انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
شعر و ادبیات
  
صفحه  صفحه 234 از 270:  « پیشین  1  ...  233  234  235  ...  269  270  پسین »

Attar of Nishapur | عطار نیشابوری


زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

این سخن نقل است زاسکندر که گفت
هرچه گیری معتدل باید گرفت

در میان رو نه بعز و نه بذل
زانکه جزویست اعتدال از عقل کل

نه بنزدیک آی و نه میباش دور
در وسط رو تا بود خیر الامور

چون رسن را معتدل افتاد تاب
گر بود صد رشته گردد یک طناب

ور دهی تابش ز اندازه بدر
بگسلد پیوند او از یکدگر

تو زخشک و تر نداری در جهان
جز سخن سرد و دل گرم این زمان

گرچه مردی سرد گوئی گرم دل
جهد کن تا بو که گردی معتدل

گر همی خواهی که گیرد کار نور
معتدل میباش در خیرالامور

کار چون بیش آید از قدر عقول
گر همه فضلی است پیش آرد فضول

طعمهٔ کان پاکبازان را دهند
هرگز آن کی نونیازان را دهند


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

خواجه اکافی درآمد در سخن
خلق میبالید ازو چون سرو بن

منبرش گوئی ورای عرش بود
آسمان در جنب او چون فرش بود

در بلندی سخن چندان برفت
کان زمان از خلق گوئی جان برفت

چون بلندی سخن میداد دست
مستمع بیهوش میافتاد پست

کرد بر مجلس مگر مردی گذر
گفت پیش آرید کار کفشگر

خواجه کان بشنود شد با درد جفت
گفت بشنودید آنچ این مرد گفت

زین سخن الهام آمد در دلم
شد جهانی درد در دل حاصلم

ملهمم گفت این سخنهای بلند
نیست اندر خورد مشتی مستمند

این سخن پرندگان زنده راست
نه خر پالانی و خربنده راست

رهروان را همچو مرغان می مسوز
رهروان را پارهٔ بر کفش دوز

ره روانند اهل مجلس سر بسر
پاره دوزی کن چو مرد کفشگر

پشهٔ را قوت پیلی میدهی
مور را با جبرئیلی مینهی

راه رو را گر بخواهی دوخت کفش
بس طپانچه میزنی تو با درفش

کار چون از حد خویش افزون رود
صاحب آن کار را در خون رود

فی المثل عشق ار ز طاقت بیش شد
صاحبش در خون جان خویش شد


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

شبلی آن کز مغز معنی راز گفت
این حکایت از برادر باز گفت

گفت بود اندر دبیرستان شهر
میرزادی یوسف کنعان شهر

هر دوعالم بر نکوئی نقد او
در نکوئی هرچه گوئی نقد او

حسن او فهرست دیوان جمال
وصف او بالای ایوان کمال

او بمکتب پیش استاد آمده
جمله شاگردان بفریاد آمده

بود آنجا کودکی درویش حال
کفشگر بودش در پدر بی ملک و مال

دل ز عشق آن پسر مستش بماند
شد ز دست او و بر دستش بماند

یک زمان نشکفت از دیدار او
گرم تر شد هر نفس در کار او

در هوای آن چراغ روزگار
میگداخت از عشق همچون شمع زار

کودکی ناخورده یک اندوه عشق
چون کشد چون کاه گشته کوه عشق

رفت یک روزی بمکتب میر داد
کودکی را دید پیش میرزاد

گفت این کودک بگو تا آن کیست
گفت آن کشفگر مقصود چیست

گفت آخر شرم دار ای اوستاد
او بهم با میرزادی چون فتاد

میر زاده چون کند با او نشست
طبع او گیرد دهد همت ز دست

کودک دلداده را مرد ادیب
کرد از مکتب نشستن بی نصیب

دور کردش از دبیرستان خویش
تا شد آن بیچاره سرگردان خویش

شد ز عشق آن پسر چون اخگری
پس چو اخگر رفت در خاکستری

چشم همچون ابر نوروز آمدش
آه همچون برق جانسوز آمدش

عاقبت از خویشتن دل برگرفت
از برای مرگ منزل برگرفت

میرزاد از حال او شد با خبر
کس فرستادش که ای زیر و زبر

از چه مینالی بگو با من چنین
گفت دل در کار تو کردم یقین

این زمان دوران جان دادن رسید
نوبت در خاک افتادن رسید

اشک چون گوگرد سرخ ای یار من
کردهمچون زر مس رخسار من

مدتی در انتظارم داشتی
همچو آتش بی قرارم داشتی

رفت پیش میرزاد آن مرد باز
گفت میگوید که مردم در نیاز

زانکه در کار تو کردم دل ز عشق
مرگ آمد بیتوام حاصل ز عشق

میرزادش داد پیغام دگر
گفت اگر کردی تو دل زیر و زبر

در سر کارم بنزد من فرست
دانهٔ دل را بدین خرمن فرست

بازآمد مرد چون گفت این سخن
کودکش گفتا زمانی صبر کن

چون دلم خواهد ز من دلخواه من
تا فرستادن نباشد راه من

رفت کودک خانه را در خون گرفت
سینه را بشکافت دل بیرون گرفت

پس نهاد آن بر طبق پوشیده سر
گفت گیر این پیش او پوشیده بر

چون دل خود بر طبق حالی نهاد
بودش از جان یک رمق حالی بداد

میرزاد القصه چون دید آن طبق
او نخوانده بود هرگز آن سبق

آن دل پرخون او بیرون گرفت
جملهٔ‌مکتب ز چشمش خون گرفت

شد قیامت آشکارا در دلش
رستخیزی نقد امد حاصلش

عاقبت خود کشت و خود ماتم گرفت
هم بنتوانست کردن هم گرفت

خاک او را قبله جای خویش کرد
هر زمانی ماتم او بیش کرد

گرچه پنداری که پیر عالمی
در ره عشق از چنین طفلی کمی

گر تو مرد راه عشقی دل شکاف
ورنه تن زن جان مکن چندین ملاف

تا که جان داری بلای جان تست
جان بده در درد کاین درمان تست

منت تریاک تا چندی کشی
زانکه جان از زهر افتد در خوشی

تو همی محجوب از خود ماندهٔ
تا ابد معیوب ازخود ماندهٔ

چون توئی تو برافتد از میان
تو بمانی بی حجاب جاودان


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

گفت ایاز آمد بر سلطان پگاه
چهرهٔ گلناریش مانند کاه

نه طراوت مانده در رخسار او
نه حلاوت مانده در گفتار او

گفت شاه آخر چه بودت ای ایاس
کاتشم در دل فکندی بیقیاس

بود پیش شاه خلقی بیشمار
هر یکی از بهر کاری بیقرار

گفت خلق بی حسابند این همه
چون بگویم چون حجابند این همه

شاه خالی کرد حالی جایگاه
تا ایاز آنجا بماند و پادشاه

گفت اکنون راز برگوی این زمان
چون حجاب خلق برخاست از میان

گفت شاها من حجابم چون کنم
خویش را بو کز میان بیرون کنم

چون حجاب خویش در عالم منم
خلق بود آن دم حجاب این دم منم

تا که میماند ز من یک موی باز
نیست روی آنکه بتوان گفت راز

چون نمانم من تو مانی جمله پاک
راز من آنگه برون جو شد ز خاک

پاکبازانی که درویش آمدند
هر نفس در محو خود بیش آمدند

در حقیقت جمله او را خواستند
لاجرم خصمی خود را خاستند


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

کرد درویشی ز درویشی سؤال
کارزویت چیست ای درویش حال

گفت از ملک دو عالم خشک و تر
ناچخی میبایدم اما دو سر

تا بیک سر وارهانم خویش را
وز دگر سر خواجهٔ درویش را

تا چونه تو باشی و نه من پدید
حق شود بی ننگ ما روشن پدید

تادرین حضرت خودی میماندت
صد جهان پر بدی میماندت

زنکه گر موئی بماند از خودیت
هفت دوزخ پر برآید از بدیت


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

عاشقی روزی مگر خون میگریست
زو کسی پرسید کاین گریه ز چیست

گفت میگویند فردا کردگار
چون کند تشریف رؤیت آشکار

چل هزاران ساله بدهد بر دوام
خاصگان قرب خود را بار عام

یک زمان زانجا بخود آیند باز
در نیاز افتند خو کرده بناز

زان همی گریم که با خویشم دهند
یک نفس در دیدهٔ‌ خویشم نهند

چون کنم آن یک نفس با خویشتن
میتوانم کشت ازین غم خویش من

باخدا باشم چو بیخود بینیم
تاکه با خود بینیم بد بینیم

آن زمان کز خود رهائی باشدم
بیخودی عین خدائی باشدم

هر که موئی پای آرد در میان
باز ماند یک سر موی از عیان

محو باید مرد در هر دو سرای
پای از سر ناپدید و سر ز پای

گر سر موئی تفاوت میبود
جمله سر تاپای او بت میبود


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

بود مجنونی همیشه بی کلاه
برهنه سر میشدی دایم براه

سائلی گفتش که ای شوریده نام
برهنه سر از چه میباشی مدام

گفت سرپوشیده زن باشد نه مرد
این سؤال بد که تو کردی که کرد

گفت پایت از چه باری برهنه ست
گفت ای احمق سری کو یک تنه ست

چون برهنه میبود این سر مرا
پای ازو نبود گرامی تر مرا

چون درین ره پای و سر در باختی
قدر بی قدری خود بشناختی

خویشتن را در میان آوردنت
هست سودی با زیان آوردنت


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

در رهی میرفت شبلی دردناک
دید دو کودک در افتاده بخاک

زانکه جوزی در میان افتاده بود
هر دو را دعوی آن افتاده بود

هر دو از یک جوز میکردند جنگ
شیخ گفتا کرد میباید درنگ

تا من این جوز محقر بشکنم
پس میان هر دو تن قسمت کنم

جوز بشکست و تهی آمد میانش
برگسست آنجایگه آهی ز جانش

گشت بیمغزی خویشش آشکار
اشک میبارید و میشد بیقرار

هاتفی گفتش که ای شوریده جان
گر تو قَسّامی هلا قسمت کن آن

چو نهٔ صاحب نظر خامی مکن
بعد از این دعوی قَسّامی مکن


بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 




مصیبت نامه







بخش بیست و یکم




المقالة الحادیة و العشرون


سالک شوریدهٔ پاک اعتقاد
آمد از دریا برون پیش جماد

گفت ای افسرده از برد الیقین
گاه سنگ و گاه آهن گه نگین

از یقین هم ثابتی هم ساکنی
نقد عالم چون تو داری ایمنی

چون زمعدن میرسی پاک از منی
هرچه داری هست جمله معدنی

هست یک سنگ تو رحمن را یمین
وان دگر سنگت سلیمان را نگین

آن یکی فرمانده دیو وپری
وان دگر را هر دو کون انگشتری

آن یکی در فقر پوشیده سیاه
وان دگر از عشق گشته پادشاه

آن یکی را ملکت روی زمین
وان دگر یک را یساری چون یمین

آهنت آیینهٔ اسکندریست
گوهرت را ذوالفقار حیدریست

یک نگینت نسخهٔ هر دو سرای
جام جمشیدی شده گیتی نمای

نقد تو سیم و زر و در خوشاب
لعل و یاقوت و زمرد بی حساب

وصف الماس تو نه گفتن توان
نه بالماس زفان سفتن توان

گاه سرسبزی ز مینا روزیت
گاه از پیروزه صد پیروزیت

هم ز در شب چراغت روشنی
هم ز لعلت سرخ روی گلشنی

چون تو داری منصبی و رتبتی
حاصلم کن سوی معنی قربتی

چون توداری در محک داری عمل
نقد قلبم را بزری کن بدل

چون جماد از راه رو بشنود راز
چون جمادی ماند از اندیشه باز

گفت من افسردهٔ ام بیخبر
نه نشان دارم ز معنی نه اثر

گر یمین اللّه در عالم مراست
حصن کعبه خانهٔ خاص خداست

چون میان کعبه بادی بیش نیست
سنگ را از کعبه ره در پیش نیست

چون کلوخ کعبه را شد بسته راه
چون برد ره سوی او سنگ سیاه

در سیاهی ساکنم زین غم مدام
ماندهام در جامهٔ ماتم مدام

هر زمان از من بتی دیگر کنند
خویشتن را و مرا کافر کنند

گرچه من افسرده ام جانم بسوخت
آتش دوزخ ز من خواهد فروخت

این چنین دردی که آمد حاصلم
پای ازان ماندست دایم درگلم

درد من بین در میان من بی گناه
وز چو من افسردهٔ درمان مخواه

سالک آمد پیش پیر منتهی
داد از احوال خویشش آگهی

پیر گفتش چون شود ظاهر جماد
عالم افسردگی کن اعتقاد

تا رگی افسردگی میماندت
صد نشان از مردگی می ماندت

چون ترا افسردگی زایل شود
در جمادی زندگی حاصل شود

زنده شو وین مردگی از خودببر
گرم گرد افسردگی از خود ببر

تو نمیترسی که همچون دیگران
غرقهٔ‌دنیا شوی بار گران

بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
الحکایة و التمثیل

کشتئی افتاد در غرقاب سخت
بود در کشتی حریصی شور بخت

نقدش آهن بود خرواری مگر
بود با او همنشین مردی دگر

نقد این پرحواصل بود و بس
موج چون بسیار شد از پیش و پش

آنکه داشت آهن همه بر پشت بست
وین بدان پر حواصل بر نشست

عاقبت چون گشت آن کشتی خراب
مرد را افکند آن آهن در آب

وان دگر یک راه ساحل برگرفت
خوش خوشش پرحواصل برگرفت

ای شده عمری گران بار گناه
مینترسی پیش و پس آبی سیاه

بادلی چون آهن و باری گران
کی رسد کشتی ایمان با کران

گر ز دریا راه ساحل بایدت
بار چون پر حواصل بایدت

ورنه در غرقاب خون افتاده گیر
از گران باری نگون افتاده گیر

کار خود در زندگانی کن ببرگ
زانکه نتوان کرد کاری روز مرگ

این زمان دریاب کاسان باشدت
ور نه دشواری فراوان باشدت

بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
صفحه  صفحه 234 از 270:  « پیشین  1  ...  233  234  235  ...  269  270  پسین » 
شعر و ادبیات

Attar of Nishapur | عطار نیشابوری


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA