انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
مناسبتها
  
صفحه  صفحه 4 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین »

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ گرامی باد


زن

Princess
 
نمونه‌ها


تصویری از یکی از صفحه‌های نخستین چاپ

برای نشان دادن تفاوت روایت شاملو از حافظ چند نمونه آورده می‌شود: ؛ نِی سوار، (بچه‌ای که روی نی سواری می‌کند.)

در اکثر تصحیح‌هایی که از دیوان حافظ منتشر شده است در غزلی با مطلع‌:

شاهد آن نیست که موئی و میانی دارد،

بندهٔ طلعت آن باش که آنی دارد!


بیتی هست که به این شکل نقل شده‌است:

گوی خوبی که برد از تو؟ که خورشید، این‌جا

نه سواری است که در دست عنانی دارد!

این بیت در روایت شاملو به این شکل آمده‌است:

گوی خوبی که برد از تو؟ که خورشید، این‌جا

نی سواری است که در دست عنانی دارد!

ز ملازمان سلطان،
در تمام تصحیح‌های مشهور دیوان حافظ غزلی با این مطلع آمده‌است:

به ملازمان سلطان که رساند این دعا را

که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را.!

دکتر سلیم نیساری که در «دفتر دیگر سانیها در غزلهای حافظ» چهل و سه نسخهٔ خطی سدهٔ نهم را مورد بررسی قرار داده‌است و تمام موارد اختلاف را با دقت ثبت کرده‌است. هیچ تفاوتی در ضبط این مطلع ذکر نکرده‌است. ضمنا در تمام نسخه‌های مورد بررسی به‌جز یک نسخه بیت دوم غزل (با تغییراتی در بعضی کلمات در نسخه‌های مختلف) این بیت است:

ز رقیب دیو سیرت به خدای خود پناهم

مگر آن شهابِ ثاقب مددی کند سُها را.

اما در روایت شاملو «به» به «ز» تبدیل شده‌است و ترتیب بیت‌ها هم تغییر کرده‌است.

ز ملازمان سلطان که رساند این دعا را

که:"به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را.

مژهٔ سیاهت ار کرد به خون ما اشارت

ز فریب او بیندیش و غلط مکن، نگارا!"

منطق شاملو را در تغییر «به» به «ز» می‌توان درک کرد؛ زیرا چنانچه از معنای شعر برمی‌آید قرار است یکی «از» ملازمان سلطان به سلطان دعایی را برسانند نه آن که «به» ملازمان سلطان این دعا رسانده شود؛ اما این که شاملو این تغییر را بنا به ذوق خود داده‌است یا در نسخه‌ای دیده‌است معلوم نیست. نمونه دیگری از تصحیح شاملو بیت زیر است لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ عشق بازان چنین مستحق هجرانند که تقریبا در تمام نسخه ها به همین صورت آمده است ولی در تصحیح شاملو " لاف عشق و گله از یار زهی لاف خلاف " آمده است . در مورد توالی ابیات هم در غزل " سالها دل طلب جام جم از ما میکرد " به نظر میرسد ترتیب ابیات در نسخه مصحح احمد شاملو بهتر از دیگر نسخ باشد .
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
غزلیات حافظ (براساس نسخهٔ مورخ ۸۱۳ هجری)

نویسنده: خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی
به کوشش: پرفسور نذیر احمد
ناشر: مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ج.ا.ا.
محل: نشر دهلی
چاپ: اول، نخستین چاپ: ۴ دی‌ماه ۱۳۶۷ هجری خورشیدی مطابق با ۱۵ جمادی الاول ۱۴۰۹ هجری قمری
به‌مناسبت سمینار بزرگ‌داشت حافظ در هند


غزلیات حافظ (براساس نسخهٔ مورخ ۸۱۳ هجری)، تصحیحی از ۴۷ غزل حافظ در نسخهٔ خطی موزهٔ سالار جنگ حیدرآباد.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
اهمیت کتاب


این کتاب تصحیحی از ۴۷ غزل حافظ است که در حاشیهٔ نسخهٔ خطی موجود در موزهٔ سالار جنگ حیدرآباد، هند نگه‌داری می‌شود و تاریخ رونویس شدن آن ۸۱۳ هجری است و جزو قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی که اشعاری از حافظ در آن یافت می‌شود طبقه‌بندی می‌شود. در فهرست نسخه‌های خطی سدهٔ نهم مربوط به حافظ در ردیف پنجمین نسخه قرار دارد و قدیمی‌ترین نسخه‌یی که از دیوان حافظ به‌دست آمده فقط ۶ سال (۸۰۷ هجری) قدیمی‌تر از این نسخه است.

این کتاب شامل تصاویر عکس‌برداری شده از صفحاتی که اشعار حافظ حاشیه‌نویسی شده‌اند نیز هست.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
غزل‌های موجود در کتاب


تصویری از صفحهٔ ۲۳ نسخهٔ خطی موزهٔ سالار جنگ حیدرآباد.

۴۷ غزل حافظ از صفحهٔ ۲۰ تا ۳۰ در حاشیهٔ نوشته شده است. متن این صفحات شامل اشعاری از انوری ابیوردی است. ۴۷ غزل حاشیه‌نویسی شده از نظر حرف اول مصراع مطلع به این شرح است:«چنان‌که ذکر شده مجموعهٔ مزبور شامل ۴۷ غزل حافظ است. بدین قرار: حرف ا – ۱ م - ۳ ت - ۶ ن - ۲ د - ۳۰ و - ۲ ر - ۱ ی ـ ۱ ز – ۱ »
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
مرد

 
Princess: واژه‌های کلیدی در اشعار حافظ
البته نمیشه از ساقی گذشت
خیلی از حافظ شناس ها بر این اعتقادند
که گاهی اوقات ساقی حتی با معشوق در شعر حافظ برابری میکنه

تو یه جایی مطلب جالبی از کاربرد واژه ساقی
تو شعر حافظ دیدم که خوندنش خالی از لطف نیست

یکی دیگراز واژه های بسیار مهم در دیوان حافظ، واژه ساقی است


برداشت اول، برداشت بسیاری از اساتید حافظ پژوه است واستاد خرمشاهی که ایشان خود نیز قرآن پژوه و حافظ پژوه هستند، در کتاب حافظ نامه آن را بیان کرده اند .
در هر صورت ابتدا برداشت اول که برداشتی صرفا پژوهشی است و سپس برداشت دوم که برداشتی قرآنی است بیان می شود.
ساقی در لغت به معنای آب دهنده، یا کسی که شراب را در جام می ریزد، است.
استاد خرمشاهی در حافظ نامه می فرماید:
” ساقی از محبوب ترین چهره های شعری حافظ است، که همچون یار، برای خود پایه و پایگاهی دارد و کار و کاردانی و کارگردانی او در غزلیات حافظ، از معشوق یا از پیر مغان، کمتر نیست ،
و چندان طرف توجه و خطاب و گفتگو وعشق و علاقه حافظ است که گاه فرق و فاصله ای بامعشوق ندارد.”
یعنی هر دو را یکی می داند.

شراب لعل و جای امن و یار مهربان ،ساقی
دلا کی به شود کارت اگر اکنون نخواهد شد


“چنان که ملاحضه می کنید حافظ در این بیت به توصیف معشوق می پردازد و اشاره به لب معشوق(شراب لعل) آغوش معشوق (جای امن) و عطوفت و مهربانی معشوق (یار مهربان ) که در این بیت مطرح شده ، دارد.”
همه این اوصاف را به ساقی نسبت می دهد و معشوق، با این اوصاف را همان ساقی معرفی می کند.
پس در این بیت و اینگونه ابیات، در واقع، حافظ ساقی را توصیف می کند. اما منظور او ازساقی، معشوق است. گاهی نیز، حافظ، واژه ساقی را به طور مستقل به کار می برد که به آن نیز اشاره ای خواهیم کرد.
” در این بیت که حافظ مکان یا مجلس انسی را توصیف می کند، حال و هوای موجود در آن مجلس را اینگونه بیان می کند:
کنار آب روان ، زیر درختان بید،در جمعی شاعرانه با حضوری یاری زیبا و با همراهی و دلبری شیرین و ساقی زیباروی و دلنشین!
چنان که ملاحضه می کنید معشوق ، یاری خوش و ساقی ، گل عذاری خوش.”

حافظ دراین بیت، هم به معشوق وهم به ساقی نظر دارد.
البته در همین غزلی که بیت اول آن ذکر شد- کنار آب و پای بید و طبع شعر و یاری خوش- حافظ از یار به ساقی می پردازد و آشکارا به او نظر عاشقانه می بازد ،
     
  ویرایش شده توسط: shakaat   
مرد

 
در نظربازی ما بی‌خبران حیرانند
من چنینم که نمودم؛ دگر ایشان دانند


عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی
عشق داند که در این دایره سرگردانند

جلوه‌گاه رُخ او دیده‌ی من تنها نیست
ماه و خورشید هم این آینه می‌گردانند

عهد ما با لب شیرین‌دهنان بست خدا
ما همه بنده و این قوم خداوندانند

مُفلسانیم و هوای مِی و مُطرب داریم
آه اگر خرقه‌ی پشمین به گرو نستانند

وصل خورشید به شبپرّه اعمی نرسد
که در آن آینه صاحب نظران حیرانند

لاف عشق و گِلِه از یار؟ زهی لاف دروغ!
عشقبازانِ چنین مستحق هجرانند

مگرم چشم سیاه تو بیاموزد کار
ور نه مستوری و مستی همه کس نتوانند

گر به نِزهتگه ارواح بَرَد بوی تو باد
عقل و جان، گوهرِ هستی، به نثار افشانند

زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه شد
دیو بُگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

گر شوند آگه از اندیشه ما مغبچگان
بعد از این خرقه صوفی به گرو نستانند


حافظ حافظه ی ماست
     
  ویرایش شده توسط: shakaat   
مرد

 
گرچه حافظ از مفاخر ایران و شعر است
اما من شعرای ملموس تر رو بیشتر میپسندم

سالروز میلاد خواجه حافظ شیرازی مبارک

در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی ....خرقه جایی گرو و باده و دفتر جایی
دل که ایینه شاهی است غباری دارد ......از خدا میطلبم صحبت روشن رایی
Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
  
مرد

 
کشيدم در برت ناگاه و شد در تاب گيسويت ، نهادم بر لبت لب را و جان و دل فدا کردم
تو خوش مي باش با حافظ برو گو خصم جان مي ده ، چو گرمي از تو مي بينم چه باک از خصم دمسردم
     
  ویرایش شده توسط: realsex_mazyar   
مرد

 
فدای پیرهن چاک ماهرویان باد
هزار جامه تقوا و خرقه پرهیز
به کوی می‌فروشانش ز جامی بر نمی‌گیرند
زهی سجاده تقوا که یک ساغر نمی‌ارزد
بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ گرامی باد
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
زن

 
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ
به قرآنی که اندر سینه داری




عاشق این شعر از استاد بزرگم

درد عشقی کشیده ام که مپرس
زهر هجری چشیده ام که مپرس


گشته ام در جهان و آخر کار
دلبری برگزیده ام که مپرس

آنچنان در هوای خاک درش
میرود آب دیده ام که مپرس

من بگوش خود از دهانش دوش
سخنانی شنیده ام که مپرس

سوی من لب چه میگزی که مگوی
لب لعلی گزیده ام که مپرس


بی تو در کلبه گدایی خویش
رنجهایی کشیده ام که مپرس


همچو حافظ غریب در ره عشق
به مقامی رسیده ام که مپرس





یادش همیشه و همیشه گرااامی باااد
Signature
     
  
صفحه  صفحه 4 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین » 
مناسبتها

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ گرامی باد


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA