ارسالها: 23330
#31
Posted: 13 Jul 2019 18:19
شیرینیهای ملی آذربایجانی
محصولات شیرینی آذربایجان به سه گروه تفسیم می گردد: آردی، کارامل مانند و آب نبات مثل.
شیرینیهای آردی شامل «شکربورا»، « باقلوا»، «قُرابِیه باکو»، «نان آذربایجان»، «رولت اردوباد»، «کَتِه قره باغ» و غیره است. شیرینیهای آردی حائز بیش از 30 تنوع میباشد. لیکن هر منطقهای دارای محصولات شیرینی مخصوص به خود است.
از دوران باستان در باکو شیرینیهای مختلفی مانند «شکربورا»، « باقلوا»، «شکر چوریی» و غیره پخته میشود. ولی شیرینیهای «شکی» از جایگاه ویژهای در میان شیرینیها برخوردار میباشد. برای تهیه محصولات شیرینی نظیر « باقلوای شکی»، «پِشوَنگ» «تل» (حلوای تازه) و غیره... آرد برنجی، شکر، فندق، روغن کره، سفیده تخم مرغ و ادویجات مورد استفاده قرار میگیرند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#32
Posted: 13 Jul 2019 18:22
نظرات گردششگران در مورد روش آشپزی آذربایجانی
در قفقاز جنوبی مواد اولیه مورد نیاز برای روش آشپزی را، آذربایجانیهایی که از فرهنگ سطح بالای کشاورزی و دامپروری برخوردار بودند، تولید میکردند. «تکِشِلوف»، دانشمند گرجستانی در سال ۱۸۸۸ در مورد آذربایجانیهای مقیم خانات «ایروان» قدیم آورده است: «آذربایجانیها در روستاها مشغول غله کاری، کشاورزی و باغبانی هستند. طبیعتا، در بیابان و ییلاقها نه تنها به دامداری مشغول هستند، بلکه از آنجایی که در کنار رودخانهها زندگی میکنند، میتوان آنها را کشاورز نیز دانست. میشود گفت که، آذربایجانیها در همه جا در کنار رودخانهها زندگی میکنند، در حالی که ارامنه در مناطق کوهستانی اقامت گزیده اند».
«ا.ک.آرتامانوف» در سال ۱۸۸۹ طی پرداختن به ایران مینوشت: «غله بیشتر در آذربایجان، خراسان، کرمانشاه، فارس، اصفهان و یزد تولید میشود».
«ق.و.سولوقوب» در سال ۱۸۵۲ میلادی مینوشت: ارامنه اساسا از طریق تجارت به پس انداز ثروت میپردازند. آذربایجانیها به نوبه خود در زیستگاه خود به زراعت و دامداری مشغول هستند و در ماورای قفقار عنصر اصلی تولید میباشند».
«ای.و.سگالوف» در سال ۱۹۰۲ مینوشت: مردم مسلمان (آذربایجانیها) عمدتا در کنار رودهای «بازارچای»، «آیریچای»، «برگوشاد»، «اوخچوچای» و شاخههای آنها، همچنین در کنار رودخانۀ ارس ساکن هستند. ولی اهالی ارمنی در مناطق کوهستانی که دارای طبیعت خشن میباشند، بهطور پراکنده شکونت دارند. مردان ارمنی (از سن ۱۵ تا ۴۰) به دلیل تأمین زندگی و نیازهای خود، جهت کسب و کار راه ساحل دریای خزر، باکو و تفلیس را در پیش میگیرند. در آنجاها بندگی و سرگردانی آنها را جلب می نماید. ولی آذربایجانیها در دشتها و مناطق دارای فرصتهای خوب برای زراعت زندگی مینمایند».
تا اقامت مردمان مهاجر در این سرزمینها، اهالی محلی در خاکهای بارور و حاصلخیز ساکن بودند. این خاکها نیز توسط آنها مورد استفاده بود. این مسئله را «گ.آ.یزوف» دانشمند ارمنی (سال ۱۹۰۸) نیز مورد تأیید قرار میدهد: «موطن جدید استقبال چندان خوبی از ارامنه ننمود، زیرا در آنجا خاکهای دولتی خالی بسیار کم بود».
درخور ذکر است، مقارن با اینکه محصولات کشاورزی فوق الذکر و ماهیهای تازه و خشک شده، خاویار، عسل، روغن کره و سایر فرآوردههای دامداری نیازهای مردم محلی را تأمین میکردند، همچنین به کشورهای همسایه، نزدیک و دور نیز صادر میگشتند.
در ماورای قفقاز تنها مردم آذربایجان بوند که فرصت و مواد اولیه سرشاری در راستای ایجاد و توسعه روش آشپزی داشتند. نزدیکی منشا غذاهای آشپزی ارمنی، گرجی، ایرانی و دیگر مردمان به ترکهای آذربایجانی از لحاظ نام، بدین دلیل میباشد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#33
Posted: 13 Jul 2019 18:24
عوامل تاثیر گذار در آشپزی آذربایجانی
آتش، بعد از آب و هوا دومین عامل تأثیرگذار بر روش آشپزی بهشمار میرود. در سبک آشپزی «اسلاویک»، به ویژه در آشپزی روس، برخی شیرینیها، خوراکیهای آبدار و غیره... با برخورداری از اجاق گاز روسی به وجود آمدهاست. ظهور و توسعه آشپزی آذربایجانی با استفاده از انواع مختلف آتش، تنور، کوره، منقل و غیره... صورت پذیرفتهاست.
لوازم و ظروف مختص به فرد نیز بر آشپزی آذربایجانی تأثیرات هنگفتی گذاشته است. امروزه نیز مردم آذربایجان از ظروف ساخته شده از چرم جانوران، سنگ، گِل، درخت، شیشه، فلز و غیره استفاده مینمایند. در آشپزی آذربایجانی تاکنون علاوه بر گاز و برق، هیزم، زغال هیزم و پشگل نیز به عنوان مواد سوخت مورد استفاده هستند.
سکونت تاریخی-جغرافیایی و روابط مردم با دیگر مردمان همسایه از عواملی ست که، بر روش آشپزی اثر دارد. از اینکه جادههای تجاری و نظامی قدیمی از آذربایجان عبور میکردند، آشپزی این سرزمین دستخوش بعضی تأثیرات گشته است.
با وجود اینکه وابستگی قومی آذربایجان به نژاد ترک باعث شده تا این کشور خوراکیهای همنام و هم ریشه با دیگر مرنمان ترک داشته باشد، ولی آشپزی آذربایجانی را میتوان شاهکار آشپزی کل مردمان ترک خواند.
روابط طولانی مدت با اعراب قهوه را به آشپزی آذربایجانی به ارمغان آورده است. موقعیت آذربایجان در «جاده ابریشم» تاریخی این کشور را با چای چین آشنا ساخته و آن را به کشور مذکور آورده است. در نتیجه آشنایی با آشپزی روسی غذاهای «شی» و «بورش» به جمع غذاهای آذربایجانی پیوسته و از سوی دیگر فرصت مناسبی جهت آشنایی با آشپزی اروپایی که توسط روسها تحریف گردیده و مال آنها شده بود، فراهم آورد. از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی به دلیل پیشرفت در صنعت نفت دوره آشنایی یکسره آشپزی آذربایجانی با غذاهای اروپایی آغاز گردید (این روند کماکان ادامه دارد). آشپزی اروپایی فقط بر آشپزی رستوران اثر گذاشته، به مردم استفاده از ظروف آلومینیوم را یاد داده و این دخالت جز وارد کردن ضرر و آسیب به سلامت مردم، هیچ چیز خوبی در پی نداشتهاست.
یکی از قویترین عوامل تأثیرگذار بر روش آشپزی مردم آذربایجانی دین میباشد. زرتشتی، آتشپرستی و اوستا نه تنها در روانشناسی فلسفی، رسم و رسومات و افکار عمومی مردم آذربایجان، بلکه در آشپزی این مردم نیز بازتاب خود را یافتهاست. دلیل احترام طباخ به آتش- نخستین دستیار خود ایمان تعالیم مذهبی ست. دین مسیحیت نیز در طول تاریخ در آذربایجان بوده و هست. ولی اکثر مردم آذربایجان دیگر ۱۴ قرن است که مسلمان هستند و دین نیز اثرات بسیار زیادی بر رسم و رسومات و آشپزی مردم گذاشته و میگذارد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#34
Posted: 13 Jul 2019 18:26
فهرست انواع آشها و شورباها و شیله ها آشپزی آذربایجانی
- قوروتلو آش
- تورشولو آش
- آیران آشی
- آش زغال اخته
- اوماج آشی
- داش کلم آشی
- میوه آشی
- سوغان شورباسی
- سوزو شورباسی
- اریک شورباسی
- خاما شورباسی
- قورما شورباسی
- مرجیمک شیلهسی
- قاتیخ شورباسی ( گوزلمه)
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#35
Posted: 13 Jul 2019 18:28
فهرست انواع پلوها
- لوبیا پیلو (لوبیا پلو)
- مرجیمک پیلو (عدس پلو)
- پاخلا پیلو (باقلی پلو)
- رشته پیلو
- قوربه تی
- قابلی
- دوشه مه پیلو
- باسدیرما پیلو
- سوزمه پیلو
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#36
Posted: 13 Jul 2019 18:29
فهرست انواع خوراک ها
- یتیمچه
- داش کلم بورانی سی
- کوفته
- بادمجان دلمه ای
- بیبر دلمه ای
- یاپراق دلمه ای
- کلم دلمه ای
- قارنی یارئغ
- جئز بئز
- کوسو
- یئر کوکو قیقاناغی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#37
Posted: 13 Jul 2019 18:34
لباس آذربایجانی
لباس آذربایجانی یا لباس ملی آذربایجانیها (به ترکی آذربایجانی: Azərbaycan milli geyimləri) لباس سنتی آذربایجانی که از فرایندهای طولانی فرهنگ، دین و... مردمان آذربایجانی پدید آمدهاست. و از نشانههای خاص اهالی آذربایجانی میباشد. لباس آذربایجانی نشاندهندهٔ ویژگیهای هنری، تاریخی، قومی و خلاقیتهایی است که در داخل لباس منعکس میشود. لباس اصیل آذربایجانی نشاندهندهٔ وضعیت تاهل و سن میباشد که رقص آذربایجانی با لباس آذربایجانی به اجرا درمیآید. از قرن بیستم به بعد، لباس آذربایجانی در شهرها کاربرد خود را از دست داده و حالت مدرنیته به خود گرفته است؛ ولی عموماً در مناطق عشایری و روستایی و مناطقی که اهالی آذربایجانی سکونت دارند، به مانند سابق کارکرد خود را حفظ کردهاست.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#38
Posted: 13 Jul 2019 18:36
ادبیات آذربایجانی
ادبیات آذربایجانی (به ترکی آذربایجانی: آذربایجان ادبیاتی — Azərbaycan ədəbiyyati) به ادبیات مردمان آذربایجانی در ایران، جمهوری آذربایجان، آذربایجانیهای ترکیه، آذربایجانیهای روسیه و آذربایجانیهای گرجستان گفته میشود. زبان ترکی آذربایجانی از شاخه اغوز زبانهای ترکی میباشد. ادبیات آذربایجانی به صورت دو طرفه با دیگر زبانهای اغوز در ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان، ازبکستان، افغانستان، بالکان، روسیه و خاورمیانه قابل فهم و اشتراکاتی دارد. دده قورقود، کوراوغلو، اصلی و کرم و حیدربابایه سلام جزء ادبیات فاخر آذربایجانی بهشمار میروند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#39
Posted: 13 Jul 2019 18:39
عصر کلاسیک
اولین شکل شناخته شده در ادبیات آذربایجانی مربوط به شیخ عزالدین پورحسن اسفراینی که یک دیوان شامل غزل فارسی و ترکی آذربایجانی سرودهبود. غزلهای ترکی آذربایجانی خود را تحت نام حسناوغلو ثبت کردهاست.
در قرن چهاردهم میلادی آذربایجان، قفقاز و بخشهای غربی ایران تحت سلطه حکومتهای قره قویونلو و آق قویونلو بود. در دوران این حکومتها شاعرانی مانند قاضی برهانالدین، حبیبی و جهانشاه قراقویونلو با تخلص حقیقی زندگی میکردند؛ که نخستین آثار ترکی آذربایجانی را در آن دوران از خود به جا گذاشتهاند. اواخر قرن چهاردهم، زمان ظهور یکی از بزرگترین شعرای آذربایجانی، عمادالدین نسیمی بود؛ دیوان اشعار وی از بزرگترین دیوان شعرهای زبانهای ترکی بهشمار میرود. آموزههای صوفی و عرفانی حروفیه از اواخر قرن ۱۴اُم تا اوایل قرن ۱۵اُم میلادی رواج داشت عمادالدین نسیمی یکی از برجستهترین اساتید دیوان ادبیات در تاریخ ادبی زبانهای ترکیتبار بودهاست. وی به زبان فارسی و عربی نیز آثاری داشتهاست. پس از معرفی سبک دیوان ادبیات و غزل، عمادالدین نسیمی در قرن ۱۵اُم، شاعران مشهور آذربایجانی چون شاه اسماعیل خطایی، قاسم انوار و محمد فضولی ادبیات آذربایجانی را گسترش دادند.
کتاب دده قورقود نیز نام یکی از قدیمیترین داستانهای اسطورهای ترکهای اغوز است که در حدود قرن شانزده میلادی به صورت مکتوب درآمدهاست.این مجموعه از ۱۲ داستان به نثر و نظم تشکیل شده و مجموعه پر ارزشی است که زندگی، ارزشهای اجتماعی و باورهای ایلهای ترکی را نشان میدهد. قدمت داستانها مربوط به قرنهای چهاردهم و پانزدهم میلادی میباشد.
شاعر قرن ۱۶اُم آذربایجانی، محمد فضولی غزلهای فلسفی، تغزلی و بزمی خود را در زبانهای ترکی آذربایجانی، عربی و فارسی میسرود. وی با بهرهگیری از سنتهای زیبای ادبی از محیط خود، و پیروی از میراث پشتیبانش، موجب شد تا فضولی به یکی از چهرههای برجسته ادبی جامعه ادبیات آذربایجانی تبدیل شود. از محمد فضولی دیوان غزل و قصیدهای به یادگار ماندهاست.
سبک شاعران آذربایجانی در ادامه قره ۱۶اُم به سمت عاشیقها رفت و قرن شانزدهم پس از تثبیت سیطره سلسله صفوی بر ایران قویاً توسعه یافت؛ و شاه اسماعیل یکم با تخلص خطایی و بعد با پیدایش «سبک گوشما» فرزند شاه اسماعیل، شاه تهماسب و بعدتر شاه عباس دوم نیز در گسترش ادبیات آذربایجانی کوشید.قوسی تبریزی از شاعران مشهور آذربایجانیزبان دو نسخه از دیوان ترکی آذربایجانی از وی به جا ماندهاست و صائب تبریزی شاعر تبریزیتبار اهل اصفهان نیز از معروفترین شاعران عصر کلاسیک میباشند که هفده غزل به زبان ترکی آذربایجانی سرودهاست.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#40
Posted: 13 Jul 2019 18:41
عصر مدرن
دوران عصر مدرن ادبیات آذربایجانی مصادف بود با اواخر حکمرانی سلسله صفویه بر ایران که آن زمان موجب پیشرفت ادبیات در دوران کلاسیک شدهبود؛ که پس از آن ملا پناه واقف و خسته قاسم از آخرین شاعران مشهور عهد صفویان بهشمار میرفت. در دوران زندیه با حدود ۳۴ سال و افشاریان با بیش از ۶۰ سال حکمرانی، که حکومت هر دو دودمان به بیش از صد سال نینجامید، ادبیات آذربایجانی از رونق دوران صفویان برخوردار نبود و شاید بتوان از میان شاعران، نویسندگان، مترجمان، نمایشنامهنویسان تیلیم خان، حیران خانم، زینالعابدین شیروانی، فاضلخان شیدا، عبدالرزاق دنبلی، جعفرقلی آقا جوانشیر و میرزا شفیع واضح تبریزی را از نامیترین هنرمندان آن عصر قلمداد کرد.
با آغاز قدرت و حکمرانی قاجارها بر ایران ادبیات آذربایجانی رونق گرفت در آن دوران علاوه بر آذربایجان و دیگر نقاط ترکنشین ایران، تا قبل از انعقاد قراردادهای ترکمنچای و عهدنامه گلستان آران و کل قفقاز نیز در ضمیمه خاک ایران قرار داشت که شاعران، هنرمندان، نویسندگان، نمایشنامهنویسان، طنزپردازان، مترجمان بسیاری از آن خطه بلند شدند که میتوان به خورشیدبانو ناتوان، میرزا فتحعلی آخوندزاده، سید عظیم شیروانی، میرزا علی اکبر صابر، جلیل محمدقلیزاده، نریمان نریمانف، یوسف وزیر چمنزمینلی، عاشیق علیعسگر، عباس صحت، محمد سعید اردوبادی، مهدی حسین، میکائیل مشفق، صمد وورغون، ثمین باغچهبان، جبار باغچهبان، سید محمدحسین شهریار، علی آقا واحد، نگار رفیعبیگلی، میرزا ابراهیموف، رسول رضا، جعفر خندان، نبی خزری، محمدباقر خلخالی، میرحمزه سیدنگاری، ابراهیم ذکری اردبیلی، بالوولو میسکین، عاشیق پری، احمد جواد، امیرخسرو دارایی، بهار شروانی، بهشتی تبریزی، بیضای اردبیلی، ثابت رحمان، حبیب ساهر، حسین بوزالقانلی، سید باقر حری، عباسقلی یحیوی، علی فطرت، علی نظمی، علیاکبر پاکزاد، غازی بوزقورت، معجز شبستری، میرجلال پاشایف، یوسف کلانتری، رضا بهاری، میرزا احمد پرغم تبریزی و... میتوان اشاره کرد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.