ارسالها: 7673
#1
Posted: 26 Apr 2012 04:41
درووود خدمت همه.
همانطور که از اسم این تاپیک مشخصه، در این تاپیک به معرفی
خدایان و شخصیت های افسانه ای این دو سرزمین
که دارای فرهنگ غنی و ریشه های به هم تاییده شده هستند؛ می پردازد.سعی می کنم تا اونجا که می تونم معرفی شخصیت ها بر اساس یک خط زمانی باشه.
در صورتی که ایزد یا شخصیت افسانه ای مد نظر شما بود و در این تاپیک معرفی نشده بود. نامش رو بگید تا اطلاعی در مورد اون بزارم.
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن
ارسالها: 7673
#2
Posted: 27 Apr 2012 06:53
هندوییگری از یک دیدگاه، دارای آیین چندخدایی و از دیدگاه دیگر، شامل یگانهپرستی است، زیرا ایزدان بیشمار آن، غالباً، به عنوان تجلی یک خدای اصلی شناخته میشوند. در هندوییگری، فرقهها و مکاتب بسیاری وجود دراد. در برخی از کتب متأخر هندی، به مانند متون اروپایی، از تثلیت خدایان یعنی تریمورتی، سخن میگویند که شامل برهمن به عنوان «آفریدگار»؛ ویشنو، به عنوان «محافظت کننده» و شیوا «نابودکننده» است. اما اینتصور جنبة عام ندارد و فاقد اعتبار است، زیرا برهمن مورد ستایش بسیاری از هندوها نبوده، با ویشنو و شیوا، به عنوان موجودات متعالی، آفریدگار، نگه دارنده و منهدمکننده هستند. و سایر ایزدان پیروان خود را دارند و در اسطورهها و داستان های عامیانه باقی ماندهاند.
آدیتی ، بیکران، ایزد ـ بانوی آسمان، مادر خدایان
آدیتیاها ، ایزدان آسمانی، فرزندان آدیتی، شامل ایندرا، میترا، رودرا، تواشتر، وارونا و ویشنو
آگنی ، آتش ـ خدا، نامش معادل است با نام ایگنیس در لاتینی به معنای آتش
آنانتا یا ششا ، مار چنبره زده زمان بیکران
آشوینها ، خدایان نیکخواه، دوقلوهای سوراکار، پسران خورشید و مرتبط با خدایان توأمان در اسطورهشناسی یونان و روم
اسوراها ، دیوان عظیم، دشمن خدایان، دارای نیروهای جادویی
برهما ، صورت پسا ـ ودایی پاراجاپاتی، آفریدگار
بودا گائوتاما ، بنیانگذار مکتب بوداییگری، تجلی ویشنو در هندوییگری
دورگا ، ایزد ـ بانوی قابل ستایش در سراسر هند به ویژه در بنگال، همسر شیوا و شناخته شده به صورت کالی یا پارواتی
دیائوس ، آسمان ـ خدای کهن هند و اروپایی، مرتبط با زئوس یونانی ویوپیتر (جوپیتر) رومی، فاقد اهمیت در اسطورهشناسی هندویی
گاندهارواها ، موسیقیدانان آسمانی، نیمه خدایان
گانشا ، سرور موانع، خدای فیل سر نوشتار و بازرگانی، پسر شیوا و پارواتی
گنگس ، رود مقدس ، تجلی ایزد ـ بانو گنگا، یکی از همسران
شیوا ، دختر کوه هیمالایا: راه شیری در آسمان، قبل از رسیدن رود به زمین
گارودا ، شاه پرندگان، مَرْکَب ویشنو
گائوری ، زرین، جنبة مهربان ایزد ـ بانوی بزرگ
گوپیها ، دوشیزدگان شیر، عاشقان کریشنای جوان
هانومان ، رهبر اصلی قوم بوزینه
هاری ـ هارا ، خدایی تلفیقی از پیوند شیوا و ویشنو
هیمالایا ، سرزمین برف، کوه یا رشته کووه عظیم، پدر پارواتی
ایندرا ، پادشاه خدایان در عصر ودایی، سرور توفان، باروری و جنگ: حذف شدن وی، در زمینههای اسطورهای بعدی
پشتا ، بزرگترین ایزد ـ بانوی بداقبالی
کالی ، آن سیاه، همسر شیوا، ایزد ـ بانو در جنبة وحشتناک خود، خبیث وخونآشام
کاما ، خدای آرزو
کارتیکیا ، نامی دیگر برای اسکاندا
کریشنا ، تیره گاو ـ گله، شاهزادة قابل ستایش به عنوان یک تجلیاز ویشنو
لاکشمی ، ایزد ـ بانوی زیبایی و خوشبختی، پدید آمده از برهم زدن اوقیانوس، همسر ویشنو
ماناشا ، ایزد ـ بانوی مارها، مورد پرستش در بنگال
مانو ، نیای انسان، نجات یافته از سیل توسط ماهی عظیم
میترا ، خدای ودایی نور، میثرا در ایران و میتراس در جهان رومی
ناگاها ، در افسانهها، نژادی از مارها، نیای بسیاری از سلسله انساب شاهزادگان هندی: غالباً به عنوان مار کبرا، تصویر میشود به صورت انسانی یا نیمه انسانی
ناندی ، گاو نر، مَرْکَبِ شیوا
ناتاراجا ، سرور رقص، یک تجلی از شیوا
پاراشوراما ، راما با یک تبر، تجلی انسان ویشنو، اهدای تبر به وی توسط شیوا
پاراجاپاتی ، سرور موجودات، آفریدگار جهان در عصر ودایی، پدر خدایان، دیوان و سایر موجودات: بعدها شناخته شده به عنوان برهما
پریتیوی ، ایزد ـ بانوی زمین، همسر دیائوس
پوروشا ، انسان کیهانی، قربانی، و ساخته شدن همة بخشهای جهانشامل طبقة چهارگانة جامعه، از اعضای جدا شدة بدن وی
رادها ، معشوق اصلی کریشنا
راما یا، راماچاندرا ، شاهزاده، قهرمان رامایانا، یک تجلی قابل ستایش از ویشنو
رودرا ، سرور جانوران، خدای ودایی جنگل و حیاتوحش، ایزد بیماری در ارتباط با مرگ: تکامل یافتة بعدی به صورت شیوا
ساتی ، نخستین همسر شیوا: تداول رسم ساتی توسط وی
شاکتی ، اصطلاحی برای نیروی همسر یک خدا، به ویژه همسر شیوا در جنبة زنانة خود
شاشتی ، ششمین، ایزد ـ بانوی محافظ کودکان، زنان و زایمان
شیتالا ، آن که سرد است، ایزد ـ بانوی آبله
شیوا ، با ویشنو یکی از دو خدای مهم آیین هندویی پسا ـ
ودایی ، نمادهای وی مشتمل است بر آلت نرینه به حال نعوظ و نیزة سه شاخه
اسکاندا ، پسر پلیادس جنگ ـ خدا، پسر شش کلّة شیوا
سوما ، اکسیر حیات، هم خدا و هم آشام سکرآور ساخته
شده از گیاهی توهمزا، در ایران هوما
سوریا ، خورشید ـ خدا، بعدها قابل پرستش به صورت ویشنو
تواشتار ، صنعتگر ـ خدا
اوما ، نام دیگر همسر شیوا
اوشاش ، ایزد ـ بانوی پگاه، در یک اسطوره دختر پاراجاپاتی و مادر همةموجودات زنده
واچ ، ایزد ـ بانوی سخنوری
وارونا ، آسمان ـ خدای باستانی و نظم کیهانی و احتمالاً، در ارتباط با اهور امزدای ایرانی و اورانوس یونانی: بعدها ایزدآبها
ویشنو ، خورشید ـ الهة ودایی، سپس، یکی از دو خدای عظیم پسا ـ ودایی در هندوییگری
ویوسوت ، خورشید، جنبهای از سوریا
یمه ، پسر خورشید، پادشاه مردگان
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن
ارسالها: 7673
#7
Posted: 1 May 2012 02:12
◘ ایندره ◘
در اشعار ریگ ودا که بسیار معروف است خدای جنگجو وخدای طوفان است که بوجود اورنده باران های سیلابی و رعد و برق است او دارای صلاحی بنام وجره است که به معنی رعد می باشد همچنین نوشیننده ی شراب سومه است ( نوشابه ی جاودانگی بخشی است که قدرت خود را سومه می گیرد ) .
در زمان تولد ایندره گفته شده آسمان و زمین چنان لرزید که همه کائنات معابد پا به فرار گذاشتند از دیگر صفات ایندره با وَرتَره جِن یا ورتره گن که دیو خشکسالی است مبارزه میکند چون که همه آبهای زمین را نوشیده است و باعث قحطی و خشکسالی شده پس او را شکست میدهد و آبهای زمین را آزاد می کند پس در حقیقت او خدای برکت بخش و جنگاور است و در ادبیات ودایی هنداو به خدای بزرگ دره سند تبدیل می شود .
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن
ارسالها: 7673
#8
Posted: 13 May 2012 03:08
◘ ویو / وای ◘
خدای فضا و هوا است از اسرار آمیزترین خدایان هند و ایرانی است و گفته شده به دیو نفس جهانی بنام یورشه ساخته شده و دنیا از بدن او ساخته شد و در بعضی دیگر روایات دیو شبیه به ایندره است یا ارابه ران ایندره است.
که در چنین حالتی ارابه از طلاست و هزار اسب او را میکشد پس می توان گفت ویو نماد حالت دیگری از خدایان جنگجو است که تحت هیچ نظامی در نمی آید و هیچ چیز قدرت مقاومت با او را ندارد .
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن
ارسالها: 7673
#9
Posted: 13 May 2012 03:09
◘ اگنی ◘
خدای آتش که با بجا آوردن آئین و نیایش صورت میگیرد او در هند هم زمینی است و هم ایزدی ، فرزند آسمان و زمین است میگویند او را از آسمان به زمین آورده اند ، هنگامی که مردم نثارها را بر او می افشانندو دعا ها را می خوانند بر این باورندکه آتش واسطه ی میان انسان و خداست و در اینجاست که دو جهان به هم پیوند می خورند.
اگنی خدایی است که قربانی را دریافت می کند و بعنوان روحانی دینی آن را به خدایان تقدیم می دارد . همان طور که آتش همه پلیدی ها را پاک میکند اگنی هم همه گناهان و خطاها را تطهیر می کند .
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن
ارسالها: 7673
#10
Posted: 13 May 2012 03:11
◘ سومه ◘
یکی از شخصیتهای اصلی در آئین پرستش ودایی استکه در این آئین ها هم خداست و هم گیاه ، در فرهنگ ایران از آن با نام هوم یا هومه یاد می شود.
نماد زمینی ایزد سومه نوشیدنی سکرآوری است که از گیاه زرد رنگ آن را میگیرند که آن را می سایند و شیرهی گرفته شده ی آن را از صافی پشمینه ای عبور می دهند و در خمره های آب و شیر می ریزند که زردی این مایع به اشعه های خورشید و روانی آن به ریزش باران تشبیه شده است از این رو سومه را سرور یا شاه رودها می نامند .
سومه دارای سیطره جهانی است و در میان خدایان نقش موبد را دارد و به آن نیرو می دهدسومه جنگجوی بزرگی است و موبدانی که سومه بنوشند ، دشمنان را سریعا از بین خواهند برد .
بنابراین سومه خدایی است که در بردارنده نیرو ، درمان ، ارزانی کننده ثروت است و خدای قربانی و جنگجو می باشد و در روایتی آمده در نیمه نخست هر ماه 36300 خدا از سومه تغذیه میکنند و به جاوندانگی میرسند و در نیمه دوم هر ماه سومه خوراکنیاکان مقدس است .
از چی بگم از حالم خودم از فردام بگم دست بردار
منو توو این حاله خودم بذارو برو دست بردار
از تو نه از خودم پرم تو این حال خوبم ترکم کن
دنیا خارم کرد دنیا قانعم کردم دنیا درکم کن