انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
تالار تخصصی سینما و موسیقی
  
صفحه  صفحه 4 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین »

تاریخچه موسیقی


مرد

 
دستگاه ماهور
دستگاه ماهور یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد. دستگاه ماهور به علت حالت و ملودی روانی که دارد اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود. این دستگاه دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام‌های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود. ناگفته نماند تمام گوشه‌ها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت می‌کنند.

طبق تعبیر متافیزیکی استاد مجید کیانی درباره ی موسیقی ایرانی ، "ماهور" آغاز روز، آغاز زندگی، شور و جوانی، غرور و توانگری، بی نیازی، سلحشوری و استغنا است. (مقام استغنا در هفت وادی عرفان)




ماهور «دو»


ماهور دو، ماهوری است که گام آن از دو شروع می‌شود. یعنی نت شاهد آن دو می‌باشد و در تار وسه‌تار با کوک «دو-سل-دو-دو» نواخته می‌شود. در ماهور دو همه پرده‌ها همنام نت‌ها هستند یعنی به ترتیب دو – ر – می– فا - سل – لا - سی – دو. به بیان دیگر ماهور دو همانند گام ماژور دو در موسیقی کلاسیک است.




ماهور «ر»


برای ویلن و کمانچه معادل آن ماهور «ر» می‌باشد که شاهد آن نت «لا» است و نت های «فا» و «دو» نیز دیز می‌شود.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
گوشه‌های اصلی و زیر مجموعه‌های دستگاه ماهور

درآمد: ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)

گوشه گشایش(داد): ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)

گوشه شکسته: ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)

گوشه دلکش: ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )

گوشه عراق: ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )

گوشه راک: (شاهد و ایست آن نت دو یک اکتاو بالاتر از شاهد و ایست درآمد است)

گوشه فیلی: (شاهد آن فاصله درست پنجم بالاتر از درآمد یعنی «سل» می‌باشد و ایست آن می کرن که البته درصورت بازگشت به ماهور ایست آن مطابق با ایست ماهور خواهد بود)
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
گوشه‌های ضربی

کرشمه

مجلس افروز

خسروانی

چهار پاره

زنگوله
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
نام گوشه و رنگ‌ها
درآمد

کرشمه

آواز

مقدمه داد

داد

مجلس افروز

خسروانی

دلکش

خاوران

طرب انگیز

نیشابورک

نصیرخوانی - توسی

چهارپاره - مرادخوانی

فیلی

ماهور صغیر

آذربایجانی

حصار ماهور - ابل

زیرافکن

نیریز

شکسته

عراق

نهیب

محیر

آشورآوند

اصفهانک

حزین

کرشمه

زنگوله

راک هندی

راک کشمیر

راک عبداله

کرشمه راک

سفیر راک

رنگ حربی

رنگ یک چوبه

رنگ شلخو

ساقی نامه
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
دستگاه نوا



این دستگاه در گذشته جزئی از دستگاه شور بوده است. دستگاه نوا را آوازی در حد اعتدال که آهنگی ملایم و متوسط، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن‌انگیز دارد، می‌شناسند. نوا یک از دستگاه‌هایی است که به ندرت توسط اساتید اجرا می‌شود و آوازخوانان جوان بیشتر به سمت شور و متعلقات آن (به علت سادگی و روان‌تر بودن) تمایل دارند. بسیاری از اساتیدی هم که این دستگاه را اجرا کرده‌اند، آن اثر تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار آنان شده است. مانند چهره به چهره محمدرضا لطفی، نی‌نوا حسین علیزاده، نوا و مرکب خوانی شجریان و دود عود پرویز مشکاتیان. هر چند که بعضی از اساتید مثل علینقی وزیری و روح‌الله خالقی، نوا را مشتق از شور شناخته‌اند، اما این دستگاه دارای تفاوت در نت شاهد و ایست و همچنین شخصیت مستقل آوازی با شور و مشتقات آن می‌باشد.

طبق نظر عرفانی مجید کیانی در باره ی موسیقی ایرانی ، " نوا " سرانجام نیایش زندگی و انسان است. سرانجام آهنگ روشنایی روز که به تاریکی و نیستی می رسد، فقر وفنا است، نوید شبی تازه را می دهد که سرانجام تولدی است تازه و آن تکرار مدار که همان ابتدای آن " شور" است. (مقام فنا در وادی های هفت گانه ی عشق)
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
گوشه‌ها دستگاه نوا
درآمد اوّل

درآمد دوم

چهارمضراب

نغمه

گردانیه

گَوِشت

نهفت

بیات راجه

حزین در بیات راجه

عشّاق

عراق

محیّر

حزین

زنگوله


نیشابورک

خجسته

مَجُسْلی

زمینهٔ حسینی

حسینی

بوسلیک

نَستاری

رهاب

عشیران

نیریز

تخت طاقدیس
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
دستگاه راست‌پنج‌گاه
دستگاه راست‌پنج‌گاه نام یکی از هفت دستگاه موسیقی سنتی ایرانی است.


دستگاه راست‌پنج‌گاه را می‌توان یکی از دستگاه‌های بسیار قدیمی نامید. این دستگاه بسیار شبیه به ماهور است و باید گوش نوازنده ویا خواننده بسیار دقیق و آشنا به این دستگاه باشد. دیدگاه رایج غلطی وجود دار که بیان می کندتفاوت این دستگاه با ماهور این است که در ماهور تحریرها بالا رونده است ولی در راست پنجگاه تحریرها پایین رونده‌است اما به حفیقت امر این گونه نیست. از این دستگاه می‌توان به پرده‌گردانی به دستگاه‌های دیگر وارد شد.

محمدرضا لطفی به همراه محمدرضا شجریان آثار بسیار زیبا و شاخصی در این دستگاه ارائه کرده‌اند که می‌توان به: راست پنجگاه اجرای حافظیه شیراز، چشمه نوش و قافله‌سالار اشاره کرد.

این دستگاه را به تعبیر عرفانی استاد مجید کیانی می توان نمود مقام "حیرت" در وادی‌های هفت گانهٔ عرفانی دانست: «راست پنجگاه» پایان روز است، فرو شدن خورشید و خزان زندگی، سرگشتگی و حیرت است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
گوشه‌ها دستگاه راست‌پنج‌گاه

درآمد

چهارمضراب

زنگ شتر یا ناقوس

نغمه

روح‌افزا

پروانه

پنج‌گاه

عشّاق

زابل

بیات عجم

بحر نور

منصوری

مبرقع

سپهر

عراق

محیّر

آشورآوند

اصفهانک

حزین

زنگوله

شوشتری‌گردان

نوروز عرب

نوروز صبا


نوروز خارا

نفیر

ابوالچپ

راوندی

لیلی و مجنون

طرز

ماوراءالنهر

راک عبدالله

راک هندی

فرود

نیریز صغیر

نیریز کبیر





پایان هفت دستگاه
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
آواز


آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که می‌توان آنرا دستگاه فرعی نامید. آواز از نظرفواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و می‌تواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد. به‌طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست ((ر)) می‌باشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت ((ر)) گردش می‌کند و در نهایت روی همان نت می‌ایستد. به‌طور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در این‌جا شور) باز می‌گردد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی

آواز ابوعطا، متعلق به دستگاه شور (درجه دوم)

آواز بیات ترک (بیات زند)، متعلق به دستگاه شور، (درجه سوم)

آواز افشاری، متعلق به دستگاه شور، (درجه چهارم)

آواز دشتی، متعلق به دستگاه شور، (درجه پنجم)

آواز بیات اصفهان، متعلق به دستگاه همایون، (درجه چهارم)
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
صفحه  صفحه 4 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین » 
تالار تخصصی سینما و موسیقی

تاریخچه موسیقی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA