و چالشهای فراروی توسعه پایدار مقاصد گردشگری تمرکز مکانی گردشگران و تک محصولی شدن
مقصد به لحاظ عرضههای گردشگری است.تبعات منفی ناشی از این الگو،نارضایتی گردشگران و به تبع آن عدم
پایداری و تداوم رونق گردشگری در مقصد از جمله دلایلی است که انجام این تحقیق را ضروری و اجتنابناپذیر میکند.
با توجه به اینکه تاکنون مطالعات جامع و مانعی در خصوص راهکارهای مدیریتی برونرفت از این
مشکل صورت نگرفته است و معدود مطالعات صورت گرفته نیز هم به لحاظ متدولوژی تحقیق و هم به لحاظ مبانی
تئوریک آن ضعیف بودهاند،تحقیق در این خصوص با نگرش جدید و با تأکید بر مطالعه دهکدههای گردشگر2 واجد
اهمیت و در خور توجه است.
لازم به ذکر است که در غالب راهکارهای مدیریتی که تاکنون برای آمایش وضعیت نابسامان الگوی
متمرکز 2lگردشگری استان ارائه میشده است تاکید و توجه به ساماندهی نوار ساحلی و اطراف آن بوده است،حال
آنکه در این مقاله حل مشکل در مناطقی خارج از محدوده نوار ساحلی جستجو میشود و بدین لحاظ مهم و در خور
توجه است.
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#5
Posted: 27 Feb 2013 18:02
قلعه پولاد بلده
بر روي ارتفاعات شمالي مشرف بر بخش بلده نور ، قلعهاي معروف به " قلعه پولاد " به چشم ميخورد كه بر اثر
بيتوجهي رو به فراموشي و تخريب است. هرچند به مرور زمان و بيتوجهي به اين قلعه عظيم دچار آسيبهاي زيادي
شده ولي همچنان تعدادي از برج و باروهاي آن سرفراز بر بلنديهاي شمال شهر بلده بر بالاي پوزه كوهي كه رو به
جنوب است، ايستادهاست. مطالعات تاريخي نشان ميدهد تا قبل از صفويه قدرتهاي محلي با رياست ملك كيومرث
بادوسپتاتيو و اولاد او از شاهان بنيكاووس بر قلعه حكومت ميكردند اما با انقراض آنها به دست صفويه منطقه رستم
داد(نور و كجورامروزي ) روي ترقي نديد و قلاع آن همچون قلعه پولاد رو به ويراني نهاد.بر گرد قلعه هفت حصار با ۷
دروازه بنا شده بود كه درداخل آن هفت حوض تو درتو قرار داشت كه امروزه آثار برخي از آنها تا حدودي برجاي مانده
است. براساس روايات، از قلعه تا كوه مجاور يك پل معلق به رنگ سفيد وجود داشت كه روزهاآن را ميانداختند و اول
غروب با زنجيرهايي كه داشت به طرف دروازه ميكشيدند و جمع ميكردند. بناي قلعه شامل سه قسمت اصلي است
و بارويي اطراف آن را احاطه كرده است. برجهاي متعددي در هر سمت بارو به چشم ميخورد و ارتفاع تعدادي از آنها
كه برجاي مانده حدود هفت الي هشت متراست. آب قلعه از چشمه مرتع ملرز با تنبوشه( لوله سفالي ) به داخل
قلعه منتقل ميشد، همچنين در داخل قلعه نيز چاه آبي حفر و بر روي آن بنايي مستحكم با بامي گنبدي شكل
ساخته بودند كه در مواقع ضروري از آن استفاده ميكردند
image hosting sites
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#6
Posted: 27 Feb 2013 18:06
تاشکوه سفلی
این روستا در دهستان میانبند قرار دارد و براساس جمعیت آن ۹۸۸ نفر (۲۴۱خانوار) بودهاست
تاشکوه وسطی
این روستا در دهستان میانبند قرار دارد و براساس ، جمعیت آن ۴۷۶ نفر (۱۱۴خانوار) بودهاست
تاشکوه علیا
روستایی است از توابع بخش مرکزی استان مازندران در استان مازندران است
این روستا در دهستان میانبند قرار دارد و براساس جمعیت آن ۱۴۸۱ نفر (۳۴۹خانوار) بودهاست
دهستان تاشکوه به ۳ قسمت تشکیل می شود که تاشکوه وسطی، سفلی و علیا می باشد که راه
ارتباطی شهرتان نور با ییلاقات این شهرستان بایستی از این روستا گذر کرد ییلاقاتی مانند کپ، کالج،لزیر و لشکنار
ودیگر ییلاقات مهم شهرستان نور
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#7
Posted: 27 Feb 2013 21:51
اصالت
شهرستان نور به عنوان ویژگی های خوب از نظر سواحل و هم از نظر فرهنگ ادبیات در استان مازندران
می باشد در اینکه بعضی از آقایان نور ره شهری کوچک فرض میکنند خیلی نبایستی تعجب کرد چون هنوز از مناطق این
شهرستان بازدید نکردن در سال ۱۳۸۸ شهرستان نور به پایتخت ساحلی ایران به خاورمیانه معرفی شده است که هنوز
هم با اصالت های خوب نوری در راس همه امور می باشد
نکته ای که قابل توجه است لهجه نوری می باشد که خوشبختانه این لهجه بسیار سنگین ورنگین می باشد در منطقه
غرب مازندران که از شهرستان نور شروع و تا شهرستان رامسرپایان می یابد . ولی در شرق مازندران لهجه ها به صورت
کشیده وادامه دار می باشد هر چند که ما مال این استان و این دیار می باشیم ولی اصالت خود را از دست نمیدهیم
خوشبختانه تا به حال اهالی شهرستان نور اصالت خود را حفظ نموده اند که امیدواریم تا ابد همین گونه باشد حفظ
ارزش های اصالت بسیار برای این شهرستان مهم می باشد
اینم یه شعر کوتاه نوری
خدايا دل نارمه دل ور نخوامه ***** پير و مار دنيه سرور نخوامه
جان ومار مه دل پر منه سرور ***** جاي دلبردنيه منه دل ور
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ویرایش شده توسط: Alijigartala
ارسالها: 6561
#8
Posted: 27 Feb 2013 21:59
افتخار نور __ نیما یوشیج
نیما در سال 1276 هجری شمسی در دهکده ای به نام یوش ، واقع در مازنداران شهرستان نور
منطقه بلده چندانی از آخوند ده نداشت چون او را شکنجه می داد و در کوچه باغها دنبال نیما می کرد .
پس از آن به تهران رفت و در مدرسه عالی سن لویی مشغول تحصیل شد .... در مدرسه از بچه ها کناره گیری می
کرد و به گفته خود نیما با یکی از دوستانش مدام از مدرسه فرار می کرد و پس از مدتی با تشویق یکی از معلمهایش
به نام نظام وفا به شعر گفتن مشغول گشت و در همان زمان با زبان فرانسه آشنایی یافت و به شعر گفتن به سبک
خراسانی مشغول گشت.
در سال 1300 منظومه قصه رنگ پریده را سرود که در روزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند ... در همان زمان بود که
مخالفت بسیاری از شاعران پیرو سبک قدیم را برانگیخت.... شاعرانی چون: مهدی حمیدی ، ملک الشعرای بهار و.....
به مخالفت و دشمنی با وی پرداختند و به مسخره و آزار وی دست زدند .
نیما سبک خاص خود را داشت وبه سبک شاعران قدیم شعر نمی سرود و در شعر او مصراعها کوتاه و بلند می شدند .
نیما پس از مدتی به تدریس در مدرسه های مختلف از جمله مدرسه عالی صنعتی تهران و همکاری با روزنامه های
چون: مجله موسیقی ، مجله کویر و...... پرداخت.
از معروف ترین شعرهای نیما می توان به شعرهای افسانه ، آی آدمها، ناقوس ، مرغ آمین اشاره کرد.
نیما در 13 دی 1328 چشم از جهان فروبست...
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#9
Posted: 27 Feb 2013 22:03
شیخ فضلالله نوری، (متولد ۱۲۵۹ ه.ق - فوت ۱۳ رجب ۱۳۲۷ه.ق.پسرملاعباس نوری مازندرانی معروف
به شیخ فضلالله یا حاجی شیخ نوری ازمجتهدان شیعه دوازده امامی و از منتقدین انقلاب مشروطه ایران بود که به علت
انتقادهایش که بیشتر جنبه مذهبی داشت، به مخالفت ازمحمد علی شاه شهرت داشت. وی پس از خلع محمدعلی
شاه از سلطنت، درمیدان توپخانه به دست مشروطهخواهان ایرانی به دار آویخته شد.
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "
ارسالها: 6561
#10
Posted: 27 Feb 2013 22:10
غلامحسین بنان، (اردیبهشت۱۲۹۰، تهران - ۸/۱۱/۱۳۶۴، تهران) خواننده ایرانی است که از سالهای ۱۳۲۱
تا دهه ۵۰ در زمینه موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان
موسیقی تهران و بنیانگذار انجمن موسیقی ایران بودهاست.
پدرش کریم خان بنان الدوله نوری(استان مازندران –شهرستان نور) و مادرش دختر شاهزاده رکنالدوله (برادر
ناصرالدین شاه) بود. از شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنماییهای
مادرش که پیانو را بسیار خوب مینواخت بهرهها گرفت، اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد، مرحوم میرزا طاهر
ضیاءذاکرین رثایی و سومین استادش مرحوم ناصر سیف بودهاند
فعالیت حرفه ای
از سال ۱۳۲۱ صدای غلامحسین بنان، همراه با همکاری عدهای از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران
رسید و دیری نگذشت که نام بنان زبانزد همه شد. روحالله خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با
ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه همیشه جاوید «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت استاد
داود پیرنیا همکاری داشت. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ اهنگ را اجرا کرد و انچه که امتیاز مسلم صدای
او را پدید میاورد، زیر و بمها و تحریرات صدای او است که مخصوص به خودش میباشد. بنان نه تنها در اواز قدیمی و
کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و روح پرور «الهه ناز» او
بهترین معرف این ادعا میباشد. بنان را میتوان به حق بزرگترین اجرا کننده آهنگهای سبک وزیری-خالقی دانست.
او همچنین در کنار ادیب خوانساری از بهترین اجراکنندگان آثار صبا و محجوبی محسوب میشود. استعداد شگرف او
در مرکبخوانی و تلفیق شعر و موسیقی بارها ستایش موسیقیدانان معاصرش را بر انگیختهاست.
ارکستر رادیو، رهبر:روح الله خالقی، خواننده:بنان، با شرکت پرویز یاحقی، علی تجویدی، مرتضی محجوبی
در سال ۱۳۳۲ به پیشنهاد شادروان خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور منتقل شد و به سمت استاد آواز
هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول گردید و در سال ۱۳۳۴ ریئس شورای موسیقی رادیو شد. غلامحسین بنان از
ابتدا در برنامههای گلهای جاویدان و گلهای رنگارنگ و برگ سبزشرکت داشته و برنامههای متعدد و گوناگون دیگری که
از این خواننده بزرگ و هنرمند به یادگار ماندهاست.
در این برنامهها، استادان تراز اول موسیقی سنتی چون روح الله خالقی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، احمد
عبادی، حسین تهرانی، علی تجویدی، و... با او همکاری داشتهاند.
آذر ماه ۱۳۳۶ وقتی بنان با اتومبیل شخصی در جاده کرج مشغول رانندگی بود با کامیونی که فاقد چراغ ایمنی عقب
بود تصادف کرد و در این سانحه چشم راست خود را از دست داد و به همین خاطر همیشه از عینک دودی استفاده
میکرد، شادروان ابوالحسن ورزی، دوست نزدیک بنان شعر زیر را تحت تاثیر این واقعه سرود:
بنان بعد از از دست دادن یک چشم، از عینک دودی استفاده میکرد.
دیدیم چو بازیگری دور زمـان را
بازیچه گرفتیم همه کار جهان را
مااز گذر عمر به جز درد چه دیدیم
تا دل بسپاریم جهان گذران را
باریست گران محنت این عمر به دوشم
تا چند کشم زحمت این بار گران را
از بهر نمایاندن غمهای نهان بود
روزی که دمیدند به تن پرتو جان را
در خرمن صاحبنظران برق بلا شد
آن شعله که افروخت چراغ دگران را
آماج بلا جز دل ارباب هنر نیست
سر خط امان داده قضا بیهنران را
میخواست که در چشم هنر نور نماند
آسیب رسانید اگر چشم بنان را
افسوس که تاریک شد آن دیده که میدید
با برق نگاهی همه اسرار نهان را
بنان، برای معالجه به خارج از کشور مسافرت کرد و بعد از برگشت از این سفر تصمیم گرفت در مواضع هنری خود
بازنگری کند. او میگفت: "من از این پس کوشش میکنم آثاری اجرا کنم که واجد وزنی شاد و شعری امیدوار
کنندهاست. من جداً از ادامهٔ شیوهٔ قدیم که شباهت به مرثیه خوانی دارد خسته شدهام، البته در این زمینه سازندگان
آهنگ باید با من یاری و همکاری کنند". حاصل این تصمیم اجرای ترانههای دلنشین و سادهای است که اتفاقاً از خیلی
از تصانیف آن دورهٔ رادیو استوارتر و برازندهٔ خوانندهٔ عالی مقامی چون او میباشد.
غلامحسین بنان در ساعت ۶:۴۵ غروب ۸ اسفندماه ۱۳۶۴، پس از اذان مغرب در بیمارستان ایرانمهرتهران درگذشت و
بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در امام زاده طاهر کرج به خاک سپرده
شد. او مدتها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج میبرد.در پی این رویداد، مرکز سرود و آهنگهای انقلابی
وزارت ارشاد، هنرستان سرود و آهنگهای انقلابی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، بیمارستان ایرانمهر و از
هنرمندان برجسته محمدرضا شجریان، کاوه دیلمی، هنگامه اخوان، شهرام ناظری، ابوالحسن ورزی، کامکار، تورج
نگهبان، جمشید مشایخی، عماد رام و بسیاری از هنرمندان، دوستان و یاران وی پیامهای تسلیتی به طور جداگانه
صادر کردند.
image ru
"حیف نمیشه به عقب برگردیم به شبای پرسه و در به دری
کافه چی دکمه ی برگشتو بزن به روزای خوب کافه لوتی "