ارسالها: 23330
#31
Posted: 13 Apr 2014 02:16
دهه ۱۹۸۰ میلادی
1980 آمول پالکار - گلمال در نقش رام/لاکشمن پرساد داشارات پرسادشارما
آمیتاب باچان - کالاپاتار در نقش ویجی پال سینگ
آمیتاب باچان - مسترنات وارلال در نقش ناتوارلال
راجش خانا - امردیپ در نقش راجا/سنو
ریشی کاپور - سرگم در نقش راجو
1981 ناصرالدین شاه - آکروش در نقش باسکارکولکارنی
آمیتاب باچان - دوستانا در نقش ویجی ورما
راج بابر - انصاف کاترازو در نقش رامش گوپتا
راجش خانا - تودیسی بیوفایی در نقش آرون کومارچودری
شاتروگان سینها - دوستانا در نقش راوی کاپور
وینودخانا-قربانی درنقش امر
1982 ناصرالدین شاه-چاکرادرنقش لوکا
آمیتاب باچان-لواریس-درنقش هیرت
آمیتاب باچان-سیسیلادرنقش آمیت ملهوترا
کمال حسن-اک دوجه که لیا درنقش واسو
راجش خانا-درد درنقش دیپاک شری واستا/ویکاس
1983 دیلیپ کومار-شاکتی درنقش آشوینی کومار
آمیتاب باچان-بی مثال درنقش سودهیرروی/آدهیرروی
آمیتاب باچان-نمک حلال درنقش آرجون سینگ
آمیتاب باچان-شاکتی درنقش ویجی کومار
ناصرالدین شاه-بازاردرنقش سلیم
ریشی کاپور-پریم روگ درنقش دودهار"دو"
سانجیوکومار-انگوردرنقش آشوک تیلاک
1984 ناصرالدین شاه-معصوم درنقش دی کی ملهوترا
کمال حسن-صدما درنقش سم پرکاش"سمو"
ام پوری-اردساتیا درنقش انانت ولانکار
راجش خانا-اوتاردرنقش اوتارکربشان
سانی دئول-بیتاب درنقش سانی کاپور
1985 انوپام خر-سرنش درنقش بی وی پرادهان
آمیتاب باچان-شرابی درنقش ویکی کاپور
دیلیپ کومار-مشل درنقش وینودکومار
ناصرالدین شاه-سپرش درنقش آنیرودپرمار
راج بابر-آج کی آوازدرنقش پرابهات کومارورما
1986 کمال حسن-ساگردرنقش راجا
آمیتاب باچان-مرد درنقش راجوسینگ
آنیل کاپور-مری جانگ درنقش آرون ورما
کومارگاراو-جانم درنقش راهول
ریشی کاپور-طواف درنقش داوودمحمدعلی خان یوسف زاهی
1987 بدون جایزه
1988 بدون جایزه
1989 آنیل کاپور- تزاب درنقش ماهش"مونا"دشموک
امیرخان-قیامت سه قیامت تک درنقش راج
آمیتاب باچان-شاهنشاه درنقش ویجی کومارشری واستا/شاهنشاه
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#32
Posted: 13 Apr 2014 02:17
دهه ۱۹۹۰ میلادی
1990 جکی شروف-پاریندا درنقش کیشن
امیرخان -راخ درنقش امیرحسین
آنیل کاپور-اشواردرنقش ایشوارچاند ویشنونات برهماناند
ریشی کاپور-چاندنی درنقش روهیت گوپتا
سلمان خان:مین پیارکیادرنقش پریم چودری
1991 سانی دئول - گهایال درنقش آجی مهرا
آمیتاب باچان-اگنی پت درنقش ویجی دینانات چوهان
چیرانجیوی-پراتی بانددرنقش سیدهارت
1992 آمیتاب باچان-هوم درنقشتایگر/شکر
امیرخان-دل هی که منتاناهین درنقش راهول جتلی
آنیل کاپور-لمحه درنقش ویرندراپرتاب سینگ
دیلیپ کومار-سوداگردرنقش ویروسینگ
سانجی دات-ساجن درنقش امن ورما
1993 آنیل کاپور-بیتادرنقش راجو
امیرخان-جوجیتاوهی سیکندردرنقش سانجیلال شرما
آمیتاب باچان-خداگواه درنقش بادشاه خان
1994 شاهرخ خان-بازیگردرنقش آجی شرما/ویکی ملهوترا
شاهرخ خان-کبهی هان کبهی نادرنقش سونیل
امیرخان-هم هین راهی پیارکه درنقش راهول ملهوترا
گویندا-آنکن درنقش بونو/گلشان/گوری شانکر
جکی شروف-گاردیش درنقش شیواساته
سانجی دات-کالنایاک درنقش بالارام پرساد
1995 ناناپاتکار-کرانتیویل درنقش پرتاب نارایان کیلاک
اکشی کومار-یه دیلاگی درنقش ویجی سیگال
امیرخان-اندازآپناآپنادرنقش امرمانوهار
آنیل کاپور-1942:شلاواستوری درنقش نارندراسینگ
1996 شاهرخ خان-دیلواله دولهنیا له جاینگه درنقش راج ملهوترا
امیرخان-رنگیلادرنقش مونا
آجی دوگان-ناجایزدرنقش جی بخشی
سلمان خان-کاران آرجون درنقش کاران
گویندا-کولی نمبروان درنقش راجو
1997 امیرخان در نقش راجاهندوستانی
گویندا-ساجن چاله ساسورال درنقش شیام سوندر
سانی دئول-گتک:لتال درنقش کاشی نات
ناناپاتکار-خاموشی:دموزیکال درنقش جوزف براگانزا
ناناپاتکار-آگنی ساکشی درنقش ویشوانات
1998 شاهرخ خان-دل تو پاگل هی درنقش راهول
آنیل کاپور-وراست درنقش شاکتی کاپور
گویندا-دیوانامستانادرنقش بونو
شاهرخ خان-یس باس درنقش راهول
کمال حسن-چاچی420 درنقشجی پرکاش پاسوان/لاکشمی گودبهول
1999 شاهرخ خان-کوچ کوچ هوتاهی درنقش راهول خانا
امیرخان-غلام درنقش سیدهارت ماراته
آجی دوگان-زخم درنقش آجی دسای
سلمان خان-پیارکیاتودارناکیادرنقش سورج خانا
گویندا-بیدمیان چوت میان درنقش پیاره موهان/برادرکوچک
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#33
Posted: 13 Apr 2014 02:19
دهه ۲۰۰۰ میلادی
2000 سانجی دات-وستاو:دریلیتی درنقش راگونات نامدوشیوالکار
امیرخان-سرفاروش درنقش آجی سینگ راتود
آجی دوگان-هوم دل د چوکه صنم درنقش وانراج
سلمان خان-هوم دل دچوکه نم درنقش سمیر
مانوج باجپال-شول درنقش سمرپرتاب سینگ
2001 هرتیک روشن- کاهونا...پیارهی درنقش روهیت/راج چوپرا
شاهرخ خان-محبتین درنقش راج آریان ملهوترا
هرتیک روشن-فیضادرنقش امن اکراملاح
آنیل کاپور-پوکردرنقش جیدو راجوانش
سانجی دات-میژن کشمیردرنقش عنایت خان
2002 امیرخان-لاگان درنقش بووان
شاهرخ خان-کبهی خوشی کبهی غم درنقش راهول ری چاند
امیرخان-دل چهتاهی درنقش آکاش ملهوترا
آمیتاب باچان-عکس درنقش منوورما
سانی دئول-گدر:اک پریم کاتادرنقش تاراسینگ
2003 شاهرخ خان-دوداس درنقش دوداس موکرجی
آجی دوگان-کمپانی درنقش مالیک
آمیتاب باچان-کنته درنقش یاش وردهن رامپال
بابی دوئول-همرازدرنقش راج سینگانیا
ویوک اوبروی-ساتیادرنقش آدیتیاسگال
2004 هرتیک روشن-کوی میل گایادرنقش روهیت مهرا
شاهرخ خان-کالهوناهودرنقش امان ماتور
سلمان خان-تره نم درنقش رادهه مهان
آمیتاب باچان-باغبان درنقش راج ملهوترا
آجی دوگان-گانگاجال درنقش آمیت کومار
2005 شاهرخ خان-سوداس درنقش مهان بارگاو
شاهرخ خان-من هون نادرنقش رام پرسادشرما
شاهرخ خان-ویرزادرنقش ویرپرتاب سینگ
هرتیک روشن-لاکشیادرنقش کاران شرگیل
آمیتاب باچان-خاکی درنقش آنانت کومارشریواستاو
2006 آمیتاب باچان-بلک درنقش دبراج ساهی
امیرخان-منگال پاندی:درایزینگ درنقش منگال پاندی
سیف علی خان-پرینتادرنقش شکرروی
آبهشیک باچان-بانتی اربابلی درنقش راکش تریودی/بانتی
آمیتاب باچان-سرکاردرنقش سوبهاش ناگره
2007 هرتیک روشن-دووم2درنقش آقای ای/آریان
امیرخان-رنگ دبسنتی درنقش دالجیت"دی جی"/چاندراشکرآزاد
هرتیک روشن-کریش درنقش کریشنا"کریش"مهرا
سانجی دات-لاگوراهومنابهای درنقش مورلی پرسادشرما
شاهرخ خان-دان درنقش دان/ویجی
شاهرخ خان-کبهی الویداناکهنادرنقش دوساران
2008 شاهرخ خان-چکده ایندیادرنقش کبیرخان
شاهرخ خان-ام شانتی ام درنقش ام پرکاش/ام کاپور
شاهدکاپور-جب وی مت درنقش آدیتیاکاشیاپ
اکشی کومار-نمسته لندن درنقش آرجون سینگ
دارشیل صفاری-تارزمین پردرنقش ایشان آواشتی
2009 هرتیک روشن-جودهااکبردرنقش جلال الدین محمداکبر
اکشی کومار-سینگ ایزکینگ درنقش هپی سینگ
شاهرخ خان-رب نه بنادی جودی درنقش سوریندرساهی
آبهشیک باچان-دوستانادرنقش سمیر
امیرخان-گاجینی درنقش سانجی سینگهانیا
ناصرالدین شاه-اونزدی درنقش کامن من
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#34
Posted: 13 Apr 2014 02:22
دهه ۲۰۱۰ میلادی
2010 آمیتاب باچان-پادرنقش آرو
امیرخان-تری ایدیتس درنقش رانچوداس شامالداس چانچاد/رانچو/فونسوک وانگدو
شاهدکاپور-کامینی درنقش چارلی/گودو
سیفعلی خان-لاوآج کال درنقش جی وردهن سینگ
رانبیرکاپور-ویک آپ سید درنقش سیدهارت مهرا
رانبیرکاپور-عجب پریم کی غضب کاهانی درنقش پریم شانکرشرما
2011 شاهرخ خان-مای نیم ایزخان درنقش رضوان خان
آجی دوگان-وانس آپن اتایم این مومبای درنقش سلطان میرزا
هرتیک روشن-گزاریش درنقش ایتان ماسکارنهاس
سلمان خان-دبنگ درنقش چلبول پاندی
رانبیرکاپور-راجنیتی درنقش سمرپرتاب
2012- رانبیر کاپور-راک استاردرنقش جوردن/جاناردن جاکر
شاهرخ خان-دان2درنقش دان
آجی دوگان-سینگهام درنقش باجی رائوسینگهام
هرتیک روشن-زندگی نامیلگی دوبارادرنقش آرجون
آمیتاب باچان-آراکشان درنقش پرابهاکارآناند
سلمان خان-بادی گارددرنقش لاولی سینگ
2013- رانبیرکاپور-برفی درنقش مورفی"برفی"جانسون
شاهرخ خان-جب تاک هی جان درنقش سمرآناند
هرتیک روشن-اگنی پت درنقشویجی دینانات چوهان
عرفان خان-پان سینگ توماردرنقش پان سینگ تومار
سلمان خان-دبنگ2درنقش چلبول پاندی
مانوج باجپال-گنگز آوواسپردرنقش سردارخان
پایان لیست برندگان جایزه بهترین بازیگرنقش اول مرد فیلمفیر
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#35
Posted: 13 Apr 2014 14:06
۱۰۰ سالگی بالیوود، صنعت موفق سینمای هند
از دید شماری از منتقدان سینمایی در هند و کشورهای غربی، سینمای بالیوود پر زرق و برق و بدون مضامین هنری است. اما واقعیت این است که صنعت سینمای هند بزرگترین صنعت سینمایی جهان است؛ صنعتی که یک قرن از تولد آن میگذرد.
محبوبیت فیلمهاى هندى در کشورهاى آسیایى، از جمله ایران، و در برخی دیگر نقاط جهان چون کشورهاى شمال آفریقا سابقهاى طولانى دارد. شاید این مسئله از برخى تشابهات و نزدیکىهاى فرهنگى سرچشمه مىگیرد. سینمای هند امسال یکصدمین سالگرد تولدش را جشن میگیرد.
از اولین نمایش تا اولین ستاره
اولین نمایش فیلم در هند در روز هفتم ژوئیه سال ۱۸۹۶ میلادی در هتل واتسون در بمبئى صورت گرفت. در سالهاى بعد نیز به طور مرتب فیلمهایى نمایش داده میشد. در سال ۱۸۹۹ اولین فیلم مستند هندى به نمایش درآمد که تصاویرى از مبارزه دو کشتىگیر را نشان مىداد.
با اکران فیلم "راجا هاریشچاندرا" در روز ۲۱ آوریل ۱۹۱۳ بود که نخستین سنگ بنای سینمای بالیوود گذاشته شد. این فیلم که داستان آن برگرفته از اسطورههای هند بود، در حضور تماشاگرانى برگزیده به نمایش درآمد. در آغاز قرن بیستم میلادی مضامین فیلمهای هندی و همچنین قطعات نمایشی در هند الهامگرفته از حماسهها و اسطورههای این کشور از جمله "رامایانا" و "مهاربارتا" بودند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#36
Posted: 13 Apr 2014 14:08
سفری صوتی به دنیای بالیوود
سالهاى ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۰ دوران فیلمهاى صامت در هند بود. گفته مىشود که در طول این سالها ۱۲۰۰ فیلم صامت ساخته شد که البته اکثر آنها از بین رفتهاند. سال ۱۹۳۱، سال تولد اولین فیلم ناطق هندى است؛ فیلمى به نام "نور جهان" (Alam Ara)، ساخته اردشیر ایرانی که موسیقی در آن نقشى مهم داشت. از همان زمان عنصرى به فیلمهاى هندى پیوست که هنوز هم جایگاهی مهم و حتى تعیینکننده در این فیلمها دارد: موسیقی و آواز.
جاوید اختر، یکی از شاعران و فیلمنامهنویسان معروف هندی، در این باره میگوید: «موسیقی و رقص از چهار هزار سال پیش تا کنون جزیی بنیادین از فرهنگ ما است. هر داستان حقیقی هندی رقص و موسیقی را دربرمیگیرد و آنانی که از این عنصر خوششان نمیآید، بهتر است که پای دیدن اینگونه فیلمها ننشینند.»
راج کاپور در صحنهای از فیلم به یاد ماندنی سنگام
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#37
Posted: 13 Apr 2014 14:10
دوران طلایی و رد پای استقلال
در سال ۱۹۴۷ هند به استقلال دست یافت. این تحول اساسى تاثیرى مهم بر سینماى این کشور نیز گذاشت. از اکران اولین فیلم ناطق هندى تا فیلمهای تولید شده در دوره آخر استعمار بریتانیا، اکثر فیلمهاى هندى به شخصیتهاى اسطورهاى مىپرداختند یا فیلمهاى اکشن بودند.
اما بعد از کسب استقلال و همچنین در واپسین سالهاى حضور انگلیس در هند مضمونهاى سیاسى اهمیتی روزافزون یافتند. یافتن پاسخ این پرسش که هند و هویت هندى چیست به یکى از مشغلههاى ذهنى فیلمسازان بدل شد.
صاحبنظران و کارشناسان فیلم سالهاى بین ۱۹۴۷ و ۱۹۶۹ را دوران طلایى سینماى هند مىدانند و ستاره این دوران هم از دید آنها، تهیه کننده، کارگردان و هنرپیشهاى است که نامش برای بسیاری از ایرانیان آشناست: راج کاپور.
او سینمای هند را از دهه پنجاه میلادی به بعد در فراسوی مرزهای کشورش به شهرت رساند. راج کاپور در اتحاد جماهیر شوروی سابق، در کشورهای بلوک شرق و چین نیز به ستارهای بزرگ بدل شد، زیرا فیلمهای او، به ویژه فیلم "آواره"، محصول ۱۹۵۱، از عناصر انتقادیاجتماعی برخوردار بودند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#38
Posted: 13 Apr 2014 14:14
تولد واژه بالیوود
با آغاز دهه ۱۹۷۰ میلادى دوران ملودرامهاى پر از رقص و آواز کمکم به سر رسید و فیلمهاى عاشقانه و رمانتیک جایشان را به فیلمهاى اکشن و پرهیجان دادند که بیشتر حول و حوش خشم و غضب مردهاى جوان و مسئله انتقام جویى دور مىزدند.
در سال ۱۹۷۱ هند به بزرگترین تولید کننده فیلم در جهان بدل شد و در همین زمان هم بود که نام بالیوود بر سینمای این کشور گذاشته شد: ترکیبى از دو واژه "بمبئى" و "هالیوود" که در مجموع به معناى رقیبى براى سینماى آمریکاست.
در همان سال بیش از ۴۰۰ فیلم در هند ساخته شدند و نام آمیتاب باچان، ستاره بزرگ سینماى هند هم در همین دوران بر سر زبانها افتاد.
یکى از نمونههاى بارز فیلم این دوران اثری است به نام "زنجیر"، محصول سال ۱۹۷۳. در این فیلم آمیتاب باچان در نقش پلیسى عدالتطلب ظاهر میشود که که در دوران کودکى شاهد قتل پدر و مادرش بوده و بعدها به کمک دوستش و زنى که عاشق اوست، از کسى که یتیمش کرده، انتقام مىگیرد.
به طور کلی فیلمهاى این دوره جوابى بود به ناآرامىهاى سیاسى و خشونت روزافزون در شهرهاى بزرگ، جوى که در واقع قهرمان مىطلبید.
"شعله" از دیگر فیلمهاى معروف این دوره است که کمتر ایرانیای با نام آن ناآشناست. فیلم شعله که در سال ۱۹۷۵ اکران شد، نخستین فیلم هندی در فضای فیلمهای وسترن است. در واقع با این فیلم بود که آمیتاب باچان، دهر مندرا، هِما مالینی و امجد خان به ستارگان بزرگ سینمای هند بدل شدند.
شعله تا به امروز موفقترین فیلم سینمای هند محسوب میشود و اکثر کودکان هندی دیالوگهای این فیلم را از بر هستند. بسیاری از شرکتکنندگان یکى از نظرسنجیهاى انجام شده در هند اعتراف کردهاند که این فیلم را دست کم ۵۰ بار دیدهاند.
پس از مدتی فیلمهای اکشن جای خود را دوباره به فیلمهای عشقی و عاطفی دادند که در اواخر دهه هشتاد میلادی با همراهی ستارگانی جدید و گمنام چون امیر خان و سلمان خان موفقیت و محبوبیت کسب کردند. یکی از سوژههای شماری از فیلمهای آن دوران شورش و سرسختی بود. زوج عاشق دیگر تسلیم سرنوشت نمیشدند٬ بلکه برای رسیدن به خوشبختی حتی تا سر حد مرگ میجنگیدند.
در دهه ۱۹۹۰ میلادی چارچوب فیلمها واقعیتر شدند. برای نمونه بستر فیلم "بمبئی" که در سال ۱۹۹۵ اکران شد٬ ناآرامیها و درگیریهای میان هندوها و مسلمانان در سال ۱۹۹۳ است. فیلم "از ته دل" که در سال ۱۹۹۸ به سینماها راه یافت به موضوع تروریسم و جداییطلبی میپردازد. "باج٬ روزی روزگاری در هند"٬ محصول سال ۲۰۰۱ یا فیلم "تصویر کثیف"٬ محصول سال ۲۰۱۱ از جمله فیلمهایی هستند که با ستایش منتقدان فیلم در سراسر جهان روبرو شدند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#39
Posted: 13 Apr 2014 14:16
بالیوود به عنوان قدرتی اقتصادی
صنعت سینمایی هند با توجه به مراکز گوناگون تولید فیلم و همچنین آثار سینمایی رنگارنگی که به گویشها و زبانهای مختلف شبهجزیره هند ارائه میکند، به قدرت اقتصادی جدیای بدل شده است. کارشناسان برآورد میکنند که هر روز ۱۴ میلیون نفر در هند به سینما میروند.
طبق آمار اداره اطلاعات سمعیبصری اروپا در بروکسل، در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۲۷۴ فیلم تولید شده که این تعداد از شمار تولیدات سینمایی هالیوود بیشتر است.
البته تنها بر بخشی از این تولیدات میتوان مهر بالیوود زد، اگر چه دقیقا این فیلمها با همراهی ستارگان بزرگی چون شاهرخ خان و کاجول هستند که بطور نمادین سینمای هند را در اذهان عمومی در جهان نمایندگی میکنند.
ناگفته نماند که شمار زیادی از ستارگان پیشین بالیوود عرصه فیلم را ترک گرفته و در این بین به سیاستمدارانی پرنفوذ بدل شدهاند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#40
Posted: 13 Apr 2014 14:22
بالیوود در گذار
به اعتقاد خانم شوبرا گوپتا، منتقد فیلم در هند، سینمای بالیوود در طی ده سال گذشته دستخوش دگرگونی شده است.
وی میگوید: «ما فقط با یک بالیوود سروکار نداریم. طبیعی است که هنوز هم فیلمهای بالیوودی با مضامین کلاسیک خانوادگی تولید میشود که اشک بیننده را درمیآورند. اما امروزه فیلمهایی هم ساخته میشوند که شک سنتی روایت را حفظ میکنند و در عین حال میکوشند که عناصری جدید وارد اثر سینمایی کنند. چهرهی سومی هم در بالیوود وجود دارد که با رویکردی رادیکال عمل میکند.»
آنوراگ کاشیاپ از جمله کارگردانانی است که به این "نسل رادیکال" تعلق دارد. او میگوید: «به اعتقاد من فیلمهای هندی میتوانند اثرگذار باشند، مشروط بر آنکه ما هم در این راه تلاش کنیم.»
این فیلمساز ۴۱ ساله میافزاید: «بیشتر آثار سینماییای که ما تولید میکنیم، فیلمهای عشقی، خانوادگی و اکشن هستند. و وقتی هم که فیلمی رئالیستی میسازیم، آنقدر هنری است که بیننده را خسته میکند. من نه میخواهم خستهکننده باشم و نه میخواهم دنیایی خیالی بپرورانم که هیچ کسی نتواند از لحاظ هویت با آن رابطه برقرار کند.»
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.