ارسالها: 1131
#51
Posted: 20 Apr 2013 21:32
پستچی سه بار در نمی زند
حسن فتحی_ 1387
داستان فیلم؛
قصه از یک گروگانگیری شروع میشود. محمدرضا فروتن کارگر یک کارخانه است و دختر صاحب کارخانه را گروگان میگیرد تا با او تسویه حساب کند. از جایی که معلوم نیست کجاست صدای ترسناک خنده یک بچه میآید؛ تابلوهای روی دیوار خانه جا به جا میشوند و صداهای عجیب و غریب ادامه پیدا میکند. در 2 طبقه دیگر ساختمان آدمهایی از زمان گذشته زندگی میکنند که با باران کوثری و محمدرضا فروتن درگیر میشوند ..
فتحی در «پستچی سه بار در نمیزند» مثل تجربههای قبلی اش سعی کرده یک فضای کاملا ًایرانی نشاندهد. دیالوگهای فیلم مسجع و موزون هستند؛ مثل دیالوگهای اشکها و لبخندها. اما قسمتهایی که باعث میشوند بترسیم چندان ایرانی نیستند. گوی آهنی فلزی که یکهو ازجلوی فروتن رد میشود، آدمهایی که مربوط به زمان گذاشته اند و با آدمهای زمان حال درگیر میشوند،المانهایی هستند که بیشتر در فیلمهای ترسناک خارجی میبینیم؛ گرچه خود فتحی اصلا ًمعتقد نیست فیلمش یک فیلم ژانر وحشت است و ترجیح میدهد برای فیلمش عنوان معمایی _ جنایی را انتخاب کند.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ارسالها: 1131
#52
Posted: 20 Apr 2013 21:54
خواب لیلا
مهرداد میر فلاح_ 1386
داستان فیلم؛
فیلم قصهء لیلا دختری 26 ساله است که در خانه ای که از پدر و مادرش به ارث برده، زندگی میکند. مدتی است یک دختر 6 ساله که قدرت خارق العاده دارد شدیدا ًبه او حمله میکند و لیلا نمیتواند از خودش دفاع کند. لیلا برای حل این ماجرا سراغ دکترها میرود و آنها تصمیم میگیرد که او را هیپنوتیزم کنند تا با ضمیر ناخودآگاهش ارتباط برقرار کند و بفهمد دختر 6 ساله از کجا آمده.
یک انسان با قدرت فوق العاده که میتواند به دیگران آسیب برساند به خودی خود وحشتناک است به خصوص اگر کسی نتواند جلویش را بگیرد. این طور که از قصه فیلم پیداست عامل ترسناک «خواب لیلا» که همه گروه سازنده اش آن را یک فیلم وحشتناک میدانند. شبیه ترسناکهای هالیوودی است.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ارسالها: 1131
#53
Posted: 20 Apr 2013 22:14
اقلیما
محمد مهدی عسگر پور_ 1385
داستان فیلم؛
سارا و عماد دارند مثل آدم زندگی شان را میکنند اما یکهو عماد به دلیل ناراحتی قلبی سر از بیمارستان در میآورد. توی این وضعیت اتفاقات عجیب و غریبی برای سارا میافتد. سارا کم کم فاز توهم برمیدارد که یک موجود دارد اذیتش میکند؛ تازه از یک جایی به بعد هم احساس میکند که موجود دیگری این بار در درونش داردشکل میگیرد. با این که تا آخر فیلم، شما هم دچار توهم حضور موجودات ماورایی خطرناک هستید اما آخرکار با شناختن عوامل خارجی بدجوری رو دست میخورید.
توهم و مشکلهای روانی همیشه خوراک ژانر وحشت بوده اند؛ چون در شرایط حاد روانی، اتفاقات ترسناکی میافتد وتوهمهای پیشرفته میتوانند ترس بیشتری درست کنند. صحنههایی مثل خود به خود روشن شدن تلویزیون و تکان خوردن پرده البته چندان ترسناک از آب درنیامده اند. چون نمونههای خارجی این تصویرها بیشتر میترسانند. البته عسگر پور هم گفته نمیخواسته یک فیلم وحشتناک بسازد و بیشتر دوست داشته تعلیق و معما را در فیلمش پر رنگتر کند.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ویرایش شده توسط: ellipseses
ارسالها: 1131
#54
Posted: 20 Apr 2013 22:52
پارک وی
فریدون جیرانی_ 1385
داستان فیلم؛
رها آزاد به طور اتفاقی در خیابان با جوان خوش تیپ و خوش چهره ای به نام کوهیار آشنا میشود و بعد از مدت کوتاهی با وجود مخالفت خانواده اش با کوهیار ازدواج میکند اما بعد از مدتی متوجه میشود کوهیار اخلاقهای عجیب و وحشتناکی دارد و یک روان پریش است.
جز صحنههای پر خشونت فیلم مثل قطع شدن انگشت دست و پا با ساتور، وجود یک شخصیت روانی در فیلم باعث میشود در همه صحنههای فیلم دلهره داشته باشیم و منتظر یک اتفاق وحشتناک باشیم. شخصیت روانی فیلم خیلی شبیه به شخصیت مرد فیلم «روانی» هیچکاک است که مادرش روی شخصیتش خیلی تأثیر دارد؛ با این تفاوت که مادر در فیلم «روانی» هیچکاک مرده اما در «پارک وی» زنده است و با شخصیت روان پریشاش روی پسرش تأثیر منفی میگذارد. پارک وی اولین فیلم ایرانی بود که در ژانر «اسلشر» (ژانر فیلمهای ترسناک دل و روده ای) ساخته شد و به همین خاطر درجه بندی سنی داشت و دیدنش برای افرادزیر 16 سال بدون خانواده ممنوع بود.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ارسالها: 1131
#55
Posted: 20 Apr 2013 23:15
خوابگاه دختران
محمد حسین لطیفی_ 1383
داستان فیلم؛
شیرین و رویا در دانشگاه یکی از شهرستانها قبول شده اند اما خوابگاه دانشگاه جایی برای آنها ندارد. دخترها در خانه سرایدار خوابگاه زندگی میکنند که رو به روی یک ساختمان مخروبه قرار دارد که اهالی معتقدند جن زده است.
لطیفی در کنار موقعیتهای ترسناکی که در همه فرهنگها مشابه اند مثل ترس از خانه متروکه. از المانهای ایرانی هم استفاده میکند؛ موضوعات ترسناکی مثل قصه جن و گم شدن دخترها در شب عروسیشان و در نهایت باز هم سراغ یک موضوع مشترک یعنی ترس از قاتل زنجیره ای میرود. با این که ترسناکترین صحنه این فیلم یعنی بیرون آمدن دست از دیوار کنار کوثری، باز هم مشابه فیلمهای خارجی است اما خب، فضای فیلم ایرانی هم خوب از کار درآمد؛ گر چه به دلیل این که فیلم نامه را ایرج طهماسب نوشته و یکی از بازیگرهای اصلی هم مجید صالحی است فضا با کمدی قاطی شده.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ویرایش شده توسط: ellipseses
ارسالها: 1131
#56
Posted: 20 Apr 2013 23:22
شب بیست و نهم
حمید رخشانی_ 1368
داستان فیلم؛
شبحی به محترم که درماههای آخر بارداری است حمله میکند و ... .
شاید بشود گفت شب بیست و نهم، بهترین نمونه از فیلمهای قدیمی سینمای ایران است که در ژانر وحشت ساخته شده اند.قصه فیلم در فضایی کاملا ًسنتی میگذرد و همه موضوعاتی که فیلم را ترسناک کرده اند ایرانیاند؛ از شبح و آل گرفته تا روابط سنتی بین آدمها؛ ضمن این که کارگردان توانسته از کوچههای تنگ و تاریک محلههای سنتی و خانههای قدیمی و بزرگ برای ترسناکتر کردن فضا استفاده کند.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ارسالها: 1131
#57
Posted: 3 May 2013 17:14
دوره سی و یکم جشنواره فیلم فجر
جلوه های ویژه میدانی:
محسن روزبهانی_ استرداد
جلوه های ویژه بصری:
بهنام خاکسار_ عقاب صحرا
صدا گذاری:
محمد رضا دلپاک_ استرداد و برلین منفی 7
صدا برداری:
نجفی/ دانشمند_ قاعده تصادف
چهره پردازی:
امیر اسکندری_ رسوایی
طراحی صحنه و لباس:
آتوسا قلمفرسا_ حوض نقاشی
موسیقی متن:
حامد ثابت_ برلین منفی 7
تدوین:
بهرام دهقان_ آسمان زرد کم عمق و استرداد
فیلمبرداری:
هومن بهمنش_ دربند
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
پگاه آهنگرانی_ دربند
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
رامبد جوانی_ گناهکاران
بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد:
هانیه توسلی برای دهلیز
و
حمید فرخ نژاد برای استرداد
فیلمنامه:
بهنام بهزادی_ قاعده تصادف
کارگردانی:
پرویز شهبازی_ دربند
بهترین فیلم:
استرداد_ محسن آقا علی اکبری
برلین منفی7_ پور شریف
دربند_ سماواتی
دهلیز_ محمد رضوی مجد
گناهکاران_ فرامرز قریبیان
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ویرایش شده توسط: ellipseses
ارسالها: 1131
#58
Posted: 9 May 2013 12:24
در پست های بعدی قصد دارم چند فیلم ایرانی که جزء ماندگار ترین فیلم های سینمای ایران هستند رو معرفی و بررسی کنم.
اگه شخصی این مقاله رو خوند و فیلمی مد نظرش بود که از قلم من افتاده بود، تذکر بده تا به فیلم اون عزیز هم بپردازیم!!!
1. گنج قارون
2. گاو
3. قیصر
4. گوزنها
5. سوته دلان
6. صمد
7. هامون
8. آژانس شیشه ای
9. مارمولک
10. جدایی نادر از سیمین
( توجه: این لیست نظر شخصیه و ممکنه از نظر فنی کاملا" در اشتباه باشه!!!
پس اگر نظر شما متفاوت با این لیسته، میتونید لیست خودتون رو ارائه بدین!)
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ویرایش شده توسط: ellipseses
ارسالها: 1131
#59
Posted: 9 May 2013 12:37
گنج قارون( یک فیلم فارسی حقیقی)
کارگردان: سیامک یاسمی
بازیگران: محمد علی فردین، آرمان، شیرین فروزان، تقی ظهوری، ایران آزاد و . . .
گنج قارون يكي از فيلمهاي ايراني بود كه در سال ۱۳۴۴ ساخته شد.
داستان اين فيلم در رابطه با فردي ثروتمند بنام قارون آرمان است كه بدليل اشتباهات گذشته خود را به دام ياس و نااميدي انداخته است. در زمان خودكشي در اصفهان، بدست علي فردين و ظهوري نجات مي يابد و از آن پس دنيا برايش رنگ و بوي تازه اي مي گيرد.
اين داستان مانند همه فيلمها حكايت جنگ خير و شر و عشق و عاشقي ميان يك انسان با مرام(علی بی غم) و يك دختر زيبا و پولدار(شيرين فروزان ) است.
علي كه جلوه تمام نماي انسانهاي با مرام و مورد پسند مردم ايران است، تصميم ميگيرد به دختري بنام شيرين كه نشاندهنده دخترهاي پر فيس و افاده و پولدار است و از سوي پدر و مادر پولدار خود در آستانه ازدواج اجباري با يك فرد ديگر قرار گرفته كمك كند. براي برگرداندن نظر پدر و مادر شيرين، تنها حقه كارساز اين است كه علي پسر فردي بنام قارون باشد و نقش پسر تازه از هند بازگشته قارون را ايفا كند ...
اين فيلم بدليل قصه زيبا و دارا بودن همه گونه آيتم لازمه اعم از موسيقي، رقص، كمدي، سكس مثبت، خوشي، غم، عشق و تنفر جزء معدود فيلمهايي است كه مدت زمان زيادي روي پرده سينما باقي مانده است و مردم بارها و بارها از آن ديدن كرده اند.
فردين و فروزان در ابتدا مي خواسته اند سهم خود را از اين فيلم بفروشند چون فكر نمي كرده اند بدليل تنوع و طولاني بودن قصه فروش خوبي داشته باشد ليكن ناگهان انفجار رخ ميدهد و نظر به همراهي فيلم با فولكلور ايران و آهنگهاي بسيار زيبا و صداي دلنشين ايرج،برخي از آدمها حتي 7 بار در سينما بديدن آن مي رود و به گفته اي حدود 600 هزار تومان فروش بي سابقه و انفجاري داشته است.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...
ارسالها: 1131
#60
Posted: 9 May 2013 12:51
گاو
کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران: عزت الله انتظامی، علی نصیریان، مرتضی احمدی، جعفر والی، جمشید مشایخی و . . .
فیلم گاو جزء فیلم های جرقه موج نوی سینمای ایران محسوب میشود. جریانی که روند فیلم های کافه شلوغ کن های دهه چهل را تغییر میدهد.
گاو ماجرای مشدی حسن و گاوش است. گاوی که مرگش مشدی حسن را دیوانه میکند و در انتها مش حسن خود را در شخصیت گاوش میابد که...
گاو نکوهش مسخ فرهنگی انسانهاست. این فیلم را در مقام مقایسه با مسخ فرانتس کافکا میتوان به یک موضوع در دو قالب بررسی کرد. مش حسن بیش از حد خود را به گاوش وابسته میکند و زندگی با این حیوان را به یک هنجار بدل میکند به طوریکه مرگ او به ناهنجاری و جنون می انجامد.
حتی اگر نباشی، می آفرینمت!
چونان که التهاب بیابان،
سراب را...