ارسالها: 23330
#23
Posted: 11 May 2021 16:04
آراء و اندیشه هاي نهضت شعوبیه
ندیشه هاي نهضت شعوبیه عبارت بودند از: بازگشت به خویشتن، احیاء فرهنگ
و مفاخر باستانی ایران و تحقیر و سرزنش اعراب که در زیر هر یک شرح داده
خواهد شد.
- بازگشت به خویش
شعوبیه آگاهان و عالمانی ایرانی بودند که قبل از همه و با قاطعیت تمام اصل
بازگشت به خویش را مطرح کردند. این نهضت که از سوي عناصر فکري و
هنرمندان و شعرا شروع شده بود؛ بزرگترین مقاومت آگاهانه در برابر سیاست بنیامیه
بود که بر اساس نفی تحقیر ایرانیان و برتريجویی عنصر عرب استوار بود. این
نهضت در مقابل سیاست دستگاه خلافت اموي که براي توجیه حاکمیت عرب بر
ایرانیان از پوشش اسلام استفاده میکرد، قرار گرفت. شعارهاي این نهضت عبارت
بودند از اصل تفکیک اسلام از عرب که بعدها به صورت اصل مشترك همهي
نهضتهاي ایرانی درآمد. سیاستی را که عربها براي از بین بردن ملتهاي غیر
عرب در پیش گرفته بودند بر خلاف منطق قرآن بود که تنها معیار برتري را تقوي
قرار داد 1361)شریعتی، :
- احیاء فرهنگ و مفاخر باستانی ایران
احیاء مفاخر باستانی ایران یکی از محورهاي اصلی نهضت شعوبیه از آغاز این
نهضت تا پایان آن بود. مسئولیت این محور بر عهدهي جبههي ادبی نهضت بود. در ین راستا از همان آغاز زبان فارسی در کنار زبان عربی در محافل و کانونهاي
شعوبی تدریس و کتابهاي فارسی باستان مطالعه میشد، براي همین نوابغ شعوبیه
در یک مجلس به دو زبان عربی و فارسی، قرآن و دیگر معارف اسلامی را تدریس و
تفسیر میکردند. در جبههي ادبی نهضت ترجمه شعوبیه آغاز شد و آثار علمی، ادبی،
سیاسی، اجتماعی، اداري و لطایف ایرانی از موسیقی گرفته تا انواع سرگرمیهاي
ایران باستان به زبان عربی ترجمه شد. بنابراین هدف شعوبیه از بین بردن امپراتوري
اسلامی نبود، بلکه هدف آن جهت دادن و شکل بخشیدن نهادهاي سیاسی و
اجتماعی و روح درونی فرهنگ اسلامی به یک مدل و الگوي مبتنی ها و بر ارزش
نهادهاي ساسانی بود( 66،1962،Gibb .( آنها در بی منطقی کردن فرهنگ اسلامی
با روح و ارزشهاي فرهنگ باستانی ایران بودند تا این دین صبغهي عربی خود را
که تفاخر اعراب بود از دست بدهد و طرح شعار اسلام منهاي عرب و ارزشهاي
عربی بهترین کار در این راستا بود.
- تحقیر و سرزنش اعراب
شعوبیه در تحقیر و سرزنش اعراب هرگونه فضیلتی را از آنها نفی میکردند و اقوام
و ملل دیگر را بر آنها برتري میدادند. ابن قتیبه در این باره می شعوبیه هر « نویسد:
گونه فضیلت را رد میکند و هر نوع پستی را به او نسبت می دهد، به طوريکه در
بدگویی از اعراب از هیچ چیز دریغ نمیکردند و براي اینگونه نسبتها به اعراب
دلایلی را ذکر میکردند که اعراب هیچ فضیلتی ندارند و هر ملتی داراي واجد نوعی
مزیت و عظمت میباشد که بدان تفاخر میورزیدند 1331)اندلسی، : مثلا روم .)61
به سلطنت عظیم و زیادي ممالک و شهرها و آبادي کشور خود را مایه مباهات قرار داده است. هندوستان به حکمت، فلسفه و طب خود افتخار میکردند. چینیها داراي
صنعت و فنون نقش و نگار هستند ولی اعراب داراي یک صحراي بی آب و علف و
زندگی خشن هستند(امین، بی ).
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.