ارسالها: 23330
#31
Posted: 15 Feb 2016 13:27
رپرتوار
رپرتوار باله سازمان عمدتاً شامل آثار غربی باله مثل دریاچه قو، زیبای خفته، فندق شکن و ژیسل میشد ولی به مرور آثار جدیدی با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران تولید شد مثل باله بیژن و منیژه (ساخته حسین دهلوی)، سیمرغ (ساخته لوریس چکناوریان)، افسانه آفرینش (ساخته ملیک اصلانیان)، شهرزاد (ساخته امین الله آندره حسین) و غیره.
سازمان باله ملی ایران بطور مداوم از استادان بنام باله و هنرمندان برجسته رقصپرداز از کشورهای مختلف برای کار و توسعه این هنر در ایران دعوت به عمل میآورد. ویلیام دالر که همزمان با پایهگذاری باله ملی ایران به تهران دعوت شده بود، نخستین استاد بالهای بود که بر اساس روش آموزشی باله در غرب، تدریس و تربیت هنرجو را در ایران پایهریزی کرد. بعد از او اساتید باله و رقصپردازانی که نینت دو ولوآ به ایران فرستاد مانند میرو زولان، ریچارد براون، رابرت دو وارن، آن هیتون، رابرت اورازگیلدیو و دیگران رپرتوار مفصلی برای سازمان باله ملی ایران ترتیب دادند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#32
Posted: 15 Feb 2016 13:28
انحلال سازمان
رابرت دو وارن و هایده احمدزاده در حال گفتگو با پادشاه و فرح پهلوی. ۱۳۴۶
با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت این سازمان هنری بینالمللی متوقف شد. آخرین اثر بالهای که بوسیله سازمان باله ملی ایران تولید و در تالار رودکی به صحنه گذاشته شد، باله زیبای خفته در فصل هنری پائیزه ۱۳۵۷ (اکتبر ۱۹۷۸) بود. تمامی اعضای خارجی سازمان در طول زمستان سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کردند. پس از پیروزی انقلاب و در سال ۱۳۵۸ جلسهای با حضور آیت الله محمد مفتح و تعدادی از کارکنان تالار رودکی در باغ منظریه تهران تشکیل شد. زمانی که از او در مورد آینده هنر باله و سازمان باله ملی ایران پرسیدند، او برافروخته پایان این هنر در ایران را اعلام کرد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#33
Posted: 15 Feb 2016 13:30
پس از انقلاب ۱۳۵۷
بالهٔ زیبای خفته، آخرین اثر بالهای که روی صحنه تالار رودکی دیده شد. ۱۳۵۷
پس از انقلاب و در سالهای اخیر، در داخل کشور، تعدادی از اعضاء پیشین سازمان باله ملی ایران و سازمان رقصندگان محلی فولکلر دست به فعالیت هائی هر چند بسیار محدود و غیر حرفهای در زمینه رقص زدهاند. آموزش تفننی باله برای علاقه مندان بیشمار این رشته هنری نیز بصورت زیرزمینی در تهران و شهرهای بزرگ در جریان است. هر چند واژه رقص در ادبیات اجتماعیای که رسماً از طرف حکومت تبلیغ میشود بکار برده نمیشود ولی هر از گاه و به مناسبتهای شاد مذهبی و اجتماعی نمایشهای ابتدائی رقص با محدودیت هائی برگزار میشود که به آن حرکات موزون میگویند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#34
Posted: 15 Feb 2016 13:32
بازسازی سازمان در خارج از ایران
نیما کیان بنیانگذار و سرپرست هنری سازمان باله ایران
بیست و سه سال پس از انحلال باله ملی ایران، این سازمان به وسیله نیما کیان، هنرمند باله و رقصپرداز ایرانی مقیم کشور سوئد، با حمایت ارگانها و سازمانهای فرهنگی سوئدی در این کشور بازسازی شد. سازمان باله ایران با الهام از باله روسی و باله سوئدی، که در اوائل قرن بیستم و هر دو در غربت با هدف اشاعه فرهنگ و هنر کشور متبوع خود پایه ریزی شدند, به وجود آمد و نخستین اجرای جهانی باله ایران در ۱۵ مهرماه ۱۳۸۱ به روی صحنه رفت. رپرتوار باله ایران تماماً بر پایه فرهنگ و میراث فرهنگی ایران بوجود آمده است. رپرتوار این سازمان شامل آثار بینالمللی و شناخته شده باله نیست بلکه به آفریدههایی محدود میشود که مستقیماً ملهم از فرهنگ، ادبیات و تاریخ ایران ساخته شدهاند. پروژه بازسازی سازمان باله ملی ایران انعکاسی بینالمللی یافته و از آن به عنوان بزرگترین طرح منفرد هنری اجراء شده در خارج از کشور نام برده میشود.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#35
Posted: 15 Feb 2016 13:50
آموزش رقص باله
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#36
Posted: 15 Feb 2016 13:54
« رقص سیستانی »
رقص با شمشیر، سیستان
رقص در سیستان بر گونههای مختلفی تقسیم میشود که هر کدام در مناسبت ویژهای به اجرا گذاشته میشوند؛ در یک تقسیم بندی میتوان رقص سیستانی را به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم بندی کرد (اگرچه این رقصها در گذشته به صورت گروهی مرد و زن نیز اجرا میشدهاند).
از انواع رقص زنانه سیستانی میتوان به رقص چاپی اشاره کرد که صورت ویژه آن کوبیدن متناوب پا بر زمین به دنبال ضربهای مشخص ساز دایره میباشد.
در میان رقصهای مردانه سیستانی نیز میتوان به رقص شمشیر و یا صورت ساده تر آن یعنی رقص چوب اشاره کرد که به همراه دهل و ساز (به گویش سیستانی دول و ساز) اجرا میشوند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#37
Posted: 15 Feb 2016 13:58
رقص سیستانی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#38
Posted: 15 Feb 2016 14:05
« رقصهای آذربایجانی »
رقصهای آذربایجانی از سری رقصهای فولکلوریک است که از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این پروسه توسعه و شکل گرفتهاست. بعضی از این رقصها در اصل جزء مراسم دینی و یا جزء از آمادگیهای جنگی و دفاعی بودهاست در هر صورت در حال حاضر از این رقصها در مجالس عروسی در ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامههای ورزشی و گردهماییهای فرهنگی در جمهوری آذربایجان استفاده میشود.
شاخسی (شاه حسین) رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بودهاست.
دیدگاه هلن اریکسن درباره رقص بانوان آذربایجان: « آذربایجان یکی از جمهوریهای قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بینالمللی است. تعداد بسیاری از آذریها در شمال غربی ایران ودر منطقه شهر تبریز ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقصها تمیز داده میشود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامنهای بلند پوشیده شده و چنین مینماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است. رقصها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذری است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساساً ساده است. این رقصها در شوروی سابق بصورت رقصهای هنری صحنهای، ارتقاء یافته است.»
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ویرایش شده توسط: sepanta_7
ارسالها: 23330
#39
Posted: 15 Feb 2016 14:11
فهرست انواع رقصهای فولکلوریک قدیمی آذربایجانی
- رقص آسما کسمه
- رقص آبایی
- رقص ستا قاراباغی
- رقص آغیر قاراداغی
- رقص اچ بادام بیر قوز
- رقص آواری
- رقص آی بری باخ
- رقص اوزون دره
- رقص اوچ نومره. دورد نومره. بش نومره. آلتی نومره
- رقص انزلی
- رقص آلچا گولو
- رقص بنفشه
- رقص بریلیانت
- رقص پهلوانی
- رقص توی
- رقص توراجی
- رقص جنگی
- رقص لاله
- رقص نازنازی
- رقص واغزالی
- رقص میصری
- رقص خالاباجی
- رقص چیت تومان
- رقص جامیش باغا گیردی
- رقص ساموخ
- رقص مجسمه
- رقص میرواری
- رقص ترکمه
- رقص جیرانی
- رقص جهری بی یم
- رقص چاتتادی
- رقص خانچوپانی
- رقص دارچینی
- رقص ساریباش
- رقص زغالی
- رقص شالاخو
- رقص شاهسونی
- رقص شکی
- رقص عنابی
- رقص قازاغی
- رقص کسمه
- رقص ولاچولا
- رقص قوچعلی
- رقص قوفتا
- رقص قیزیل گول
- رقص قیتقیلدا
- رقص قیزلار بولاغی
- رقص کچی ممهسی
- رقص کندیری
- رقص کوراغلونون قایتارماسی
- رقص گلین آتلاندی
- رقص دسمالی
- رقص سمنی
- رقص رنگی
- رقص دارتما یاخام جیریلدی
- رقص چال پاپاق
- رقص گلین گتیرمه
- رقص قایتاغی
- رقص یرلی
- رقص تامارا
- رقص گلین هاواسی
- رقص گول گز
- رقص گولمهای
- رقص هراتی
- رقص گل به
- رقص یالی
- رقص اون دورد نومره
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
ارسالها: 23330
#40
Posted: 15 Feb 2016 14:17
« رقص لزگی »
رقص لزگی یا رقص لزگینکا (به لزگی: лезги кьуьл)، (به روسی: лезгинка)، (به ترکی آذربایجانی: ləzgi)، (به گرجی: ლეკური) رقص رزمی بزمی در رشتهکوه قفقاز در میان آذریها، لزگیها، آبخازیها، آسیها، چچنیها، چرکسها، قرهچایها، بالکارها، اینگوشیها، یهودیان کوهستان، مردم گرجی، آوارهای قفقازی، قومیقها رواج دارد. از جمله مشهورترین و قدیمیترین آنهاست که از مردم لزگی اقتباس شده و تحت تاثیر نام مردم لزگی به رقص لزگی شهرت یافته است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.