ارسالها: 103
#91
Posted: 23 Aug 2015 18:58
andishmand: انیو موریکونه و فیلم روزی روزگاری در غرب
با تشکر از خانم اندیشمند بابت این تاپیک عالی
همه عناصر این فیلم بزرگ، عالی و جاودانه هستند. از کارگردانی سرجیو لئونه تا موسیقی انیو موریکونه
ولی نادیده گرفتن نقش آفرینی هنری فوندا در این فیلم، یکی از بزرگترین اشتباهات آکادمی اسکار بوده. این نقش آفرینی بسیار زیبای فوندا می تونست یک اسکار نقش مکمل براش داشته باشه. آکادمی دیگه فرصتی برای جبران این اشتباه گیرش نیومد تا اینکه سال ۱۹۸۲ برای فیلم روی برکه های طلایی به هنری فوندا اسکار داد، در حالی که نقش آفرینی برت لنکستر یا وارن بیتی خیلی زیباتر بودند. هنری فوندا به خاطر بیماری نتونست اسکار رو خودش دریافت کنه و دخترش جین فوندا اسکار رو گرفت. چند ماه بعد هم هنری فوندا به علت تشدید بیماری درگذشت. ولی بازی بی نهایت گیرا و میخکوب کننده هنری فوندا از ذهن هر کسی که فیلم روزی روزگاری در غرب رو دیده پاک نمیشه.
خوش به حال فرهاد. تلخ ترین خاطره اش "شیرین" بود...
ارسالها: 24568
#92
Posted: 24 Aug 2015 20:16
mohammadmam: با تشکر از خانم اندیشمند بابت این تاپیک عالی
ممنون از لطف شما و خوشحالم که تاپیک مورد توجه قرار گرفته .
فیلم خوب ، بد ، زشت سرجیو لئونه هم واقعا" یکی از دیدنی ترین فیلم های دهه شصت بود .
و در مورد اینکه اسکار نقش آفرینی هنری فوندا رو ندیده گرفت ، با شما موافقم . اسکار هم مثل تمام مسائل امروز جهان تحت الشعاع خیلی از مسائل قرار گرفته و مثل جشنواره های گذشته ریز بین و موشکاف نیست .
بازی هنری فوندا در فیلم روزی روزگاری در غرب قوی و عالی بود . مثل تمام فیلم های ایشون از جمله ، جنگ و صلح و خوشه های خشم . و ایشون این هنر بازیگری رو در فرزنداشون هم پیتر و جین فوندا به ارث گذاشتن و بازی جین فوندا در فیلم جولیا یک شاهکار بدیع بود .
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ویرایش شده توسط: andishmand
ارسالها: 103
#93
Posted: 24 Aug 2015 22:42
andishmand
با تمام صحبت های شما موافقم.
خوش به حال فرهاد. تلخ ترین خاطره اش "شیرین" بود...
ارسالها: 24568
#94
Posted: 21 Sep 2015 01:22
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز با اکران فیلم «اورست» افتتاح شد
هفتادودومین جشنوارۀ فیلم ونیز روز گذشته، کار خود را با نمایش فیلم «اورست» ساختۀ بالتازار کورماکور آغاز کرد. در جشنواره امسال بیست و یک فیلم در بخش مسابقۀ فستیوال ونیز حضور دارند و برای کسب تندیس شیر طلایی با یکدیگر رقابت میکنند.
جشنوارۀ فیلم ونیز که از سال ۱۹۳۲ بنیان گذاشته شده است، هشت روز پیش از شروع فسیتوال تورنتو کار خود را آغاز میکند و آلبرتو باربرا، مدیر بخش هنری این جشنواره با اشاره به اینکه فستیوال فیلم ونیز با فستیوال فیلم تورنتو کاملاً متفاوت است، معتقد است: «در جشنوارۀ تورنتو ۳۰۰ فیلم بلند به نمایش درمی آید اما ما در جشنوارۀ ونیز تنها ۵۵ فیلم بلند را شرکت دادهایم و یک فستیوال متفاوت داریم. ما خیلی محدود فیلمهایمان را انتخاب میکنیم، در واقع من کیفیت را به کمیت ترجیح میدهم». این دو فستیوال، که از مهمترین جشنوارههای فیلم در دنیا محسوب میشوند، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
افتتاح جشنواره با فیلم «اورست»
برنامه افتتاحیه امسال فیلم مهیج اورست، ساخته بالتازار کورماکور کارگردان ایسلندی است. در همین رابطه آلبرتو باربرا در مورد دلیلِ انتخاب اورست میگوید: «برای اینکه به گروه ویژهای از فیلمها تعلق دارد. افتتاحیه باید فیلم فوق العادهای باشد. تماشاگران شب افتتاحیه با شبهای دیگر فرق دارند. بیشتر مهمانان، نمایندگان نهادهای عمومی و بعضی مقامات هستند که در شمار مخاطبان ویژه سینما و سینما دوستان حرفهای به حساب نمیآیند. انتخاب باید مناسب آنها باشد».
فیلم اورست با شرکت جیک جیلنهال و کیرا نایتلی بر اساس رویدادهای فاجعه بار کوهنوردان در بلندترین قلهها است. داستان بر ماجرای دو گروه کوهنوردی و مبارزه آنها برای زنده ماندن شکل گرفته است.
یکی از ۲۱ فیلم شرکت کننده در بخش رقابتها دختر دانمارکی ساخته تام هوپر است. دختر دانمارکی روایت یکی از اولین کسانی است که در دهه ۲۰ میلادی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک مورد عمل جراحی تغییر جنسیت قرار میگیرد.
ال کلن (El Clan) یا خانواده فیلم جنایی محصول آرژانتین به کارگردانی پابلو تراپرو است. ال کلن روایتی حقیقتی از خانواده پوچیوو همچنین وحشت و هراسی است که دهه هشتاد میلادی در آرژانتین ایجاد کرد.
منتقد سینمایی مجله آمریکایی ورایتی میگوید: «فهرست فیلمها و رقابتهای امسال متنوعتر به نظر میرسد. چشم انداز کوچکی از انواع سینماهای موجود بدست میدهد. فیلمهای سیاسی و چند فیلم احساسی از فرانسه، درامهای خانوادگی و اجتماعی و حتی علمی تخیلی».
فیلم توده سیاه (Black Mass) ساخته اسکات کوپر با شرکت جانی دپ داستان زندگی وایتی بولگر، جنایتکار حرفهای ایرلندی در بخش خارج از رقابتها نمایش داده میشود.
حضور یک فیلم از ایران
همچنین قرار است فیلم «چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت» ساختۀ وحید جلیلوند در بخش جنبی فستیوال ونیز به نمایش دربیاید. این جشنواره دوازدهم سپتامبر به کار خود پایان خواهد داد.
فیلم ایرانی «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند، تنها فیلم ایرانی حاضر در این جشنواره است که به بخش رقابتی «افقها» ی جشنواره راه یافته و با ۱۷ فیلم دیگر شرکت کننده در این بخش رقابت خواهد کرد. جاناتان دمی، سینماگر معروف آمریکایی، ریاست هیئت داوران این بخش را به عهده دارد.
فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، اولین ساخته وحید جلیلوند است که برای اولین بار در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و مورد استقبال منتقدان و تماشاگران عادی قرار گرفت و در بخش «نگاه نو»، جایزۀ بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد.
این فیلم که در آن نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان و آفرین عبیسی بازی میکنند، ماجرای یک آگهی غیر متعارف است که در بخش نیازمندیهای روزنامه همشهری چاپ میشود و جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان میکشد اما دخالت پلیس، غائله را به ظاهر پایان میدهد.
به گفتۀ محمد اطبایی، پخش کننده فیلمهای ایرانی، امسال نزدیک به ۵۰ فیلم سینمایی از ایران به جشنواره فیلم ونیز ارائه شد و در نهایت فیلم وحید جلیلوند برای نمایش در این جشنواره انتخاب شد.
به گفتۀ اطبایی، جشنواره فیلم «ونیز» با قرار گرفتن دوبارۀ آلبرتو باربرا در مقام مدیر این جشنواره، توجه خاصی به سینمای ایران داشته است.
سینمای ایران در سالهای اخیر، حضور نسبتاً پررنگی در جشنواره فیلم ونیز داشته است. فیلم «خانۀ پدری» ساختۀ کیانوش عیاری در سال ۲۰۱۲ در بخش افقهای این جشنواره به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۳ نیز فیلم «ماهی و گربه» ساختۀ شهرام مکری در همین بخش پذیرفته شد و جایزۀ ویژۀ هیئت داوران برای خلاقیت را دریافت کرد. همچنین فیلم «قصهها» ساختۀ رخشان بنیاعتماد نیز در سال ۲۰۱۴، در بخش مسابقه و فیلم «ملبورن» ساختۀ نیما جاویدی در بخش هفته منتقدانِ جشنوارۀ فیلم ونیز نمایش داده شدند و فیلم «قصهها» جایزۀ بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد.
جشنواره فیلم ونیز روز ۲۱ شهریور به پایان رسید
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#95
Posted: 21 Sep 2015 01:23
یوزپلنگ طلایی لوکارنو برای کره جنوبی؛ جایزه سواچ برای سینمای ایران
شصت و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو، شنبه شب (پانزدهم اوت/ بیست و چهارم مرداد) با اهدای جوایز به کار خود پایان داد.
وقتی که شهرها کوچکترند، جشنوارههایشان باشکوهتر به نظر میرسند. فضای جشنوارهای در شهرهای بزرگی چون برلین یا لندن گم میشود، اما در لوکارنو، شهر زیبای کوچکی در سوئیس، که محل تفریح و استراحت است، برای ده روز همه چیز و همه جا بوی سینما میدهد: از تمام فروشگاههایی که پوستر جشنواره را پشت شیشههای خود نصب کردهاند تا هتلهایی که از ماهها قبل، حتی با قیمتهای گزاف، اتاق خالی ندارند و بالاخره میدان بزرگ شهر (پیاتزا گرانده) که هویت ویژه جشنواره لوکارنو را رقم میزند: با نمایشهای شبانه با حضور نزدیک به هشت هزار تماشاگر در برابر بزرگترین پرده سینمای اروپا.
شبهای سینما
فیلمهای منتخب برای بخش پیاتزا گرانده، که گاه مهمتر و جذابتر از بخش مسابقه به نظر میرسد، به دلیل جمعیت انبوهی که به تماشا می،نشینند معمولا فیلمهایی هستند که میتوانند مخاطب عام را هم راضی کنند.
فیلم شب افتتاحیه جشنواره، مصداق روشنی از این نوع انتخاب فیلم برای این بخش بود: ریکی و فلش ساخته جاناتان دمی با حضور مریل استریپ و دختر او؛ حکایت زنی که در جست و جوی رویاهایش به موسیقی و خوانندگی رو آورده و سالها بعد با تلفنی از شوهر سابقش، به دنیای خانوادهاش بازمیگردد، جایی که دختر او پس از سالها جدایی ابتدا مادرش را طرد میکند اما بعد رابطه شگفت انگیزی بین آنها شکل میگیرد.
هرچند فیلم به کلیشههای آمریکایی و مفهوم ارزش خانواده در هالیوود شدیدا پایبند است، اما با این حال تازهترین ساخته دمی، فیلم مفرح و جذابی است که سعی دارد از دل این کلیشهها، تصویری از جامعه امروز آمریکا ثبت کند؛ همان تصویری که به بهترین شکل در "ریچل ازدواج میکند" ثبت کرده بود و اینحا هم سعی دارد با دوربین متحرک و متلاطمی که شخصیتها را دنبال میکند، به آن نزدیک شود.
وضعیت ناهنجار(Trainwreck) ساخته جاد آپاتوو هم که با شوخ طبعی و هنجارشکنیهای بازیگر (و فیلمنامه نویس) فیلم بر روی صحنه پیاتزا گرانده روبرو بود، در نمایش کمدی وضعیت دختری که در جست و جوی روابط جنسی متعدد به عشق زندگیاش میرسد، از کلیشههای معمول هالیوود فراتر نمیرود.
اما "همه علیه فریتز بائر" ساخته لارس کرام، داستان جذاب یهودیای به نام بائر را در دهه پنجاه روایت میکند که در جست و جوی ژنرالهای فراری نازی است. فیلم با ساختاری نسبتا قدرتمند، بخشهای کمتر گفته شدهای از تاریخ را میکاود و موفق میشود تصویر جذابی از این شخصیت و فضای دهه پنجاه آلمان بعد از جنگ ترسیم کند.
جوایز جشنواره
امسال ۱۹ فیلم در بخش مسابقه جشنواره برای دریافت یوزپلنگ طلایی با هم رقابت کردند و هیات داوران (از جمله با حضور جری شاتزبرگ، فیلمساز برجسته آمریکایی) یوزپلنگ طلایی شصت و هشتمین دوره این جشنواره را روز شنبه، پانزدهم اوت، به فیلمی از کره جنوبی اهدا کردند: "الان درست، بعدا غلط" ساخته هونگ سان سو.
این فیلم داستان فیلمسازی را روایت میکند که یک روز زودتر به شهری میرسد که قرار است فردا فیلمی از او را با جلسه بحث به نمایش بگذارند. او با زن نقاشی آشنا میشود و رابطهای بین آنها شکل میگیرد، اما مرد اعتراف میکند که مجرد نیست...
اما شگفتانگیزترین فیلم امسال با نام اصلاح (Tikkun) محصول اسرائیل، جایزه ویژه داوران را از آن خود کرد: یک فیلم سیاه و سفید تکان دهنده درباره یک جوان روحانی یهودی که تمام وقتش را صرف عبادت میکند و ناگهان دچار وسوسه زن و عشقبازی میشود.
سینمای ایران
جشنواره لوکارنو که در شکل گیری موفقیتهای سینمای ایران در جهان در دهه نود میلادی نقش به سزایی داشت، سالها بود که توجه چندانی به سینمای ایران نداشت، اما بالاخره امسال، یک فیلم ایرانی در بخش مسابقه پذیرفته شد: "ما در بهشت" ساخته سینا عطاییان دنا که عنوان بین المللی "بهشت" برای آن انتخاب شده است.
بهشت سکانس خشنی ندارد و بیشتر خشونت را در لایههای اجتماع جست و جو میکند
فیلم هرچند از جوایز اصلی جشنواره نصیبی نبرد، اما جایزه هنری سواچ را از آن خود کرد.
اولین ساخته عطاییان دنا که بدون مجوز در ایران ساخته شده، داستان دختر بیست و پنج سالهای به نام هانیه را روایت میکند که مجبور است برای حضور در محل کار خود به عنوان یک معلم مدرسه، هر روز راه درازی را تا حومه شهر تهران طی کند. درخواستهای او برای انتقال به داخل شهر با مشکل روبرو است، و او هر روز شاهد نوعی دوگانگی در دنیای اطراف خود است؛ جایی که خشونت درونی با ناپدید شدن دو دختر خردسال از مدرسه بیشتر به چشم میآید.
فیلمساز میگوید این اثر اولین فیلم از سه گانه او درباره خشونت در تهران است. با این حال فیلم سکانس خشنی ندارد و بیشتر خشونت را در لایههای اجتماع جست و جو میکند؛ در مدرسهای که همه چیز قرار است با نظم اجباری و شعارهای سیاسی پیش برود.
فیلمساز در اولین تجربه بلندش سعی دارد با فاصله به موضوع و شخصیت اصلیاش نگاه کند، اما این نوع نگاه در تناقض با پرداخت قرار میگیرد: فیلمساز، خودآگاه یا ناخودآگاه، میخواهد درباره همه چیز، از نشانههای توریستی مثل کله پاچه تا سنتهای قابل انتقاد مثل سر بریدن گوسفند در خیابان، حرف بزند در نتیجه فیلم به ترکیب پیچیدهای بدل شده که بیشتر میتواند مورد توجه تماشاگر خارجی قرار بگیرد.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#96
Posted: 22 Sep 2015 20:32
۱۲ جایزه امی به مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» رسید
فصل پنجم سریال «بازی تاج و تخت» با دریافت ۱۲ جایزه در مراسم «امی» که به اسکار تلویزیونی آمریکا معروف است، توانست رکورد جدیدی از خود برجای گذارد.
پیتر دینکلیج بازیگر سریال «بازی تاج و تخت»
برگزیدگان شصت و هفتمین جوایز امی که مهمترین جایزه تلویزیونی آمریکا محسوب میشود، یکشنبه شب۲۰ سپتامبر، بامداد دوشنبه به وقت ایران در مراسمی در سالن «مایکروسافت تیاتر» لسآنجلس معرفی شدند.
فصل پنجم سریال « بازی تاج و تخت / Game of Thrones» تولید شبکه اچبیاو که با ۲۴ نامزدی، پیشتاز کاندیداهای این دوره جوایز امی بود، با دریافت ۱۲ جایزه از جمله بهترین سریال درام، بهترین بازیگر مرد مکمل در یک سریال درام (پیتر دینکلیج)، بهترین کارگردانی یک سریال درام (دیوید ناتر) و بهترین نویسندگی یک سریال درام رکورد دریافت بیشترین جایزه یک سریال در جوایز امی را از آن خود کرد.
«بازی تاج و تخت» که طی چند سال گذشته در زمره پربینندهترین و محبوبترین مجموعههای تلویزیونی در سطح جهان بوده است، از روی سری کتابهای فانتزی و پرفروش جرج آر. آر. مارتین ساخته شده و داستان هفت قلمروی افسانهای است که بر سر پادشاهی با هم در حال جنگ هستند.
«بازی تاج و تخت» یکی از سریالهای پرهزینه شبکه اچبیاو و پربینندهترین سریال تاریخ این شبکه است و تاکنون در دورههای گذشته جایزه امی، جوایر متعددی را از آن خود کرده اما در مراسم «گلدن گلوب» تاکنون تنها دوبار نامزد دریافت بهترین سریال درام شد و یک جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نیز به خود اختصاص داد.
تاکنون پنج فصل از این مجموعه طی سالهای گذشته از شبکه اچپیاو پخش شده و فصل ششم آن نیز از آوریل سال ۲۰۱۶ نمایش داده خواهد شد.
مجموعه «بازی تاج و تخت» در بخش بهترین سریال درام با مجموعههای «Better Call Saul»، «دانتن ابی»، «خانه پوشالی»، «هوملند»، «مد من» و «نارنجی، سیاه جدید است» برای به دست آوردن عنوان بهترین سریال درام رقابت داشت.
اما در بخش بهترین سریال کمدی، مجموعه کمدی-سیاسی «ویپ/Veep» دیگر تولید اچبیاو جایزه امی را از آن خود کرد.
«لویی»، «خانواده مدرن»، «Parks & Recreation»، «سیلیکون ولی»، «شفاف/Transparent» و «کیمی اشمیت نشکن/ Unbreakable Kimmy Schmidt» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
مینی سریال «اولیو کیتریج/Olive Kitteridge» دیگر تولید اچبیاو نیز با دریافت شش جایزه از جمله بهترین سریال کوتاه، بهترین بازیگر مرد در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی (ریچارد جنکینز)، بهترین بازیگر زن در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی (فرانسس مکدورمند)، بهترین بازیگر مرد مکمل در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی (بیل مورای)، بهترین کارگردانی یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی یا برنامه ویژه (لیسا چولودنکو) و بهترین نویسندگی یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی یا برنامه ویژه (جین اندرسن) دیگر برنده بزرگ این دوره جوایز امی بود.
این سریال چهار ساعته از روی رمانی نوشته الیزابت استراوت ساخته شده و درباره یک معلم بازنشسته در شهر ساحلی کراسبی و ارتباط او با همسر، پسر و اطرافیانش است. «اولیو کیتریج» در ۱۳ بخش نامزد دریافت جوایز امی بود.
از سوی دیگر جان هام برای بازی در سریال «مدمِن» توانست جایزه بهترین بازیگر مرد در یک سریال درام را از آن خود کند. جفری تامبور هم برای بازی در سریال «شفاف/ Transparent» جایزه بهترین بازیگر نقش کمدی را دریافت کرد.
آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی هر ساله جایزه امی را به بهترینهای دنیای تلویزیون در بخشهای مختلف درام، کمدی، سریال کوتاه، فیلم تلویزیونی، برنامههای زنده و چند رشته دیگر اعطا میکند. نامزدهای امی ۲۰۱۵ از میان صدها برنامه تلویزیونی انگلیسیزبان که از تاریخ اول ژوئن ۲۰۱۴ تا ۳۱ مه ۲۰۱۵ از شبکههای مختلف تلویزیونی دنیا پخش شده بودند به این مرحله راه یافتند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#97
Posted: 27 Sep 2015 00:31
۱۰ فیلم ایرانی نامزد اسکار ۲۰۱۶
اسامی نامزدهای نماینده ایران در اسکار با نخستین گزارش هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی منتشر شد.
نامزدهای اسکار 2016 از ایران
جلسات هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در حال برگزاری است .این جلسات در روالی مسبوق به سابقه با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.
فرشته طائرپور (تهیه کننده)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، شهرام جعفری نژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سید روح الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمد رضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل امور بین الملل سازمان سینمایی) و امیراسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.
علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین جلسه این هیات طی سخنانی با خوشامدگویی و ابراز امتنان از همکاری مطلوب خانه سینما و همچنین قبول این مسئولیت مهم از سوی اعضا گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلم های حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات، مقدمات برگزاری جلسات «هیات معرفی فیلم ایران به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی» را فراهم کرد .
وی با اشاره به برگزاری جلسات این هیات طی ۲۱ سال اخیر توضیح داد: با توجه به تثبیت این روال به عنوان روشی کارآمد از سال ۱۳۷۳، موفقیت های سینمای ایران در این آوردگاه بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا، غیر قابل انکار است.
در ادامه این جلسات اعضای هیات مقررات موجود را مورد بازخوانی قرار دادند. بر اساس این مقررات، فیلم های مورد بررسی باید حائز شرایطی چون تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی، نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۸ مهر ۱۳۹۴) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما، برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما، عدم هر گونه پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی (به استثناء نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی) و ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم است. بنا به مقررات فرهنگستان، لزومی به نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده نیست.
امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضای کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، خاطرنشان کرد: هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات و بررسی ابتدایی فهرست کلیه فیلم های اکران شده در فاصله زمانی مورد نظر که از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت دریافت شده است، با بحث در خصوص نظر گاه های خود و همچنین عوامل مهم در معرفی نماینده شایسته، ۱۰ فیلم از مجموعه ۵۸ عنوان به نمایش در آمده را جهت بررسی دقیق تر در دستور کار قرار داد.
این ۱۰ فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی
اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی متعاقبا از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعلام خواهد شد.
فیلم محمد رسولالله بعنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد
مدیریت ارتباطات و اطلاعرسانی بنیاد سینمایی فارابی روز شنبه با انتشار بیانیهای اعلام کرد هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، بعد از بحث و بررسی به اتفاق آرا، فیلم محمد رسولالله را انتخاب کرد.
خبرگزاری ایسنا گزارش داد که نام فیلم محمد رسولالله ساخته مجید مجیدی از ابتدا بعنوان جدیترین گزینه امسال سینمای ایران در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار سال۲۰۱۶ مطرح بود و رقابت چندانی بین این فیلم و سایر فیلمها وجود نداشت.
مجید مجیدی با پنج فیلم بچههای آسمان، رنگخدا، باران، آواز گنجشکها و محمد رسولالله بیشترین رکورد نمایندگان ایران در اسکار را دارد. اصغر فرهادی و رضا میرکریمی هرکدام با سه فیلم پس از آقای مجیدی قرار دارند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#98
Posted: 10 Oct 2015 20:02
جایزه بزرگ جشنواره بوسان برای فیلم ایرانی «ممیرو»
فیلم ایرانی «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق به طور مشترک با فیلم «درخت گردو» از قزاقستان برنده جایزه بزرگ بخش «جریانهای نو» در جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی شد.
این جایزه که شامل مبلغی ۳۰ هزار دلاری است، به هر دو فیلمساز ایرانی و قزاق اهدا شد. جایزه «جریانهای نو» در جشنواره بوسان به فیلمسازانی تعلق میگیرد که با فیلم اول یا دوم خود در این جشنواره شرکت کرده باشند.
فیلم سینمایی «ممیرو» به تهیهکنندگی مجید برزگر روز جمعه، ۱۷ مهر، توانسته بود در بوسان جایزه معتبر فیپرشی (انجمن منتقدان بین المللی) را از آن خود کند.
«ممیرو» داستان تنهایی پیرمرد رنجکشیدهای را پس از یک اتفاق ناگوار روایت میکند که او خود را مسبب آن میداند.
هادی محقق ابتدای هفته پیش در زمان نمایش فیلمش در این جشنواره در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه گفت که نسلی از فیلمسازان در کشورش میخواهند تا جهان چهره بسیار انسانی جامعه ایرانی را به جهان نشان دهند.
محقق پس از دریافت جایزه فیپرشی
سیلویا چانگ رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره بوسان هم درباره این فیلم گفته است: «ممیرو شاهکار فوقالعادهای از داستانسرایی بصری و پر از احساسات است. این فیلم گرچه تا حدی به چگونه مردن مربوط میشود اما بیشتر به چگونه زندگی کردن میپردازد و این که چگونه شان و منزلت خود را به عنوان یک انسان حفظ کنیم.»
این فیلم دومین ساخته سینمایی هادی محقق پس از فیلم «او خوب سنگ میزند» محصول ۱۳۹۱ است. فیلم قبلی این فیلمساز از استان کهگیلویه و بویراحمد در چند جشنواره جهانی به نمایش درآمد و در بخش بینالملل بیستوهفتمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان جایزههای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.
مجید برزگر به همراه رضا محقق تهیهکنندگی مشترک فیلم سینمایی «ممیرو» را بر عهده داشتهاند.
جشنواره فیلم بوسان از ۱ تا ۱۰ اکتبر (۹ تا ۱۸ مهر) در کره جنوبی برگزار شد و فیلمهایی از ایران، کره، ژاپن، لبنان، هند، ترکیه و قزاقستان در بخش مسابقه و اصلی جشنواره آن حضور داشتند.
در طول این جشنواره ۱۰ روزه ۳۰۲ فیلم از ۷۵ کشور به نمایش درآمدند که ۹۴ عنوان از آنها برای نخستین بار اکران جهانی میشدند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#99
Posted: 21 Oct 2015 15:34
اهدای جایزه لومیر به اسکورسیزی
فرانسه با اهدای جایزه لومیر خود به مارتین اسکورسیزی از این چهره برجسته سینمای آمریکا تجلیل کرد.
تیری فرمو رییس جشنواره فیلم کن برای هفتمین سال با اهدای جایزه لومیر از فیلمسازی برجسته و در قید حیات تجلیل کرد و امسال این جایزه را به مارتین اسکورسیزی اهدا کرد.
به این ترتیب اسکورسیزی به کارگردانهایی چون کوئنتین تارانتینو، پدرو المادوار و کلینت ایستوود پیوست که پیش از این با دریافت این جایزه تجلیل شده بودند.
در این جشن سالانه که فرمو آن را با همکاری برنارد تاورنیه کارگردان مشهور تاسیس کرده، کلاسیکهای استادانه قدیم و جدید در مرکز توجه قرار می گیرند.
در طول این برنامه یک هفتهای شماری از فیلمهای کلاسیک به نمایش در میآیند و اسکورسیزی قرار است چند روز در لیون بماند تا از همه این برنامه ها لذت ببرد.
مکس فون سیدو بازیگر مشهور فیلم «شاتر ایلند» و امیلی مورتیمر از چهره های حاضر در مراسم دو ساعته دیشب بودند. ژان پیر ژونو، آلکساندر دسپلت آهنگساز برنده اسکار، میشل هازاتاویسیون کارگردان برنده اسکار برای فیلم «هنرمند» و برنیس بژو بازیگر مشهور فرانسوی، پیر لسکور رییس جدید جشنواره فیلم کن و عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی از دیگر حاضران در این جشن بودند.
کیارستمی با اسکورسیزی به عنوان روسای بخش سینه فونداسیون کن به فیلمسازان جوان کمک میکنند تا اولین یا دومین فیلم بلند خود را بسازند. او یک فیلم کوتاه سه دقیقهای ویژه نیز با عنوان «ممنون مارتی» برای تشکر از اسکورسیزی ساخته بود که در این مراسم به نمایش درآمد.
در این مراسم که اسکورسیزی با همسرش در آن شرکت کرده بود، وی در برابر حاضران سخنانی بیان کرد و درباره فیلمهایی چون «هوگو» صحبت کرد. او از برادران لومیر به عنوان خالقان سینما تجلیل کرد و کلیپی از «رفقای خوب» او پخش شد که امسال پس از ۲۵ سال هنوز خاطره انگیز است.
علاوه بر این کلیپی متشکل از لحظاتی از همه فیلمهای اسکورسیزی از «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند» گرفته تا «سلطان کمدی»، «گاو خشمگین»، «رنگ پول»، «کازینو»، «رفتگان» و «گرگ وال استریت» به نمایش درآمد.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 103
#100
Posted: 21 Oct 2015 17:13
andishmand: اهدای جایزه لومیر به اسکورسیزی
مارتی کارش حرف نداره. قطعا بزرگترین کارگردان زنده دنیاست.
خوش به حال فرهاد. تلخ ترین خاطره اش "شیرین" بود...