ارسالها: 9253
#271
Posted: 2 Jan 2014 01:04
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان سرایان
غاربتون سرایان
free jpeg images
غار بتون سرایان معروف به غار اژدها غاری است طبیعی که در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر سرایان و در نزدیکی روستای چرمه واقع شده است.و در نزدیكی این غار مكان تفریحی - زیارتی به نام زیارتگاه پیراباذر قرار دارد.
این غار که هنوز ناشناخته باقی مانده است برای ورود به آن باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد.
در داخل این غار آّب نیز روان است که قابل آشامیدن و بسیار سرد می باشد. قندیل های زیبا و آهکی و بی انتها بودن آن از شگفتی های غار بتون سرایان است که هنوز انتهای آن کشف نشده است.
غار دریك جبال صخره ای واقع می باشد كه از سنگ های آهكی و رسوبی تشكیل شده است.
این غار آهكی دارای مجموع فرود 400 متر و به عمق حدود 3 كیلومتر دراز است . پس از ورود به غار به یك سالن 50 متری وارد می شویم كه در انتهای آن دهنه چاه اول به خوبی نمایان می باشد.
عمق این چاه درحدود 25 متر است. دراین جا متوجه تونلی می شویم كه با شیب نسبتا ملایمی به سمت راست و پایین غار امتداد می یابد. پس از طی حدود 20 متر مسیر با منظره سنگ های عظیمی روبرو می شویم كه به صورت غلطان برروی یكدیگر قرار گرفته و در زیر آن دهنه چاه بزرگ دوم قرار دارد.
پس از حدود 20متر وارد قسمت دوم این چاه می شویم .مسیرهای منشعب عبارت از 3تونل (خروجی، استلاگیت وتونل بن بست ) می باشد.
به داخل تونل استلاگمیت می رویم.
این مسیر از یك دالان تنگ و باریك به سمت یك چاه بزرگ كه ورودی یك تالار جدید وكشف نشده می باشد امتداد می یابد.
پس از پشت سرگذاشتن چند چاه به دهانه چاه آخر كه در واقع سقف غار بتون درقسمت انتهایی می باشد ، می رسیم .البته این قسمت از غار بسیار تو در تو بوده و ما به زحمت بسیار و با كمك اثرات فضله پرندگان ونور خورشید توانستیم دهانه خروجی را پیدا كنیم.
پس ازطی مسافت مقداری از مسیر به صورت سنگنوردی در ابتدای دهنه از آن خارج می شویم.
گیاهان عجیب
یكی از نكات جالب، وجود گیاهی بود كه در مقابل نور چراغ حالت فلورسنت به خود می گرفت ونور منتشر می كرد.
پس از رسیدن به سالن بزرگ انتهایی كه دارای استلاگمیت های بسیاری بود وارد تونل حوضچه می شویم ، درآنجا آب بسیار سرد است.
windows print screen
دریكی از چاه ها حوضچه ای خشك شده بود كه كف آن از بلورهای سفید و زیبا مفروش شده است.
حدود 350 متر در عمق غار پایین می رویم.
حدود 3 كیلومتر مسیر آن را به صورت راهپیمایی طی كرده بودیم كه در نوع خود یك ركورد بی نظیر به حساب می آمد.
به این صورت اكتشاف كامل غار اژدها انجام شد.
پدیده های بی نظیر
درداخل این غار می توان انواع تزئینات آهكی از قبیل استلاگمیت ، استلاگمیت (لوله ای ، میله ای ، گل كلمی و...) حوضچه های آب معدنی ، بلورهای زیبای كوارتز و كلیست و پدیده بی نظیر وكمیاب مروارید غار را مشاهده نمود.
غار اژدها درواقع دومین غار عمیق و اورست غارهای شرق كشور محسوب می شود كه با همكاری اداره كل حفاظت محیط زیست كارشناسی های لازم در آن انجام شده است.
اكتشاف این غارتوسط سید احمد رونقی وتیم شبكه ملی زیست محیطی كشور نمایندگی خراسان جنوبی انجام شده واین كار بالغ بر 100میلیون ریال هزینه در برداشته است.
این هزینه توسط حمایت های مردمی و بخش خصوصی تامین شده كه نصف این مبلغ صرف خرید تجهیزات فنی و پیشرفته غار نوردی شده است.
پیمایش غار فقط توسط غارنوردان زبده و دوره دیده بااستفاده از مدرن ترین تجهیزات روز غارنوردی امكان پذیر می باشد. غار مورد نظر دارای دو دهانه می باشد كه دهانه ورودی به نام اژدها و دهانه خروجی آن كه بسیار مخوف وعظیم می باشد به نام »بتون« شهرت دارد.
photo sharing sites
ماجراجوی مشهور هلندی به نام »پیتراورمانس« هم در بازدیدی كه به همراه تیم شبكه استان خراسان جنوبی از این غار دیداركرده و در سایت خبرگزاری خود ، آن رانقطه عطف سفرش از هلند تا چین برشمرده است.
متاسفانه به دلیل بی توجهی وهجوم تعدادی غارنورد ناآگاه از استان های همجوار این غار ، درمعرض تخریب قرار دارد. درصورت اختصاص بودجه لازم برای ساماندهی و بهسازی غار اژدها می توان آن را به صورت یك مكان توریستی بسیار جذاب برای استفاده گردشگران ایرانی وخارجی درآورد.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#272
Posted: 2 Jan 2014 16:59
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
jpg images
تاریخچه
در قرن پنجم هجری ناصر خسرو هنگام عبور از این منطقه در دهستان رقه توقف کرده و از آبهای روان، زراعت، باغ ها و بارو، مسجد آدینه و.. سخن رانده است.
شالوده شهری بشرویه، نشان می دهد که این شهر، از ابتدای گسترش آن در دوره تیموری با رشدی نسبتا سریع به عنوان یک شهر مطرح شده است.
مهم ترین سند کالبدی مدنیت بشرویه از همان دوران کهن، وجود میدان تقریبا مستطیل شکل آن در مرکز شهر و در میانه راسته اصلی بازار قدیم بشرویه بوده است و در طول دوران دچار تغییرات زیاد شده است.
معابر بشرویه در مسیر قنات هایی که از سمت کوه های رقه در جریان است، شکل گرفته و مهم ترین معبر قدیمی بافت، کوچه حسینیه رباطی و راسته بازار اصلی بشرویه بوده است که پس از عبور از میدان اصلی شهر، در جهت غرب ادامه یافته و از شهر خارج می شده است.
شهر قدیم بشرویه، چهار محله اصلی دارد: میانده، پایین محله، مقری و سرپل. در این بافت که با خانه های خشت و گلی بادگیر های مختلف یکی از وسیع ترین بافت های تاریخی در خراسان جنوبی است، معماری نفیس تیموری و صفوی در بومی ترین شکل های خود مشاهده می شود که ویژگی اساسی اش، علاوه بر سالم بودن، تداوم و نفوذ آن در مناطق پیرامونی است. به گونه ای که کامل ترین سیر تحول معماری مسکونی در این خانه های قدیمی قابل مشاهده است.
پیشینه تاریخی
منطقه بشرویه از نظر تاریخی قدمت بسیاری دارد. بر اساس شواهد و بناهای موجود (وجود قلعه دختر و ترناو) می توان گفت قدمت بشرویه به قبل از اسلام بر می گردد. در قرن پنجم هجری ناصر خسرو هنگام عبور از این منطقه در دهستان رقه توقف کرده و از آبهای روان، زراعت، باغ ها و بارو، مسجد آدینه و... سخن رانده است. شالوده شهری بشرویه، نشان می دهد که این شهر، از ابتدای گسترش آن در دوره تیموری با رشدی نسبتا سریع به عنوان یک شهر مطرح شده است. مهم ترین سند کالبدی مدنیت بشرویه از همان دوران کهن، وجود میدان تقریبا مستطیل شکل آن در مرکز شهر و در میانه راسته اصلی بازار قدیم بشرویه بوده است و در طول دوران دچار تغییرات زیاد شده است. معابر بشرویه در مسیر قنات هایی که از سمت کوه های رقه در جریان است، شکل گرفته و مهم ترین معبر قدیمی بافت، کوچه حسینیه رباطی و راسته بازار اصلی بشرویه بوده است که پس از عبور از میدان اصلی شهر، در جهت غرب ادامه یافته و از شهر خارج می شده است. شهر قدیم بشرویه، چهار محله اصلی دارد: میانده، پایین محله، مقری و سرپل. در این بافت که با خانه های خشت و گلی بادگیر های مختلف یکی از وسیع ترین بافت های تاریخی در خراسان جنوبی است، معماری نفیس تیموری و صفوی در بومی ترین شکل های خود مشاهده می شود که ویژگی اساسی اش، علاوه بر سالم بودن، تداوم و نفوذ آن در مناطق پیرامونی است. به گونه ای که کامل ترین سیر تحول معماری مسکونی در این خانه های قدیمی قابل مشاهده است.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#273
Posted: 2 Jan 2014 17:25
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
بشرویه سرزمین چهار صفهها
شهر بُشرویه، در موقعیت جغرافیایی شرق کشور، در شمال غرب استان خراسان جنوبی و در 57 درجه تا 57 درجه و 59 دقیقه طول جغرافیائی از نصف النهار مبدا و 33 درجه و 31 دقیقه تا 34 درجه و 54 دقیقه عرض جغرافیائی از خط استوا و در لبه کویر در ارتفاع 880 متری از سطح دریا قرار گرفته است. بشرویه از جانب شمال با بجستان و از سمت غرب با طبس و از جنوب با روستای دیهوک و از سمت شرق با فردوس مجاورت دارد.
بافت تاریخی بشرویه
بافت تاریخی بشرویه، یکی از معدود بافتهای خشتی ثبت و حفاظت شده استان خراسان جنوبی است که با خانه های خشت و گلی و بادگیرهای مختلف، سندی مهم و ارزشمند از معماری دوره تیموری و صفوی را بومی ترین شکلهای خود و به صورت انبوه خانه های چهار صفه کوچک و بزرگ به نمایش می گذارد و ویژگی اساسی آن، علاوه بر سالم بودن، تداوم و نفوذ آن در پیرامون شهر قدیم است.
این بافت از چهار ربع اصلی تشکیل شده است که میانده، مهمترین و پر رونق ترین مرکز محله آن است و علاوه بر ابنیه مهم از دوران صفوی مانند مسجد میانده، حسینیه حاج علی اشرف، مدرسه علمیه و آب انبار میانده، از انبوه خانه های سنتی کوچک و بزرگ تشکیل گردیده که خانه های پناهی، خانه ملاعبدالله (موزه خصوص بشرویه)، خانه های مستوفی و.. از جمله آن هستند.
مسجد جامع رقه
این مسجد در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر بشرویه و در فاصله ۱۰۰ متری شمال شرق روستای رقه واقع شده است. تاریخ این مسجد، تاریخچه ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد. بخشهای زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است. اما بنای اصلی مسجد مرتبط با اوایل دوره اسلامی و احتمالاً همان مسجدی است که ناصر خسرو در سفرنامه اش از آن یادکرده و ایوان رفیع آن را متذکر شده است.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#274
Posted: 2 Jan 2014 17:34
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
نگاهی به تاریخچه حوزه علمیه بشرویه / حوزه علمیه ای با 400 سال قدمت مهد پرورش عالمانی بزرگ
screen shot on pc
مدیر حوزه علمیه بشرویه گفت: قدمت 400 ساله حوزه علمیه ملاعبدالله تونی بشروی نشان دهنده دیرینگی مذهب شیعه و علاقه مردم به مسائل مذهبی در این شهرستان است.
حجت الاسلام محمدشمس الدین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش حوزه های علمیه در کشور اظهارداشت:حوزه های علمیه یکی از زیرساخت های اساسی درحوزه فکری و فرهنگی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه در مکتب تشیع جایگاه والایی پیدا کرده است، افزود:انقلاب اسلامی نیز پشتوانه حوزه علمیه در مسیر آگاهی افزایی و بصیرت افزایی مردم است.
حوزه علمیه ملا عبدالله تونی بشروی مهد پرورش عالمانی بزرگ
حجت الاسلام شمس الدین به نقش حضرت امام و حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف و علمایی که در این مسیر تلاش و فعالیت کرده اند اشاره داشت و گفت: نقش حوزه علمیه و تربیت عالمان بزرگ امروز سبب شده تا جایگاه انقلاب اسلامی در سطح بین المللی جایگاه ویژه ای باشد.
وی اظهار داشت: قدمت 400 ساله حوزه علمیه ملاعبدالله تونی بشروی نشان دهنده دیرینگی مذهب شیعه و علاقه مردم به مسائل مذهبی در این شهرستان است.
حجت الاسلام شمس الدین ادامه داد: حوزه علمیه شهرستان بشرویه از سال 84 آغاز به کار کرده و تا کنون قریب به 150 طلبه خواهر و برادر را به مدارج بالاتر و شهرستان مشهد و قم فرستاده است.
مدیر حوزه علمیه بشرویه با بیان اینکه حوزه علمیه ملا عبدالله تونی بشروی یکی از قدیمی ترین حوزه های علمیه کشور است، گفت: شخصیت هایی همچون ملاعبدالله تونی بشروی که صاحب کتاب حاشیه معروف به حاشیه ملاعبدالله در این حوزه فعالیت داشته و حوزه علمیه از زمان ایشان در این شهرستان مشغول به فعالیت بوده است.
حجت الاسلام شمس الدین در خصوص شخصیت ملاعبدالله تونی بشروی بیان کرد: علمای نجف و علمای قم نسبت به نام ملاعبدالله تونی بشروی و کتب ایشان اطلاعات کافی دارند.
وی در خصوص تعداد طلبه های در حال تحصیل بیان کرد:تعداد 62 طلبه مرد در حوزه علمیه ملاعبدالله بشروی و 32 طلبه زن در مدرسه عصمتیه این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.
بهره برداری از ساختمان جدید حوزه علمیه بشرویه در سال آینده
حجت الاسلام شمس الدین اظهارداشت:باتوجه به مساعدت هایی که آستان قدس رضوی،شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان داشته اند از سال 87 کلنگ حوزه علمیه و بنای حوزه علمیه جدید شهرستان بشرویه با عنوان مدرسه ملاعبدالله به مساحت سه هزار و 500 متر زده شده و تا کنون در دوفاز آموزشی و فاز اسکان و کتابخانه و سلف سرویس مرحله سفت کاری آن به پایان رسیده است.
وی افزود:مرحله نازک کاری آن نیز با اعتبار از سوی شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان و دفتر نمایندگی حوزه علمیه خراسان جنوبی با تخصیص اعتبار به حوزه علمیه بشرویه می توانیم سال آینده شاهد بهره برداری آن باشیم.
مدیر حوزه علمیه بشرویه یادآور شد:این ساختمان دومین ساختمان حوزه علمیه در خراسان جنوبی است که باتوجه به سوابق حوزه علمیه قدیمی دربشرویه در این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.
مدرسه حاج عبدالغنی بشروی یادگاری از دوره افشاریه
هاشم اتفاقی رئیس میراث فرهنگی شهرستان بشرویه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مدرسه حاج عبدالغنی بشروی یکی از مدرسه های علمیه قدیمی استان خراسان جنوبی است.
وی افزود:این بنا در شهرستان بشرویه از دوره افشاریه باقی مانده است که حاج عبدالغنی بشروی به دلیل بالا بودن سطح علمی ویژه شهرستان در دوره های گذشته آن را ساخته است.
اتفاقی خاطرنشان کرد:در حال حاضر نیز این شهرستان دارای سطح علمی ویژه ای است که دلیل آن فعالیت حوزه و تحصیل طلاب در این مدرسه است.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان بشرویه اظهار داشت: این مدرسه از جمله بناهایی است که در مرکز محله میان ده این شهرستان واقع شده است و باساختار دو ایوانی به صورت دو ایوان در شمال و جنوب بنا و رواق هایی که در اطراف حیاط و با ساختار حیاط مرکزی است.
وی ادامه داد: به لحاظ مرمت از طرف میراث فرهنگی در چند دوره این برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی را اجرا کرده ایم از جمله بام سازی بنا که هم اکنون کاملا انجام شده است و بحث کف سازی نیز صورت گرفته و به دلیل زنده بودن بنا و انجام فعالیت در آن خوشبختانه این بنا دارای شرایط خوبی است.
اتفاقی یادرآور شد:درحال حاضر موفق شده ایم این بنا را به صورتی داشته باشیم که شرایط احیا و فعالیت را دارد.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان بشرویه اذعان داشت: این بنای تاریخی فرهنگی در اسفندماه سال 1383 با شماره 11667 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#275
Posted: 3 Jan 2014 17:45
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
jpg images
مسجد میانده
مسجد ميان ده؛ مسجد جامع معروف به ميان ده اين مسجد از گذشته هاي دور و كلا" از زماني كه مسلمانان ايران را فتح كردند ، در زمان سلسله ي صفوي بنا شده و سبك اين زمان را به خوبي نشان مي دهد اين بنا به طور كامل از گل و آجر ساخته شده است . كاشي كاري نيست ولي در ايواني بزرگ آياتي از قرآن مجيد كه به خط كوفي بسيار زيبا نوشته شده به چشم مي خورد . سقف ايوان ها و شبستان مسجد كاملا" هلالي شكل است و در سر در ورودي آن روي سنگ بزرگي اشعاري مبني بر زمان ساخت بنا حك شده است.
در كتاب طرايق الحقايق نويسنده معصوم عليشاه از اين مسجد ياد نموده است ودر سال 1030بنا شده است.
در جایی دیگر آمده است :
مسجد جامع ميان ده در خيابان حسينيه و محله ميانده شهر بشرويه واقع است. سبك معماري اين مسجد شبيه به سبك سلجوقي است و نشانه هايي از معماري دورهي صفويه نيز در آن ديده ميشود. اين سازه در 1030 هجري قمري ساخته شده است. ورودي اين مسجد در مقابل مدرسهعلميه است. اين مسجد تك ايواني است و تنها ايوان آن در سمت جنوب قرار دارد و محرابي بر ديواره انتهايي آن تعبيه شده است. سقف ايوان از دو تويزه يكي در اسپر ايوان و ديگري در وسط ايوان كه دو گنبد عرقچين را بر فراز خود دارد تشكيل شده است. در اطراف حياط مركزي 12 ستون آجري با طاق بنديهاي جناغي وجود دارد و رواقهايي با سقف هايي گنبدي را تشكيل داده اند. در ضلع شمالي و پشت رواق شمالي شبستاني وجود دارد و كل مسجد در حدود 850 متر مربع مساحت دارد. آنچه به اين مسجد زيبايي بخشيده است كاربنديهاي تردستانهي آجري و گچي است.
screen capture
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#276
Posted: 3 Jan 2014 17:54
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
کویر بشرویه
image hosting 10mb limit
آب و هواي حاكم بر منطقه از نوع خشك و كويري ميباشد حداكثر و حداقل مطلق درجه حرارت هوا در ايستگاه بشرويه 49 و 27- درجه سانتيگراد گزارش شده است در روستاهاي حاشيه شمالي بشرويه درجه حرارت بالا و روستاهاي غربي و جنوب غربي كه داراي ارتفاعات ميباشند از درجه حرارت ملايمتري برخوردارند .
ریگزار بشرویه در شرق شهرستان بشرویه در استان خراسان رضوی قرار دارد. این ریگزار از جنوب شرقی به شهرستان بشرویه، از شرق به کویر نمک بشرویه، از شمال به شهرستان کاشمر و از جنوب به رود کال شور محدود می شود. عرض ریگزار در وسیعترین قسمت در حدود 30 کیلومتر و طول آن در حدود 24 کیلومتر است. در مناطق شرقی ریگزار بین تپه ها بوسیله نمکزارهای پراکنده ای پوشیده شده است. بلندترین ارتفاع تپه ها در منطقه جنوبی و در حدود 70 متر است.
در قسمت جنوبی و مرکزی تپه های ماسه ای عمدتا جهتی شرقی-غربی دارند و در قسمت شمالی ارتفاع تپه ها کاسته شده و جهت مشخصی ندارند. پوشش گیاهی ریگزار در قسمت شمالی انبوهتر و در قسمت جنوبی تنکتر است. این پوشش عمدتا شامل گیاهان ماسه پسند همچون تاغ و اسکمبیل است که جوامع بوته ای همچون نسی و ... نیز در آن دیده می شود. پوشش جانوری منطقه عبارت است از: سارگپه بیابانی، شاهین، پا مسواکی، شغال، گرگ، روباه شنی، گربه شنی، انواع آگاما و جکو، افعی شاخدار، تیر مار، مار جعفری، مار شتری و ...
در قسمت شرقی ریگزار کویر نمک بشرویه قرار گرفته است. این کویر از جنوب به شهرستان بشرویه، از غرب به روستا و زمینهای کشاورزی روستای غنی آباد و روستای نیگنان و از شمال به کویر بجستان منتهی میگردد. کویر از شهرستان بشرویه در جهت شمال شرقی گسترش پیدا کرده و طول این گستره در حدود 90 کیلومتر است در حالی که عرض کویر در بیشترین حالت 20 کیلومتر است. پوشش کویر از زمینهای پف کرده رسی-قلیایی تشکیل شده است و در قسمتهای مرکزی شامل کویرهای رسی خیس است. نمک موجود در کویر شامل سولفات سدیم و منیزیم است که در سالهای اخیر نسبت به استخراج از آن اقداماتی صورت گرفته است. میانگین بارش باران در منطقه در حدود 150 میلیمتر در سال است و ارتفاع متوسط کویر از آبهای آزاد در نزدیکی شهرستان بشرویه در حدود 850 متر است که با حرکت به سمت شمال به طور قابل ملاحظه ای تا حدود 770 متر کاهش می یابد. پوشش گیاهی کویر عمدتا در حاشیه کویر قرار دارد و شامل گیاهان شور پسند همچون گز و بوته های اشنان است. در مرکز پهنه کویر هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. گياهان داروئي و صنعتي چون كتيرا .انقوزه ، زيره سياه و بارهنگ از ديگر گياهان اين منطقه ميباشد . در حاشیه کویر زمینهای کشاورزی قرار دارند .بیشتر زمینهای کشاورزی بشرويه ، عمدتاً با آب چاههای عمیق و نیمه عمیق آبیاری می شود. کشاورزی مبتنی بر منابع زیرزمینی آب و زمینهای مستعد این منطقه است و عمده محصولات به عمل آمده پنبه، جو ، گندم و پسته میباشند که در این بین کشت و برداشت پسته اگرچه از قدیم انجام میشده، ولی اخيراً رونق ویژهای گرفتهاست.
screenshot windows 7
در اين منطقه رودخانه دائمي وجود ندارد و بيشتر به هنگام ريزشهاي جوي بصورت روان آبها و سيلاب در منطقه جريان دارند و مهمترين آنها مشتمل ميشود بر :
رودخانه قلعه واقي : سرچشمه از ارتفاعات جنوب شرقي به طرف شمال جريان داشته و به كوير نمك ميريزد . رودخانه ريسو : از ارتفاعات جنوب سرچشمه گرفته در مسير شمالي به رودخانه واقي پيوسته با آن كال نمك را بوجود ميآورند . رودخانه فتحآباد : از ارتفاعات كوه جمال شروع در حواشي روستاي فتحآباد وارد دشت بشرويه ميشود . كال اصفاك : از بلنديهاي قرانجيري واقع در غرب منطقه شروع و در نزديكي روستاي اصفاك به كال نمك ميپيوندد . سيلاب اين كال در تغذيه سفره آب زيرزميني نقش دارد . كالشور فردوس : از شرق وارد دشت بشرويه پس ازعبور از شرق روستاي نيگنان به كوير نمك ميريزد .
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#277
Posted: 3 Jan 2014 18:02
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
قلعه دختر بشرویه
how to screenshot on windows 7
قلعه دختر در 12كيلومتري غرب بشرويه بربالاي كوهي به ارتفاع 400متراز سطح زمين و در 1250 متري از سطح آبهاي آزاد بقاياي قلعه ايسنگي به چشم ميخورد که قدمت آن به زمان فرقه اسماعليه بر میگردد و نمونه هايي در ايران همچون فيروز آباد مشهد و تربت حيدريه و شوشتر به همين نام و از نظر ساخت در آذربايجان لبنان و هندوستان وجود دارد.
imagur
اين قلعه در 6 كيلومتري شمال شرقي«رقه» واقع شده است و بدين سبب «قلعه دختر رقه» نيز خوانده ميشود. آنچه از بقاياي برج و بارو هاي قلعه به جا مانده بيانگر وضعيت دفاعي و رزمي آن ميباشد. قلعه دختر بشرويه يكي از قلاع مستحكم و صعبالعبور اسماعيليه در جنوب خراسان است و سفالينه هاي بدست آمده در آن متعلق به قرون هفتم تا نهم هجري است. اين قلعه در چهار سطح مختلف ساخته شده وهر سطح داراي تأسيسات و برج و باروهايي مجزا ميباشد. اطراف اين سازه داراي شيبهاي بسيار تند ميباشد و ورودي آن احتمالاً در سمت غربي كه داراي شيب كمتري نسبت به ديگر اضلاع برخوردار است قرار داشته. مصالح و ملات بكاررفته در بنا شن ، گچ، آهك و سنگ ميباشد. در بخشي از قسمتهاي قله پايه و شالودهي ديوارها جزئي از كوه است كه تراشيده شده و به صورت ديوار درآمدهاند.تأسيسات قلعه شامل آب انبارها ، مخازن ذخيرهآذوقه، برجها، اتاقهاي مخصوص استراحت نگهبانان شاهنشين ، انبار و... ميباشد كه بخش اعظم آنها در اثر عوامل جوي و محيطي تخريب شدهاست .
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#278
Posted: 3 Jan 2014 18:18
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
خانه مستوفی
image ru
منزل مستوفی در خیابان ملاعبداللهتونیبشروی و کوچه مستوفی شهر بشرویه قرار دارد . این عمارت از جمله بناهای اعیانی است که در دوره قاجاریه ساخته شده ومتعلق به شخصی به نام مستوفی میباشد.سبک معماری و بادگیرهای زیبا و ساباط در جانب شمال شرقی این سازه و تزیینات گچی در بخشهای دیگر بنا از ویژگی های بارز منزل مستوفی به شمار میرود . پلان کلی این عمارت مستطیل شکل می باشد و ورودی آن در میانه ضلع جنوب غربی واقع شده است . پس از ورودی دالانی کم عرض قرار دارد که به حیاط متصل میشود . در طرفین دالان ورودی دو اتاق کوچک تعبیه شدهاست.صحن حیاط فضایی مستطیل شکل دارد که با آجرهایی مربع شکل فرش شدهاست.
در ضلع شرقی این عمارت ، ایوانی بزرگ قرار دارد که بر فراز آن سه بادگیر عظیم تعبیه شده ، این بادگیرها شامل یک بادگیر مستطیل شکل بزرگ در میانه و دو بادگیر هشت ضلعی در طرفین اند. بادگیر مستطیل شکل دارای دو دروازه چشمه در طرفین میباشد و به فضای درون ایوان منتهی میگردد. دو بادگیر دیگر به زیرزمینی که در ایوان واقع شدهاست راه دارند. ایوان پوششی مسطح دارد ودر بخش فو قانی با دو ستون هشت ضلعی و دو نیم سطون و سه قوس گهوارهای مزین شدهاست. فضای طرفین ایوان به صورت دو اشکوبه است.دیوار ضلع غربی عمارت با پنج طاق نمای عمیق و مرتفع تزیین شده ، این طاق نما ها دارای رسمی بندیهایی گچی اند. در ضلع جنوبی و شمالی بنا، ورودی چند اتاق به چشم میخورد که در بخش بالا و اطراف ورودیها ، طاقچهها و طاقنماهایی زیبا ساخته شدهاست.در گوشه شرقی بنا حوضخانه قرار دارد .
online photo storage
حوضخانه فضایی هشت ضلعی داردکه حوض دایرهای کوچکی در مرکز آن ساخته شده است این فضا با کلاه فرنگی زیبایی پوشیده شده و تزئینات رسمیبندی هنرمندانهای دارد. زیرزمین عمارت که حکم سردخانه را داشته ، فضایی مستطیل شکل دارد که با قوسی خفیف و آجرهای خفته و راسته اجرا شده است. در ضلع شمال شرقی منزل که مشرف به کوچهای کم عرض است ساباطی به طول هجده متر ساخته شده که دیوارهای ساباط با بیست طاقنمای ظریف تزئین شدهاست. مصالح به کار رفته در منزل و ساباط مستوفی خشت خام ودر قسمت هایی آجر با ملات گل و گچ میباشد.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#279
Posted: 3 Jan 2014 18:28
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
خانه استاد بدیع الزمان فروزانفر
how to do a screen shot
محمدحسین بشرویهای معروف به بدیعالزمان فروزانفر فرزند آقا شیخ علی بشرویهای در سال ۱۲۷۶ ه.خ. در یک خانواده کرد خراسان در بشرویه زاده شد. مقدمات علوم را در زادگاه خود آموخت و آنگاه راهی مشهد شد و از محضر استادان ادب حوزهٔ خراسان همچون ادیب نیشابوری بهره برد. حدود سال ۱۳۰۰ به تهران رفت و تحصیلات خود را در مدرسهٔ سپهسالار ادامه داد و چندی حجرهای در مسجد سپهسالار داشت. در جوانی در همان مدرسه به تدریس پرداخت و چندی بعد در سال ۱۳۰۵ به سمت معلمی دارالفنون و دارالمعلمین عالی منصوب شد. در سال ۱۳۱۳ به معاونت دانشکدهٔ معقول و منقول (الهیات) منصوب شد.
در سال ۱۳۱۴ هیئت ممیزهٔ دانشگاه تهران مرکب از نصرالله تقوی، علیاکبر دهخدا و ولیالله نصر تألیف ارزندهٔ او به نام «تحقیق در زندگانی مولانا جلالالدین بلخی» را ارزیابی و به او گواهینامهٔ دکتری اعطا کرد. به استناد این گواهینامه در همان سال به سمت استادی دانشسرای عالی و دانشکدههای ادبیات و معقول و منقول منصوب شد. در سال ۱۳۲۳ بر اساس رأی شورای استادان به ریاست دانشکدهٔ معقول و منقول برگزیده شد و تا سال ۱۳۴۶ در این سمت باقی بود. از ابتدای تأسیس دورهٔ دکتری ادبیات فارسی در دانشگاه تهران، تدریس در دورهٔ دکتری را به عهده گرفت و برنامهٔ این دوره را پایهگذاری کرد. فروزانفر استاد و راهنمای جمعی از دانشجویان مبرز دورهٔ دکتری در دانشکدههای ادبیات و الهیات بود که بعدها استادان برجستهٔ ادب پارسی و مطالعات فرهنگ ایران شدند از جمله: پرویز ناتل خانلری، ذبیح الله صفا، مهدی حمیدی شیرازی، عبدالحسین زرینکوب، غلامحسین یوسفی، محمدامین ریاحی، سید محمد دبیرسیاقی، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، ضیاءالدین سجادی، جلال متینی، سید صادق گوهرین، منوچهر ستوده و منوچهر مرتضوی.
فروزانفر در سال ۱۳۴۶ از استادی دانشگاه بازنشسته شد، اما همکاری خود را در تدریس در دورهٔ دکتری ادبیات فارسی تا روزهای پایانی عمر ادامه داد. در همین زمان عضویت مجلس سنا را یافت. مدتی نیز ریاست کتابخانهٔ سلطنتی را نیز به عهده گرفت. بدیعالزمان فروزانفر در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ بر اثر سکتهٔ قلبی در ۷۳ سالگی درگذشت.
او در باغ طوطی (صحن شاهعبدالعظیم) به خاک سپرده شد و سرانجام تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (به صرف گذشت 30 سال و رفع مانع فقهی) آرامگاه بدیعالزمان فروزانفر، بزرگترین استاد در تاریخ دانشگاه تهران و یکی از نوادر فرهنگ ایران زمین را، به مبلغ یک میلیون تومان (در آن زمان قیمت یک اتومبیل پیکان دست سوم) به یک حاجی بازاری فروختند.
بررسی آثار
سخن و سخنوران (۱۳۰۸-۱۳۱۲) اثر برجستهٔ فروزانفر، سرمشقی برای تحقیق در تاریخ ادبیات ایران، و دریچهای به نقد شعر فارسی بود. این کتاب فروزانفر ضمن آن که سنت دیرینهٔ تذکرهنویسی در ادبیات فارسی را در نظر داشته، راهگشای تحقیقات نوین در تاریخ ادبیات ایران بوده است. قبل از نشر این تذکرهٔ تحقیقی و انتقادی، عالیترین اثری که به عنوان تاریخ ادبی تحت عنوان معمول تاریخ شعرا عرضه میشد، مجموعهٔ تقریرات درسی میرزا محمدحسین خان ذکاءالملک بود که هر چند در جای خود آکنده از نکات جالب بود، از دیدگاه علمی بر هیچ مبنای متفقعلیه مقبولی مبتنی نبود. اما اثر فروزانفر کار تازهای بود، و بلافاصله بعد از نشر، مورد توجه و تحسین اهل نظر واقع شد و کسانی چون محمد قزوینی، محمدعلی فروغی و مینورسکی جزء اولین کسانی بودند که کار او را ستودند. [۵] پژوهشهای بعدی در زمینهٔ تاریخ ادبیات ایران و شاخصتر از همه، تاریخ ادبیات در ایران تألیف ذبیح الله صفا از کتاب سخن و سخنوران تأثیر پذیرفتهاند.
how do you print screen
اما آنچه نام فروزانفر را بر تارک تحقیقات ادبی و عرفانی نشاند، شیفتگی او به نبوغ ادبی شگرف مولانا جلالالدین محمد بلخی، و تلاش ۴۰ سالهٔ او در کار تحقیق پیرامون آثار و اندیشهٔ مولوی بود. رساله در احوال مولانا (۱۳۰۵) طلیعهای از مطالعات فروزانفر در بارهٔ مولوی بود که طی چهل سال با تألیف مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی، تصحیح دیوان کبیر (کلیات مولوی) و شرح مثنوی شریف ادامه یافت. همچنین رساله در شرح احوال عطار، تصحیح معارف بهاء ولد، معارف برهانالدین محقق و ترجمهٔ رسالهٔ قشیریه را گامهای جنبی او در راه شناخت افراد و آثار مؤثر بر تکوین شخصیت و آثار مولوی دانستهاند. فروزانفر در جستجوی یک مبنای علمی برای شرح مثنوی تصحیح انتقادی آثار خود مولانا و آنچه رادر بین منابع الهام او شامل معارف بهاء ولد، معارف برهانالدین محقق و مقالات شمس تبریزی میشد در این زمینه بر هر کار دیگر مقدم شمرد. کتاب فیه مافیه را که مجموعهٔ گفتارهای مولانا در مجالس خاص بود تصحیح نمود و با تعلیقات جامع و بایسته نشر کرد. معارف برهان محقق را- هر چند ظاهراً بر مبنای یک نسخه خطی ناقص - با تعلیقات محققانه و بامقدمه و فهرستهای دقیق طبع نمود، معارف بهاء ولد را، که خود مولانا فواید والدش میخواند در دو جزء جداگانه با تحقیقات عالمانه منتشر ساخت. مقالات شمس را هم ظاهراً از روی چند نسخهٔ عکسی که در اختیار داشت مقابله کرد اما مجال طبع و تصحیح نهایی آنها را نیافت.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#280
Posted: 3 Jan 2014 18:30
خراســــــــــــــان جُنوبی
شهرستان بشرویه
screen shot on pc
دیدگاه صاحبنظران دربارهٔ فروزانفر
عبدالحسین زرین کوب یکی از بزرگان ادب فارسی درباره فروزانفر گفتهاست:
«معلم و استادی دلسوز و صمیمی بود. درس او تنها تعلیم نبود، هم تهذیب بود و هم در حین حال تفریح. با این همه، توفیق او در کار معلمی در بین استادان ادب عصر بهکلی بیسابقه بود... شعر را به سبک قدما محکم و متین میگفت، مخصوصاً به شیوهٔ ناصرخسرو و خاقانی علاقه داشت، و از این حیث یادآور ادیب پیشاوری بود... احوال و اسبابی که در حیات ادبی وی مؤثر افتاد، از وی بیشتر یک محقق و یک عالم ساخت... قلمرو تحقیق او ادبیات و تصوف بود، خاصه در دوران اسلامی قبل از صفویه...»
فروزانفر نه فقط در زمینه مثنوی و مولانا، بلکه درتمام قلمرو فرهنگ اسلامی ایران محققی بیبدیل بود. هنوز با وجود مرور یک ربع قرن از غیبت او، هر چه امروز نزد ما در زمینهٔ عرفان و ادب جدی و درخور ارج است میراث اوست و آنچه از حوزهٔ تاثیر تعلیم بلاواسطه یا معالواسطهٔ او خارج است، غالباً از عمق و لطف و تأمل خالی به نظر میرسد. حوزهٔ کنجکاویش وسیع و عرصهٔ استعدادش تقریباً نامحدود بود. در جوانی، مخصوصا در اوایل ورود به تهران در زمینهٔ شعر و شاعری هم طبعآزمایی کرده بود. پارهای از اشعارش هم در همان ایام شهرت و قبول قابل ملاحظهای یافته بود. اما او شاعری را پیشه نکرد... تدریجاً مثل اکثر کسانی که به عنوان عالم نامبردار میشوند، اشتغال به شاعری را دون شان خویش مییافت. از این رو جز بهندرت و جز به الزام ضرورت شعر نگفت و از این که به شاعری منسوب شود تا حدی ابا داشت. مقالهنویسی را هم در آغاز کار با نقد بر حواشی قزوینی بر چهار مقاله آزمایش کرد، از آن نیز خیلی زود انصراف یافت و جز بهندرت یا بهضرورت بدان کار نپرداخت.
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم