انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
شعر و ادبیات
  
صفحه  صفحه 62 از 71:  « پیشین  1  ...  61  62  63  ...  70  71  پسین »

Vahshi Bafqi | وحشی بافقی


مرد

 
ابداعى بودن توصيفها

  • وحشى برخلاف ديگران كه مى‏خواهند قلب و دلشان از غم و اندوه تهى باشد او در جستجوى سينه‏اى آتش‏افروز و دلى همه سوز است. مى‏خواهد عاشق باشد و عشق ورزد. وحشى از آن دسته انسانهايى است كه بر اثر جور و جفاى بسيار روزگار و تحمّل غم و اندوه زمانه از خداوند دلى مملوّ از غم مى‏طلبد تا به وسيله آن با عشقى آتشين دلش متوجّه خدا گردد. وى لطف بارى تعالى را مى‏خواهد و معتقد است تا لطف الهى شامل حالش نگردد از گنج و اسرار الهى پشيزى كسب نخواهد كرد اين موضوع را در ابتداى منظومه فرهاد و شرين مى‏آورد:


الهى سينه‏اى ده آتش افروز
در آن سينه دلى وان دل همه سوز
هر آن دل را كه سوزى نيست، دل نيست
دل افسرده غير از آب و گل نيست


  • در توصيف خداوند كه نامش چاشنى‏بخش زبانها و حلاوت سنج بيانهاست:


به نام چاشنى‏بخش زبانها
حلاوت‏سنج معنى در بيانها
شكر پاش زبانهاى شكر ريز
به شيرين نكته‏هاى حالت‏انگيز


  • در توصيف صفات الهى:


تمنّابخش هر سركش هوايى است
جرس جنبان هر دلكش نوايى است
چراغ افروز ناز جان گدازان
نياز آموز طور عشق بازان
كليد قفل و بند آرزوها
نهايت بين راه جستجوها


  • در توصيف پيامبر:


نبوّت مسندآرايان تقدير
وز او اقليم جان كردند تسخير


  • جبرييل از پيامبر مى‏خواهد كه برون آيد زيرا تمام سيارگان و ستارگان آسمان چون ماه، عطارد، زهره، خورشيد، بهرام، برجيس و كيوان منتظر قدوم مبارك نبى‏اكرم هستند اين مفاهيم به صورت استادانه‏اى عنوان شده است:


برون فرما كه مه را دل شكسته
ز شوقت بر سر آتش نشسته
عطارد تا ز وصلت مژده بشنيد
چو طفل مكتب است اندر شب عيد
برون تاز و به حال زهره پرداز
كه چنگ طاقتش افتاده از ساز


  • در توصيف حضرت على (ع):


على عالى الشأن مقصد كل
به ذيلش جمله را دست توسّل
جبين آراى شاهان خاك راهش
حريم قدس دوز بارگاهش
ولايش «عروه‏الوثقى» جهان را
بدو نازش زمين و آسمان را
ز پيشانيش نور وادى طور
جبين و روى او «نورٌ على نورٌ»


  • توصيف در آرايش و نكويى سخن:


سخن صيقلگر مرآت روح است
سخن مفتاح ابواب فتوح است
سخن گنج است و دل گنجور اين گنج
وز او ميزان عقل و جان گهرسنج


  • در بلندمرتبگى سخن:


ز ابر بال او در پر فشانى
ببارد ز آسمان تاج كيانى
ز پايش چون سرى عيوق‏سا شد
به تعظيمش سر عيوق تا شد
كسى را كاين هما بر سر نشيند
به بالادست اسكندر نشيند


  • تمثيلهاى بديع وحشى در مورد خموشى كه پاسبان اهل راز است:


خموشى پاسبان اهل راز است
از او كبك ايمن از آشوب باز است
نشد خاموش كبك كوهسارى
از آن شد طعمه باز شكارى
اگر طوطى زبان مى‏بست در كام
نه خود را در قفس ديدى نه در دام


  • براى بيان عشق و حالات عشق و عاشقى بايد دلى نازك و لطيف داشت:


فرو گير اين كتاب از گوشه طاق
كه نگشودش كس و فرسودش اوراق
ورق‏نوساز اين ديرين رقم را
دلى نازك تراشى ده قلم را
اگر حرف نزاكت بار بايد
قلم را نازكى بسيار بايد
... نواى عشق را كن پرده‏اى ساز
كه در طاق سپهرش پيچد آواز


  • عشق در هر چيز و هر كس پديد آيد آن را منقلب مى‏كند و تأثيرات و تحوّلات خاصّى مى‏بخشد، از جمله:


ز جام عشق اگر مدخل خورد مى
كند منسوخ جود حاتم طى
نهيب عشق اگر باشد ز دنبال
زند زالى به صد چون رستم زال
گدا را سر فرو نايد به شاهى
اگر عشقش دهد صاحب كلاهى


  • توصيف زيباييهاى شيرين با تركيبات ابداعى وحشى:


بت پر شكوه ماه پر شكايت
گل خوش لهجه سرو خوش عبارت
سرو سر كرده نازك مزاجان
رواج آموز كار بى‏رواجان
نمك‏پاش جراحتهاى ناسور
ز سر تا پا نمك شيرين پر شور
گره در گوشه ابرو فكنده
دهان تنگ بسته راه خنده


  • در توصيف دو استاد هنرمند گرامى كه براى ساختن مشكوى به نزهتگاه شيرين آمدند:


عجب پاكيزه دست و سخت استاد
خودش چست و بنايش سخت بنياد
اگر بام فلك كردى گل اندود
سر انگشتش نگرديدى گل‏آلود
بنايى بر سر آب ار نهادى
اساسش تا قيامت ايستادى
به اعجاز هنر بر يك كف دست
هزاران سقف بر يك پايه مى‏بست

... دگر پر صنعتى كز تيشه بر سنگ
نمودى طرح صد چون نقش ارژنگ
قوى بازو، قوى گردن، قوى پشت
به فرياد آهن و فولادش از مشت
سر پا گر زدى بر سنگ خاره
چو تيشه كردى آن را پاره پاره ...


  • هيأت اعزامى براى يافتن دو استاد هنرور؛ شيرين را اينگونه توصيف مى‏كنند:

كه زير پرده ما را حكمرانى است
كه چون پرويز او را همعنانى است
به ارمن سكّه شاهى به نامش
ولى از ماه تا ماهى غلامش
همايون پيكرى طاووس تمثال
بسى باز سپيد او را به دنبال


  • نخستين صحنه ديدار فرهاد و شيرين توأم با اداهاى دلربايى و نگاههاى گرم و آتشين بود:


چو ديد از دور شيرين عاشق نو
سبك در تاخت گلگون سبكرو
به آن جانب كه مى‏شد در تك و تاز
بجاى گردش از ره خاستى ناز
... اداها در بيان دلربايى
نگه‏ها گرم حرف آشنايى
به هر گامى كه گلگون برگرفتى
اسير نو نيازى در گرفتى
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  ویرایش شده توسط: akhavan   
مرد

 
هنر داستانسرايى وحشى در مثنوى فرهاد و شيرين:
گلچينى از زيباييهاى منظومه فرهاد و شيرين:


به هر جا كافتاب آن جا نهد پاى
پس ديوار باشد سايه را جاى


*ديوان: 501

يكى بودى بد و نيك زمانه
تفاوت پا كشيدى از ميانه


*ديوان: 496

چنان شد ظلمت كفر از جهان دور
كه ناگه خال بت رويان شود نور


*ديوان: 500



استعاره‏هاى زيبا:



هوس را در گريبان اخگر افتاد
صبورى را خسك در بستر افتاد


*ديوان: 534



طلب را كفش، پيش پا نهادند
غرض را رخت در صحرا نهادند


*ديوان: 534



اوج زيباييهاى هنرى و شاعرانه وحشى:

توصيف زيبايى شيرين:



فتادى سايه ‏اش گر بر سر خاك
زمين سر بر زدى بر حسب افلاك

گرش سايه زمين بوسيدى از دور
دويدى چون غلامان از پيش نور


*ديوان: 501

ناز و نياز دو طرفه عاشق و معشوق:



كشش بود از دو جانب سخت بازو
به ميزان محبّت هم ترازو

ز سويى حسن در زورآزمايى
ز سويى عشق در زنجير خايى

از آن جانب اشارتها كه پيش آى
وز اين سو خاكساريها كه كوپاى؟

از آن سو تيغ ناز اندر كف بيم
وز اين جانب سر اندر دست تسليم


*ديوان: 540

بدطالعى وحشى:



هر آن خنجر كه از مژگان كشيدم
به من برگشت و زهر او چشيدم

چو شمشيرم بُد ابروى خميده
كنون شمشير بر رويم كشيده

دل سنگين كه بُد در سينه من
كنون سنگى بود بر سينه من

مرا چاهى كه بد زيب زنخدان
در آن چاهم كنون چون ماه كنعان

بلا بودم چو بالا مى‏نمودم
ولى آخر بلاى خويش بودم




*ديوان: 585



زبان گيرا و دلنشين وحشى براى خدايى كه همه چيز را از نيستى به هستى آورده است:



زهى رحمت كه كردى تيز دستى
زدى بر نيستى نيرنگ هستى


*ديوان: 495

مضامين تازه در منظومه فرهاد و شيرين وحشى:



مى گلرنگ در جام طرب كرد
به مستى هوشيارى را ادب كرد


*ديوان: 533

به آن جانب كه مى‏ شد در تك و تاز
به جاى گردش از ره، خاستى ناز


*ديوان: 540

در وصف سخن:



صدف مادر نه و عمان پدر نه
چو اين دُرّ يتيم و دربدر نه


*ديوان: 507

ماه را در انتظار مقدم مبارك رسول خدا، مضطرب و پريشان ترسيم كرده:

برون فرما كه مه را دل شكسته
ز شوقت بر سر آتش نشسته


*ديوان: 503

حالات گوناگون فرهاد هنگام شنيدن نام شيرين:



به كامش در نشست آن نام چون نوش
چنان كش تلخكامى شد فراموش

از آن نامش كه جنبش در زبان بود
اثر در حل و عقد استخوان بود

از آن جنبش كه در اركان فتادش
تزلزل در نياى جان فتادش

از آن نامش به جان ميلى در آمد
چه ميلى كز درش سيلى درآمد ...


*ديوان: 533

نزديك شدن زبان وحشى به زبان گفتگو:



ز ما تا عشق بس راه درازى است
به هر گامى نشيبى و فرازى است

نشيبش چيست؟ خاك راه گشتن
فراز او كدام؟ از خود گذشتن


*ديوان: 514

ضرب‏المثهاى شعر وحشى نزديك به زبان محاوره است:



زبان بسيار سر بر باد داده است
زبان را سر عدوى خانه زاد است


*ديوان: 510



ز بى‏يارى دلى بودش چنان تنگ
كه بودى با در و ديوار در جنگ


*ديوان: 521



اساسى گر ندارى كوه بنياد
غم خود خور كه كاهى در ره باد




*ديوان: 514
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
ابداعى بودن توصيفها

وحشى برخلاف ديگران كه مى‏خواهند قلب و دلشان از غم و اندوه تهى باشد او در جستجوى سينه‏اى آتش‏افروز و دلى همه سوز است. مى‏خواهد عاشق باشد و عشق ورزد. وحشى از آن دسته انسانهايى است كه بر اثر جور و جفاى بسيار روزگار و تحمّل غم و اندوه زمانه از خداوند دلى مملوّ از غم مى‏طلبد تا به وسيله آن با عشقى آتشين دلش متوجّه خدا گردد. وى لطف بارى تعالى را مى‏خواهد و معتقد است تا لطف الهى شامل حالش نگردد از گنج و اسرار الهى پشيزى كسب نخواهد كرد اين موضوع را در ابتداى منظومه فرهاد و شرين مى‏آورد:



الهى سينه‏اى ده آتش افروز
در آن سينه دلى وان دل همه سوز



هر آن دل را كه سوزى نيست، دل نيست
دل افسرده غير از آب و گل نيست




*ديوان: 493


در توصيف خداوند كه نامش چاشنى‏بخش زبانها و حلاوت سنج بيانهاست:



به نام چاشنى‏بخش زبانها
حلاوت‏سنج معنى در بيانها



شكر پاش زبانهاى شكر ريز
به شيرين نكته‏هاى حالت‏انگيز

*ديوان: 493 و 494



در توصيف صفات الهى:



تمنّابخش هر سركش هوايى است
جرس جنبان هر دلكش نوايى است



چراغ افروز ناز جان گدازان
نياز آموز طور عشق بازان



كليد قفل و بند آرزوها
نهايت بين راه جستجوها

*ديوان: 494

در توصيف پيامبر:



نبوّت مسندآرايان تقدير
وز او اقليم جان كردند تسخير

*ديوان: 499

در چگونگى شبى كه پيامبر بر آسمان بر شد و توصيف معراج پيامبر (ص):



شبى روشن‏تر از سرچشمه نور
رخ شب در نقاب روز مستور



دميده صبح دولت آسمان را
ز خواب انگيخته بخت جوان را



به شك از روز مرغان شب آهنگ
خزيده شب پره در فرجه تنگ



ميان روز و شب فرق آنقدر بود
كه هر سياره خورشيد دگر بود



شد از تخت الثرا تا اوج افلاك
همه ره چون دلى از تيرگى پاك



... بساط آراى خلوتگاه «لاريب»
سواره ره‏شناس عرصه غيب



محمّد شبرو «اسرا بعبده»
زمان را نظم عقد روز و شب ده

*ديوان: 502 و 503

جبرييل از پيامبر مى‏خواهد كه برون آيد زيرا تمام سيارگان و ستارگان آسمان چون ماه، عطارد، زهره، خورشيد، بهرام، برجيس و كيوان منتظر قدوم مبارك نبى‏اكرم هستند اين مفاهيم به صورت استادانه‏اى عنوان شده است:



برون فرما كه مه را دل شكسته
ز شوقت بر سر آتش نشسته



عطارد تا ز وصلت مژده بشنيد
چو طفل مكتب است اندر شب عيد



برون تاز و به حال زهره پرداز
كه چنگ طاقتش افتاده از ساز

*ديوان: 503



در توصيف حضرت على (ع):



على عالى الشأن مقصد كل
به ذيلش جمله را دست توسّل



جبين آراى شاهان خاك راهش
حريم قدس دوز بارگاهش



ولايش «عروه‏الوثقى» جهان را
بدو نازش زمين و آسمان را



ز پيشانيش نور وادى طور
جبين و روى او «نورٌ على نورٌ»

*ديوان: 505 و 506

توصيف حضرت على (ع):



نعت فهم زبان هر سخن‏سنج
طلسم‏آراى راز نقد هر گنج

*ديوان: 506

على اوّلين امام شيعيان است:



نخستين نخل باغ ذوالجلالى
بدو خرّم رياض لايزالى

*ديوان: 506

توصيف در آرايش و نكويى سخن:



سخن صيقلگر مرآت روح است
سخن مفتاح ابواب فتوح است



سخن گنج است و دل گنجور اين گنج
وز او ميزان عقل و جان گهرسنج

*ديوان: 507

دُرّ سخن در دنيا يافت نمى‏شود:



در اين فانى ديار خشك قلزم
مجو اين دُرّ كه خود هم مى‏شوى گم

*ديوان: 507

در بلندمرتبگى سخن:



ز ابر بال او در پر فشانى
ببارد ز آسمان تاج كيانى



ز پايش چون سرى عيوق‏سا شد
به تعظيمش سر عيوق تا شد



كسى را كاين هما بر سر نشيند
به بالادست اسكندر نشيند


*ديوان: 508

تمثيلهاى بديع وحشى در مورد خموشى كه پاسبان اهل راز است:



خموشى پاسبان اهل راز است
از او كبك ايمن از آشوب باز است



نشد خاموش كبك كوهسارى
از آن شد طعمه باز شكارى



اگر طوطى زبان مى‏بست در كام
نه خود را در قفس ديدى نه در دام

*ديوان: 510

براى بيان عشق و حالات عشق و عاشقى بايد دلى نازك و لطيف داشت:



فرو گير اين كتاب از گوشه طاق
كه نگشودش كس و فرسودش اوراق



ورق‏نوساز اين ديرين رقم را
دلى نازك تراشى ده قلم را



اگر حرف نزاكت بار بايد
قلم را نازكى بسيار بايد



... نواى عشق را كن پرده‏اى ساز
كه در طاق سپهرش پيچد آواز

*ديوان: 511

خون عشق در رگهاى تمام موجودات عالم و عناصر و اجزاى طبيعت جريان دارد:



از اين ميل است هر جنبش كه بينى
به جسم آسمانى يا زمينى



همين ميل است كآهن را در آموخت
كه خود را برد و بر آهن ربا دوخت



همين ميل آمد و با كاه پيوست
كه محكم كار را بر كهربا بست

*ديوان: 512

عشق در هر چيز و هر كس پديد آيد آن را منقلب مى‏كند و تأثيرات و تحوّلات خاصّى مى‏بخشد، از جمله:



ز جام عشق اگر مدخل خورد مى
كند منسوخ جود حاتم طى



نهيب عشق اگر باشد ز دنبال
زند زالى به صد چون رستم زال



گدا را سر فرو نايد به شاهى
اگر عشقش دهد صاحب كلاهى

*ديوان: 516



پيمان‏شكنى و بدعهدى خسرو پرويز قلب شيرين را به درد مى‏آورد:



از آن پيمان‏شكن يار هوس كوش
تف غيرت نهادش در جگر نوش



از آن بد عهد دمساز قدم سست
تراوشهاى اشكش رخ به خون شست



از آن زخمى كه بر دل كارگر داشت
گذار گريه بر خون جگر داشت



از آن نيشش كه در جان كار مى‏كرد
درون سنگ را افگار مى‏كرد

*ديوان: 521

توصيف زيباييهاى شيرين با تركيبات ابداعى وحشى:



بت پر شكوه ماه پر شكايت
گل خوش لهجه سرو خوش عبارت



سرو سر كرده نازك مزاجان
رواج آموز كار بى‏رواجان



نمك‏پاش جراحتهاى ناسور
ز سر تا پا نمك شيرين پر شور



گره در گوشه ابرو فكنده
دهان تنگ بسته راه خنده

*ديوان: 526

در توصيف دو استاد هنرمند گرامى كه براى ساختن مشكوى به نزهتگاه شيرين آمدند:



عجب پاكيزه دست و سخت استاد
خودش چست و بنايش سخت بنياد



اگر بام فلك كردى گل اندود
سر انگشتش نگرديدى گل‏آلود



بنايى بر سر آب ار نهادى
اساسش تا قيامت ايستادى



به اعجاز هنر بر يك كف دست
هزاران سقف بر يك پايه مى‏بست

*ديوان: 530 و 531



... دگر پر صنعتى كز تيشه بر سنگ
نمودى طرح صد چون نقش ارژنگ



قوى بازو، قوى گردن، قوى پشت
به فرياد آهن و فولادش از مشت



سر پا گر زدى بر سنگ خاره
چو تيشه كردى آن را پاره پاره ...

*ديوان: 531

هيأت اعزامى براى يافتن دو استاد هنرور؛ شيرين را اينگونه توصيف مى‏كنند:



كه زير پرده ما را حكمرانى است
كه چون پرويز او را همعنانى است



به ارمن سكّه شاهى به نامش
ولى از ماه تا ماهى غلامش



همايون پيكرى طاووس تمثال
بسى باز سپيد او را به دنبال

*ديوان: 531

نخستين صحنه ديدار فرهاد و شيرين توأم با اداهاى دلربايى و نگاههاى گرم و آتشين بود:



چو ديد از دور شيرين عاشق نو
سبك در تاخت گلگون سبكرو



به آن جانب كه مى‏شد در تك و تاز
بجاى گردش از ره خاستى ناز



... اداها در بيان دلربايى
نگه‏ها گرم حرف آشنايى



به هر گامى كه گلگون برگرفتى
اسير نو نيازى در گرفتى

*ديوان: 541

با آمدن نگهبانان فرهاد و شيرين لب از سخن فرو بستند، در حالى كه حكايتشان بر لب نيم گفته ماند و سخنشان درّ نيم‏سُفته:




حكايت ماند بر لب نيم گفته
شكسته مثقب و دُرّ نيم سفته


*ديوان: 543
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
تقليدى بودن توصيفها

وحشى چون سخن‏سرايان گذشتگان معتقد است كه بايد لطف و فيض الهى شامل حال انسان گردد، تا به گنجينه اسرار الهى دست يابد:



اگر لطف تو نبود پر تواند از
كجا فكر و كجا گنجينه راز



*ديوان: 493

تمام مخلوقات عالم در خدمت انسانها گماشته شده‏اند:



اگر عقل است اگر طبع است اگر هوش
لواى خدمتش دارند بر دوش




به خدمت عقل و نفس و چرخ و اختر
همه پيشش ستاده دست در بر



*ديوان: 497


هجران يار باعث دلتنگى معشوق مى‏گردد و اگر معشوق حتّى در جاى خوش و سرسبزى هم واقع شود آن مكان برايش زندانى بيش نيست. اين موضوع با مضمونى جالب بيان شده است:



ز هم پرواز اگر مرغى فتد دور
قفس باشد به چشمش گلشن حور




گرش افتد به شاخ سرو پرواز
نمايد شاخ سروش چنگل باز



رمد طبعش ز فكر آب و دانه
ارم باشد بر او صياد خانه




*ديوان: 522

وحشى چون گذشتگان به مضامين پند و اخلاق و اندرز و گوشه‏نشينى توجّه داشته است. عزلت و گوشه‏نشينى كه خاصّ سعدى است مورد توجّه وحشى نيز بوده است:



كشندت گر به سوى خويش صد بار
طريق گوشه‏گيرى را نگه‏دار




*

قناعت از ديگر موارد مورد توجّه وحشى است:



مكن بهر شكم اوقات ضايع
به هر چيزى كه باشد، باش قانع



به اندك خاك چون قانع شود مار
بود پيوسته با گنجش سر و كار


*
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
سادگى توصيفها

وحشى در ستايش پروردگار در ابتداى داستان فرهاد و شيرين در بيان اينكه همه چيز از خداوند صادر مى‏شود و خوبى و بدى از آنِ اوست به هر كه خواهد عزّت مى‏بخشد و به هر كه اراده كند ذلّت مى‏دهد؛ با تمثيلهاى ساده و روان، مطلب را بيان داشته و يادآور آيه شريفه «و تُعِزُّ مَنْ تشاء و تُذِلُّ مَنْ تَشاء» است:



بلند آن سر كه او خواهد بلندش
نژند آن دل كه او خواهد نژندش



به سنگى بخشد آن سان اعتبارى
كه بر تاجش نشاند تاجدارى

*ديوان: 494

نظم و انضباط نظام آفرينش حتّى به اندازه يك مو كم و بيش نيامده است:



به ترتيبى نهاده وضع عالم
كه نى يك موى باشد بيش و نى كم

*ديوان: 494

تمام مخلوقات علاوه بر اينكه در خدمت پروردگارند، خادم انسانها نيز هستند و اين از لطف آفريدگار است:



اگر جسمانيند ار جان پاكند
همه در خدمت اين مشت خاكند

*ديوان: 497



وحشى از خدا شرارى مى‏طلبد تا به واسطه آن به خدا برسد، بديها را كه سراسر پستى است، از خود دور كند و با شمع هدايت به معبود ازلى بپيوندد:



شرارى بايد از تو در ميانه
كه دوزخ سوخت بتوان زان زبانه



بديها در خود خس‏پوش داريم
بده برقى كه دود از خود برآريم



درخشى شمع راه ما كن از خود
تو خود ما را شو و ما را كن از خود

*ديوان: 497

وحشى در توصيف پيامبران كه با شاهان دنيوى متفاوتند و كمتر بخشش آنها مُلك ابد است، چنين مى‏گويد:



بود ملك ابد كمتر عطاهاشان
اگر باور ندارى شو گداشان

*ديوان: 499

در توصيف شب معراج كه جبرييل فرمان برون آمدن پيامبر را سر مى‏دهد:



برون آيا نبى‏اللّه‏، برون آى
برون آ، با رخ چون مه برون آى

*ديوان: 503

وحشى از مضمون «زبان سرخ سرِ سبز را بر باد مى‏دهد» بسيار سليس و ساده مطلب را بيان كرده است:



زبان آدمى با آدميزاد
كند كارى كه با خس مى‏كند باد



زبان، بسيار سر بر باد داده است
زبان سر را عدوى خانه زاد است

*ديوان: 510

تمايل تمام موجودات عالم به عشق:



اگر پويى ز اسفل تا به عالى
نبينى ذرّه‏اى زين ميل خالى



ز آتش تا به باد از آب تا خاك
ز زير ماه تا بالاى افلاك



همين ميل است اگر دانى، همين ميل
جنيبت در جنيبت، خيل در خيل

*ديوان: 512

وحشى مدار زندگى و رخ پايندگى را در عشق مى‏داند، رهايى از خود و خودى و انانيّت را پسنديده
مى‏شمارد، ولى رهايى از عشق را ننگ مى‏داند:



مدار زندگى، بر چيست بر عشق
رخ پايندگى در كيست در عشق



ز خود بگسل ولى زنهار زنهار
به عشق آويز و عشق از دست مگذار

*ديوان: 513

در خصوص صفات و خواصِ عشق:



صفات عشق را اندازه‏اى نيست
كجا كز عشق حرف تازه‏اى نيست



خواص عشق بسيار است، بسيار
جهان را عشق در كارست، در كار

*ديوان: 515

مقيمان حرم براى جلوگيرى از رفتن شيرين از مشكوى سخت ناراحت شدند و او را يارى بى‏وفا خواندند و در بى‏وفاييش گفتند:



شدى خوش زود سير از دوستدارى
مكن كاين نيست جز بى‏اعتبارى



زدى خوش زود پا بر آشنايى
مكن كاين نيست غير از بى‏وفايى



تو در اوّل به يارى خوش دليرى
ولى بسيار يار زود سيرى

*ديوان: 527

فرهاد كه در راه است تا براى ساختن بناى مجلل به سوى شيرين برود با توصيف خصوصيّات شيرين از زبان خادمان، ميل و محبّتى در دلش ايجاد مى‏شود؛ از اينرو از اخلاق و چگونگى اوضاع و احوال شيرين مشتاقانه سؤال مى‏كند:



از اين پرسيدى آداب بساطش
وزان ترتيب اسباب نشاطش



كه در بزمش بساط‏آرايى از كيست؟
بساطش را نشاط‏افزايى از كيست؟



مذاقش را چه زهر است و چه ترياك
هوس‏سوز است طبعش يا هوسناك؟



دلش سخت است يا نرم است چون است؟
عتابش بيش يا لطفش فزون است؟

*ديوان: 534

گروه همراه فرهاد جواب مى‏دهند كه شيرين با تاجداران تغافل مى‏كند و با خاكساران تواضع، مسكين‏نواز و مستغنى است:



تغافلهاى او با تاجداران
تواضعهاى او با خاكساران
كس ار مسكين بود مسكين‏نواز است
وگرنه پاى استغنا دراز است



سحاب رحمت است و سخت باران
ولى بر كشتزار عجزكاران ...

*ديوان: 535

تأثير مهم و قدرتمند زر در برآورده شدن حاجات و نياز زندگى انسانى:



عجب چيزى است زر! جايى كه زر هست
به آسانى مراد آيد فرادست

*ديوان: 538
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
نكات اخلاقى در منظومه فرهاد و شيرين وحشى

1ـ همه چيز از خداوند صادر مى ‏شود:



به هر ناچيز چيزى او دهد او
عزيزان را عزيزى او دهد او


*ديوان: 494

2ـ لطف خداوند باعث ابدال ادبار به اقبال مى‏ گردد:

اگر لطفش قرين حال گردد
همه ادبارها اقبال گردد

وگر توفيق او يك سو نهد پاى
نه از تدبير كار آيد نه از راى




*ديوان: 495

3ـ راز الهى نهفته است:

ز هر پرده كه از ته كرديش باز
نهفتى صد هزاران چهره راز

كشيدى پرده‏هايى بر چه و چون
كه از پرده نيفتد راز بيرون

*ديوان: 495

4ـ عقل مميّز نيك از بد:

شناسا گر نمى‏كردى خرد را
كه از هم فرق كردى نيك و بد را

... ز تو اندوخته عقل اين محك را
كه مى‏ سنجد عيار يك به يك را


*ديوان: 495 و 496

5ـ عزّت بخشيدن انسان از مشتى خاك به سوى بام افلاك:

بدان عزّت سرشتى آن كف خاك
كه زيب شرفه شد بر بام افلاك



طراز پيكرى بستى بر آن گل
كه آمد عاشق او جان به صد دل

*ديوان: 496

6ـ عزّت در فروتنى و خاكسارى است:

به خاك اين قدر دادن رمز كارى است
كه عزّت پيش ما در خاكسارى است



چه شد گو خاك باش از جمله در پس
منش برداشتم، اين عزّتش بس

*ديوان: 496

7ـ عقل، طبع، هوش، نفس، چرخ و اختر و خلاصه تمام مخلوقات در خدمت انسان هستند:

اگر عقل است اگر طبع است اگر هوش
لواى خدمتش دارند بر دوش



به خدمت عقل و نفس و چرخ و اختر
همه پيشش ستاده دست در بر



... اگر جسمانيند ار جان پاكند
همه در خدمت اين مشت خاكند

*ديوان: 497

8ـ گريه با سوز و گداز اثربخش است:

ولى آن گريه را سودى نباشد
كه از تو در جگر دودى نباشد



شرارى بايد از تو در ميانه
كه دوزخ سوخت بتوان زان زبانه

*ديوان: 497

9ـ انسان اسير شهوات و هوا و هوس است و هر لحظه رو به جانبى دارد:

به چوگان هوا داريم گويى
هوس گرداندش هر دم به سويى


*ديوان: 498

10ـ توصيه وحشى به رويگردانى از هوا و هوس كه مايه سرشكستگى است:

بكش از دست چوگان هوا را
شكن بر سر هوا جنبان ما را

ببر از ما هوا را دست بسته
كه ما را سخت دارد سرشكسته

*ديوان: 498

11ـ دل جايگاه تجلّى انوار الهى است نه محلّ هوا و هوس:

دل چون كعبه را بتخانه مپسند
حريم توست با بيگانه مپسند

*ديوان: 498

12ـ زبان بايد به ذكر الهى بپردازد نه در خدمت ناقوس كنشت:



زبان مزدور ذكر توست، زشت است
كه خدمتكار ناقوس كنشت است

*ديوان: 498

13ـ وحشى از خدا ترك تعلّقات دنيوى و دلبستگيهاى مادى را طلب مى‏كند:

نه در بگذار و نه ديوار اين دير
بسوزان هر چه پيش آيد در و غير



ز ما در كش لباس بت‏پرستى
هم اين را سوز و هم زنار هستى

*ديوان: 498

14ـ مسأله شهادت و نفى «ماسوا»:

اشارت كن كه انگشت ارادت
برآريم از پى عرض شهادت



به ما تعليم نفى «ماسوا» كن
شهادت ورد سر تا پاى ما كن



شهادت غير نفى «ماسوا» چيست
ز بعد لاى نفى الا خدا چيست

*ديوان: 498

15ـ محدود بودن دامنه عقل:

خرد هر چند پويد گاه و بيگاه
نيابد جاى جز بيرون درگاه



بكوشد تا كند بيرون در جاى
چو نزديك در آيد گم كند پاى

*ديوان: 499

16ـ با سنخيّت و مجانست مى‏توان به اسرار الهى و نور محمّدى دست يافت:

كس از يك نور بايد با محمّد
كه روشن گرددش اسرار سرمد

*ديوان: 505

17ـ دُرّ سخن در اين دنياى فانى دست نيافتنى است:

در اين فانى ديار خشك قلزم
مجو اين دُرّ كه خود هم مى‏شود گم



*ديوان: 507

18ـ سخن گوهرى ارزشمند است، از ديرباز بوده است و براى هميشه جاودان و پايدار خواهد ماند:

سخن خورده است آب زندگانى
نمرده است و نميرد جاودانى



... تواريخ حدوثش تا قدم ياد
كه چون در بطن قدرت بود و كى زاد

*ديوان: 507 و 508

19ـ توجّه وحشى به خورشيد سخن كه موجب جاودانگى است:

به خورشيد سخن نِه ديده دل
مشو خفّاش ظلمت خانه گل



گر اين نسبت بيابى تا به جاويد
بماند سكّه‏ات بر نقد خورشيد

*ديوان: 510

20ـ دعوت وحشى به خموشى و سكوت؛ زيرا آن پرده‏پوش رازهاست:

خموشى پرده پوش راز باشد
نه مانند سخن غمّاز باشد



چو دل را محرم اسرار كردند
خموشى را امانت‏دار كردند

*ديوان: 510

21ـ سخن از حديث عشق:

حديث عشق گو كز جمله آن به
ز هر جا قصّه آن داستان به



... نمودارى ز عشق پاكبازان
بيانش از زبان جانگدازان



زبان جانگدازان آتشين است
چو شمعش آتش اندر آستين است



... حديث عشق آتشبار بايد
زبان آتشين در كار بايد

*ديوان: 511

22ـ تمام موجودات عالم متمايل به عشق هستند:

اگر پويى ز اسفل تا به عالى
نبينى ذرّه‏اى زين ميل خالى



ز آتش تا به باد از آب تا خاك
ز زير ماه تا بالاى افلاك



همين ميل است اگر دانى، همين ميل
جنيبت در جنيبت، خيل در خيل

*ديوان: 512

23ـ وحشى جگرى پرشعله و دلى پرشرر از آتش عشق مى‏طلبد و انسان بى‏عشق را فسرده دل و مرده مى‏داند:

تف اين شعله ما را در جگر باد
از اين آتش دل ما پر شرر باد



... كسى كش نيست اين آتش، فسرده است
سراپا گر همه جان است، مرده است ...



اگر صد آب حيوان خورده باشى
چو عشقى در تو نبود مرده باشى

*ديوان: 512 و 513

24ـ شكار عشق كار هر هوسناكى نيست:

شكار عشق نبود هر هوسناك
نبندد عشق هر صيدى به فتراك



عقاب آنجا كه در پرواز باشد
كجا از صعوه صيدانداز باشد

*ديوان: 513 و 514

25ـ هر دلى قابليّت و شايستگى عشق را ندارد، زيرا دلى بايد تا با شور و التهاب عشق شكيبايى كند:

دلى بايد كه چون عشق آورد زود
شكيبد با وجود يك جهان شور



اگر دارى دلى در سينه تنگ
مجال غم در او فرسنگ فرسنگ



صلاى عشق در ده ورنه زنهار
سر كوى فراغ از دست مگذار

*ديوان: 514

26ـ عشق آسايش را از آدمى سلب مى‏ كند:

يكى خيل است عشق عافيت‏ سوز
هجومش در ترقّى روز در روز



فراغ بال اگر دارى غنيمت
از اين لشكر هزيمت كن هزيمت



ز ما تا عشق بس راه درازى است
بهرگامى نشيبى و فرازى است
نشيبش چيست خاك راه گشتن
فراز او كدام از خود گذشتن

*ديوان: 514

27ـ در عشق بايد ترك تمنّا و آرزو كرد و سراپا در اختيار معشوق بود:



نشان آنكه عشقش كارفرماست
ثبات سعى در قطع تمنّاست



دليل آنكه عشقش در نهاد است
وفاى عهد بر ترك مراد است



چه باشد ركن عشق و عشق بازى؟
ز لوث آرزو گشتن نمازى



غرضها را همه يك سو نهادن
عنان خود به دست دوست دادن



اگر گويد در آتش رو، روى خوش
گلستان دانى آتشگاه و آتش



وگر گويد كه در دريا فكن رخت
روى با رخت و منت‏دارى از بخت



به گردن پاس‏دارى طوق تسليم
نيابى فرق از اميد تا بيم



نه هجرت غم دهد نى وصل شادى
يكى دانى مراد و نامرادى



اگر صد سال پامالت كند درد
نياميزد به طرف دامنت گرد



به هر فكر و به هر حال و به هر كار
چه در فخر و چه در ننگ و چه در عار



به هر صورت كه نبود ناگزيرت
بجز معشوق نبود در ضميرت

*ديوان: 514 و 515

28ـ كيمياى عشق:



مرا از كيميا تأثير عشق است
كه اكسير وجود اكسير عشق است



بر اين اكسير اگر خود را زند خاك
طلايى گردد از هر تيرگى پاك



اگر زين كيميا بويى برد سنگ
عيار سنگ را باشد ز زر ننگ

*ديوان: 515

29ـ حُسن عشق مى‏ آفريند و ناز و نياز دو اصل تفكيك ناپذيرند:



ز هر جا حسن بيرون مى‏ نهد پاى
رخى از عشق هست آنجا زمين‏ ساى



نيازى هست هر جا هست نازى
نباشد ناز اگر نبود نيازى


*ديوان: 517

30ـ جرقّه آغازين پيدايش عشق نگاه عشق‏آميز عاشق و جلوه‏گرى معشوق است:



نگاهى بايد از مجنون در آغاز
كه آيد چشم ليلى بر سر ناز



اياز ار جلوه‏اى ندهد به بازار
نيابد همچو محمودى خريدار



ميان حسن و عشق افتاد اين شور
ز ما غير نگاهى نايد از دور

*ديوان: 517

31ـ عشق ناپاك خسرو پرويز و عشق پاك فرهاد:



ز بعد ظاهرى خسرو زند جوش
كه خواهد دست با شيرين در آغوش



چو پاك است از غرض ها طبع فرهاد
ز قرب و بعد كى مى‏ آيدش ياد

*ديوان: 518

32ـ وحشى نازك‏دلان و لطيف‏طبعان زمانه را به دو دسته تقسيم مى‏كند:

1ـ شهان و شهرياران، 2ـ گلرخان و گلعذاران



بود نازك دو طبع اندر زمانه
كه جويند از پى رنجش بهانه



يكى طبع شهان و شهرياران
يكى از گلرخان و گلعذاران

*ديوان: 519

33ـ خوى ديرصلح فتنه‏ساز وحشى:



ز خوى دير صلح فتنه‏ سازان
بپرس از من، مپرس از بى ‏نيازان

*ديوان: 519

34ـ دو جا غيرت زورآزمايى مى‏ كند:

1ـ عاشق بيند كه معشوق در بزم غير است، 2ـ معشوق باوفا ببيند كه عاشق با غير است:



دو جا غيرت كند زورآزمايى
چنان گيرد كز او نتوان رهايى



يكى آنجا كه بيند عاشق از دور
ز شمع خويش بزم غير پر نور



دگر جايى كه معشوق وفاكيش
ببيند نوگلى با بلبل خويش


*ديوان: 521

35ـ انسانهاى دردمند سخنانى زخمى و زهرآلود بر زبان مى‏رانند:



كسى كالوده زخمى است جانش
هميشه زهر بارد از زبانش

*ديوان: 522

36ـ هوشمندان براى صيد ارجمندان دو كار بايد انجام دهند: 1ـ جود بى‏منّت، 2ـ خُلق بى‏نفرت:



دو چيز آمد كمند هوشمندان
كز آن بندند پاى ارجمندان



يكى جودى كه بى‏منّت دهد كام
يكى خُلقى كه بى‏نفرت زند گام

*ديوان: 532

37ـ خصوصيّات شيرين:

پرغرور، تغافلهايش با تاجداران، تواضع هايش با خاكساران، مسكين‏ نواز، مستغنى، سحاب رحمتش براى عجزكاران، دلى لطيف دارد كه اگر مورى زخمى شود، مرهمى برايش مى‏ فرستد، به يك ايما، يك جهان راز مى‏ يابد، به يك بار ديدن صد بار باز مى‏ گويد، شوخيهاى مخصوص جوانى مى‏كند، با خاصان صبح تا شام مى‏ نشيند، تيراندازى ماهر است، با چابك عنانى مى ‏تواند بر راه باريك پر پيچ و خم برود، مى تواند در يك روز طولانى بتازد و سوارى چابك است:



تغافل هاى او با تاج داران
تواضع هاى او با خاكساران



كس ار مسكين بود مسكين نوازست
وگرنه پاى استغنا دراز است



سحاب رحمت است و سخت باران
ولى بر كشتزار عجزكاران



دلى دارد كه گر مورى شود ريش
به صد عذرش فرستد مرهم خويش



به يك ايما بيابد يك جهان راز
به يك ديدن بگويد صد چنان باز



ز شوخيها كه مخصوص جوانى است
تو گويى عاشق مركب دوانى است



به خاصان برنشسته صبح تا شام
ندارد هيچ جا يك ذرّه آرام



از اين جانب دواند تير در شست
شود زآن سوى مرغ كشته در دست



يكى چابك عنانش زير زين است
كه نى بر آسمان، نى بر زمين است
رود بر راه موى پر خم و پيچ
كه پيچ و خم نجنبد زان شدن هيچ

*ديوان: 535 و 536

38ـ شادمانى به امّيد خوش انجام و بخت نيك:



خوش است امّيد و امّيد خوش انجام
كه در ريزد به يكبار از در و بام



خوشا امّيد اگر آيد فرا دست
خوشا بخت كسى كاين دولتش هست

*ديوان: 536

39ـ با وجود زر مى‏توان به مرادها دست يافت:



عجب چيزى است زر! جايى كه زر هست
به آسانى مراد آيد فرا دست



بلرزد كاردان زان كار پر بيم
كه برنايد به امداد زر و سيم

*ديوان: 538



40ـ وحشى داستان فرهاد و شيرين را دروغى راست مانند معرّفى مى‏كند:



دروغى مى‏ سرايم راست مانند
به نسبت مى ‏دهم با عشق پيوند

*ديوان: 520



41ـ وحشى عشق خوش آغاز و خوش انجام را كه توأم با سوز باشد، دوست دارد:



خوشا عشق خوش آغاز خوش انجام
همه ناكامى امّا اصل هر كام



خوشا عشق و خوشا عهد خوش عشق
خوشا آغاز سوز آتش عشق



اگرچه آتش است و آتش‏افروز
مبادا كم كه خوش سوزى است اين سوز

*ديوان: 540



42ـ لذّت آغاز عشق:

چه خوش عهدى است عهد عشق بازى
خصوصا اوّل اين جانگدازى



هر آن شادى كه بود اندر زمانه
نهادند از كرانه در ميانه



چو يكجا جمع شد آن شادى عام
شدش آغاز عشق و عاشقى نام

*ديوان: 540



43ـ سرانجام داستان عشق و عاشقى فرهاد و شيرين با صنعت بديعى يعنى سؤال و جواب پايان مى‏يابد:



شكر لب گفت كاين ميل از كجا خاست؟
بگفت از يك دو حرف آشنا خاست

بگفتش كان چه حرف آشنا بود
بگفتا مژده‏ اى چند از وفا بود

بگفت از گلرخان بيند وفا كس؟
بگفت اين آرزو عشاق را بس ...

*ديوان: 542
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
خلاصه داستان فرهاد و شيرين

خسرو پرويز ، شيرين را رها مى‏ كند، خاطر شيرين غمگين مى‏شود خصوصا اينكه از جاسوسان شهر خبردار مى‏ گردد كه پرويز بناى عشق و عاشقى بر شكر اصفهانى گذاشته است. شيرين تصميم مى‏گيرد از شهر خارج شود و در جايى دلكش و خرّم و سرسبز سكنى گزيند. خادمان و پرستاران شيرين نزهتگاهى دلنشين و پر طراوت در دشت بيستون مى ‏يابند. شيرين پس از وداع با خادمان مشكوى خسرو از قصر خارج مى‏گردد و با ناراحتى تمام به دشت بيستون مى‏ رود.

به دشت كه مى‏ رسد تصميم مى‏ گيرد قصرى زيبا بنا نمايد و استادى هنرمند را جست‏ و جو مى‏ كند. خادمان فرمان شيرين را اطاعت كرده دو استاد هنرمند مى‏ يابند و به وصف شيرين مى‏ پردازند. فرستادگان شيرين به استاد هنرمند ـ فرهاد ـ پاداشهاى گران و سنگين نويد مى‏ دهند و فرهاد كه هنرش را با زر نمى‏ سنجد آشفته مى‏ شود و مى‏ گويد:



به ذوق كارفرما كار سازيم
ز مزد كارفرما بى‏ نيازيم




ديوان: 533


در پى توصيفهاى خادمان از شيرين، فرهاد نديده عاشق وى مى‏ شود و خواهان برشمردن ويژگيهاى اخلاقى و رفتارى شيرين از جانب خادمان مى‏ گردد. از آن طرف شيرين سر مست از باده، سوار بر اسب به تفرّج پرداخته برفراز پشته‏اى گروه آشناى خويش را مى‏بيند. نزديك كه مى‏ شوند از آنها مى‏ پرسد كه آيا صنعت پيشه‏ اى آورده ‏ايد؟

آنان جواب مى‏دهند دو مرد كاردان آورده‏ ايم كه در هنر طاق‏ اند و مشهور آفاق. نخستين ايشان با وعده‏ هاى زر فريفته نمى‏ شود، صنعت خويش را با گنج برابر نمى‏ داند و زر و سنگ در نظر وى يكى است.

شيرين مى‏ گويد: حتما او ديوانه‏ اى بيش نيست!

جواب مى ‏دهند: نه تنها ديوانه نيست بلكه كسى چون او فرزانه نيست و بخاطر كارفرما به كار و صنعتگرى مى‏ پردازد.

شيرين از هنرمند ماهر ـ فرهاد ـ مى‏پرسد: نامت چيست و از كدام سرزمينى؟

او جواب مى‏دهد: من مسكينى چينى‏ ام و نامم فرهاد است، از خويش آزادم ليكن غلام توام.

شيرين لازمه وفادارى را دلى از آهن و جانى از سنگ معرّفى مى‏كند و فرهاد مى‏ گويد كه دل و جان من جاى عشق است. سپس شيرين و فرهاد با هم به گفتگو مى ‏پردازند. ناگهان نگهبانان از هر طرف مى‏ رسند و اين دو دلداده خاموش مى‏ مانند و حكايت نيم گفته مى‏ ماند:



نواى عشقبازان خوش نوايى است
كه هر آهنگ او را ره به جايى است




ديوان: 543

داستان نيمه‏ تمام فرهاد و شيرين وحشى را ابتدا وصال شيرازى و سپس صابر شيرازى به پايان بردند.
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
شروع داستان و قدرت وحشى در براعت استهلال در منظومه فرهاد و شيرين

منظومه فرهاد و شيرين زيباترين و مشهورترين مثنوى وحشى است كه شهرت جهانى دارد، وحشى با سوز و گدازى آتشين از اعماق وجود ابياتى را سروده كه وجود آدمى را تحت تأثير قرار مى‏دهد. وحشى در ابتداى منظومه فرهاد و شيرين از خدا سينه‏اى آتشين و دلى پرسوز و گداز مى‏طلبد. به نظر وى با قلبى محزون و مغموم مى‏توان با عشق حقيقى و به وصال نايل آيد. وحشى دلى افسرده و منجمد را دل نمى‏داند زيرا دل محلّ تجلّى و ظهور حق است و حديثى شگفت‏انگيز دارد. دل وحشى افسرده و غمگين است، از خداى دلى گرم مى‏خواهد تا چراغ مرده‏اش را فروزان كند. در اين اثنا خواهان عنايت و لطف بى‏پايان الهى است، تا بدين وسيله به گنجينه اسرار حضرت ربوبى دست يابد. اين امر ميسّر نمى‏گردد مگر با عنايت و رحمت ذات الهى؛ وحشى اين مسايل را درابتداى منظومه فرهاد و شيرين ابراز داشته است كه براعت استهلال مستحكمى براى اين منظومه محسوب مى‏شود. وى داستان عشق و عاشقى فرهاد و شيرين را با درونى پرسوز و گداز بيان مى‏دارد و دردمندانه به استقبال سرايندگى اين داستان مى‏رود:



الهى سينه‏اى ده آتش افروز
در آن سينه دلى وآن دل همه سوز

هر آن دل را كه سوزى نيست دل نيست
دل افسرده غير از آب و گل نيست
... به سوزى ده كلامم را روايى
كز آن گرمى كند آتش گدايى



... سخن كز سوز دل تابى ندارد
چكد گر آب از او آبى ندارد



... بده گرمى دل افسرده‏ام را
فروزان كن چراغ مرده‏ام را



... اگر لطف تو نبود پرتوانداز
كجا فكر و كجا گنجينه راز



... به راه اين اميد پيچ در پيچ
مرا لطف تو مى‏بايد، دگر هيچ

*ديوان: 493

وحشى در ستايش پروردگار در منظومه فرهاد و شيرين از خدايى سخن به ميان مى‏آورد كه بر عاشق داغ عاشقى نهاده و صد طعنه بر باغ مى‏زند سپس از شيرينى و طنّازى شيرين و تيشه فرهاد ياد مى‏كند كه براعت استهلال براى منظومه فرهاد و شيرين است:



نهاد از آتشى بر عاشقان داغ
كه داغ او زند صد طعنه بر باغ



يكى را ساخت شيرين كار و طنّاز
كه شيرين تو شيرين ناز كن ناز



يكى را تيشه‏اى بر سر فرستاد
كه جان مى‏كن كه فرهادى تو فرهاد

*ديوان: 494

در پايان راز و نياز با پروردگار، وحشى يك بيت به عنوان براعت استهلال و گريز به قسمت بعدى يعنى در ستايش حضرت پيامبر (ص) مى‏آورد:



به اين خلوت كسى كو محرمى يافت
به تلقين رسول هاشمى يافت

*ديوان: 498

وحشى در پايان چگونگى شب معراج پيامبر با بيتى گريز به ستايش حضرت على (ع) مى‏زند:



زبان بستم كه سر اين حكايت
خدا مى‏داند و شاه ولايت

*ديوان: 505

وحشى قبل از گفتار در چگونگى عشق، به حديث عشق و زبان جانگداز عاشقان مى‏پردازد كه براعت استهلالى براى قسمت بعدى شعرش مى‏باشد:



حديث عشق گو كز جمله آن به
ز هر جا قصه آن داستان به
محبّت‏نامه‏اى از خود برون آر
تو خود دانى نمى‏گويم كه چون آر



نمودارى ز عشق پاكبازان
بيانش از زبان جانگدازان



زبان جانگدازان آتشين است
چو شمعش آتش اندر آستين است



كسى كش آن زبان در آستين نيست
زبانش هست امّا آتشين نيست



حديث عشق آتشبار بايد
زبان آتشين در كار بايد

*ديوان: 511

وحشى قبل از شروع داستان فرهاد و شيرين از عشق ناپاك خسرو و عشق پاك فرهاد سخن مى‏گويد كه براعت استهلال براى قسمت بعدى اشعارش مى‏باشد:



ز بعد ظاهرى خسرو زند جوش
كه خواهد دست با شيرين در آغوش



چو پاك است از غرضها طبع فرهاد
ز قرب و بعد كى مى‏آيدش ياد



ز شيرين نيست حاصل كام پرويز
از آن پويد به بازار شكر تيز



ندارد كوهكن كامى، كه ناكام
به كوى ديگرش بايد زدى گام



به شغل صد هوس خسرو گرفتار
به حكم حسن شيرين كى كند كار



ببايد جست بيكارى چو فرهاد
كه بتوانش پى كارى فرستاد

*ديوان: 518

شروع داستان فرهاد و شيرين

وحشى داستان فرهاد و شرين را بخاطر شرح رنج و محنت عشق بيان مى‏دارد و داستان عشق و عاشقى زندگى خود را همراه با داستان فرهاد و شيرين مطرح مى‏كند.

در واقع علّت اساسى بيان داستان فرهاد و شيرين بهانه‏اى است براى اينكه وحشى از چگونگى عشق و حالتهاى آن شعر بسرايد. فرهادِ وحشى شخصيّتى پاك، عاشق‏پيشه و با فضيلت است، در مقابل خسروپرويز مظهر انسانى پليد، ناپاك و هوس‏پيشه است. شيرين بر سر ناز مى‏رود با غمزه‏هاى فريبنده‏اش نيش بر جان فرهاد مى‏زند. روى گردانى خسرو از شيرين باعث معطّل ماندن شغل دلربايى شيرين مى‏گردد و خاطرش را غمگين مى‏سازد:
چو خسرو جست از شيرين جدايى
معطّل ماند شغل دلربايى



به غايت خاطر شيرين غمين ماند
از آن بى‏رونقى اندوهگين ماند

*ديوان: 520
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
شروع داستان فرهاد و شيرين وحشى‏بافقى

1ـ تقاضاى سينه‏اى آتش‏افروز و دلى همه سوز:



الهى سينه‏اى ده آتش افروز
در آن سينه دلى وان دل همه سوز



هر آن دل را كه سوزى نيست دل نيست
دل افسرده غير از آب و گل نيست




ديوان: 493

2ـ ستايش پروردگار:



به نام چاشنى‏بخش زبانها
حلاوت‏سنج معنى در بيانها



شكر پاش زبانهاى شكر ريز
به شيرين نكته‏هاى حالت‏انگيز

ديوان: 493

3ـ مناجات و راز و نياز با خدا:



خداوندا نه لوح و نه قلم بود
حروف آفرينش بى‏رقم بود



ارادت شد به حكمت تيز خامه
به نام عقل نامى كرد نامه

ديوان: 495

4ـ ستايش پيامبر:



حكيم عقل كز يونان زمين است
اگرچه بر همه بالانشين است
به هر جا شرع بر مسند نشيند
كسش جز در برون در نبيند

ديوان: 498

5ـ چگونگى شب معراج:



شبى روشن‏تر از سرچشمه نور
رخ شب در نقاب روز مستور



دميده صبح دولت آسمان را
ز خواب انگيخته بخت جوان را

ديوان: 502

6ـ در ستايش امام به حق على (ع):



نه هر دل كاشف اسرار «اَسرى» است
نه هر كس محرم «راز فَاوحى» است



نه هر عقلى كند اين راه را طى
نه هر دانش به اين مقصد برد پى

ديوان: 505

7ـ در آرايش و نكويى سخن:



سخن صيقلگر مرآت روح است
سخن مفتاح ابواب فتوح است



سخن گنج است و دل گنجور اين گنج
وز او ميزان عقل و جان گهرسنج

ديوان: 507

پس از آن دو حكايت كوتاه آمده و سپس داستان عشق و بيان رنج و محنتهاى عاشق آورده مى‏شود.
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
مرد

 
منظومه فرهاد و شيرين

يكى از بهترين و دل‏انگيزترين مثنويهاى وحشى مثنوى معروف فرهاد و شيرين اوست كه با بيانى غم‏انگيز و عاشقانه و با لطيف‏ترين معانى و مفاهيم عارفانه بيان شده است. اين تنها مثنوى ناتمام وحشى است كه داراى 1070 بيت است و به روش خسرو و شيرين نظامى در وزن مفاعيلن مفاعيلن مفاعيل و در بحر هزج مسدّس مقصور سروده شده است. با اين تفاوت كه در خسرو و شيرين نظامى، خسرو شخصيّتى هوس‏پرست است ولى فرهاد در منظومه فرهاد و شيرين وحشى داراى جلوه‏اى خاصّ از فضايل و خصلتهاى پسنديده است. اين مثنوى ناتمام را بعدها: كوثرى همدانى، حبيب شيرازى، وصال شيرازى و صابر شيرازى كامل كردند. وصال پس از وحشى 1251 بيت بر آن افزود و به پايان برد.



غرض عشق است و اوصاف كمالش
اگر وحشى سرايد يا وصالش



ديوان: 392

در همان عصر سيّدعلى نياز شيرازى از كار با وصال با خبر مى‏شود و مى‏سرايد:



نه از فرهاد و شيرينم روايت
كنم، چون كرد از آن وحشى حكايت



اگرچه آن عروس حجله فكر
درون جمله باشد همچنان بكر



ولى چندى است تا اكنون وصالش
درآورده در آغوش خيالش
به كابينش گهرها سفت، خواهد
در اتمامش سُخنها گفت، خواهد[1]

صابر شيرازى معتقد است كه وصال مثنوى فرهاد و شيرين را به پايان برده است و خود نيز 304 بيت بر آن افزود و به پايان برد.



حديثى را كه وحشى كرده عنوان
وصالش نيز ناورده به پايان



ز وحشى ديد يارى روى يارى
وصالش داشت از يارى به كارى



بسى دُرّ معانى هر دو سفتند
به مقدارى كه بُد مقدور گفتند



ولى زان قصّه چيزى بود باقى
كه پُر شد ساغر هر دو ز ساقى



ز دور جام مردافكن فتادند
سخن از لب، ز كف خامه نهادند

*ديوان: 434

فرهاد و شيرين كوثرى با اين بيت شروع مى‏شود:



به نام آنكه شمع ديده افروخت
به نور ديده‏ام نظاره آموخت[2]

*

ابتداى فرهاد و شيرين حبيب شيرازى داراى اين بيت است:



سواد بيستون پيدا شد از دور
سوادى روشن از وى آتش طور[3]


*

دكتر زرّين‏كوب در كتاب با كاروان حلّه مى‏نويسد: از كسانى كه پس از فخرالدّين اسعد گرگانى به نظم داستانهاى بزمى پرداختند كسى به شورانگيزى و دلربايى وحشى در شيرين و فرهاد و مكتبى شيرازى در ليلى و مجنون نگفته است.[4]

افرادى چون وحدت و خوارزمى به تقليد از وحشى به سرودن فرهاد و شيرين پرداختند. اين كتاب يك بار به زبان انگليسى ترجمه و چاپ شده و در حال حاضر ترجمه چينى آن توسط چين‏لين زير چاپ است
(روزنامه همشهرى). صميمى‏ترين دوست وحشى ـ ميرحيدر معمّايى ـ رباعى مستزادى درمادّه تاريخ اين مثنوى سروده است:

در مثنوى از ذوق دلارا وحشى دُرّها افشاند
تا خاتمه نارسيده امّا وحشى دُرّها درماند
دوران پى مثنوىّ بى‏خاتمه‏اش تاريخ چو خواست
گفتيم كه: «مثنوىّ ملاّوحشى» بى‏خاتمه ماند![5]

991 قتذكره نصرآبادى: 475

اكثر نويسندگان خصوصا آقاى احمد گلچين معانى در مكتب وقوع اين رباعى مستزاد را تاريخ فوت وحشى مى‏داند. دكتر صفا در تاريخ ادبيّات در ايران اشاره به همين موضوع دارد.

سعيد نفيسى در مقدمه ديوان وحشى (صفحه بيست) و در كتاب «تاريخ نظم و نثر پارسى، ج 1: 435» مادّه تاريخ فوق را مادّه تاريخ اتمام فرهاد و شيرين مى‏داند. امّا بنا به آنچه كه در ريحانه‏الادب آمده است، اين سخن درست به نظر نمى‏رسد زيرا معمّايى با وحشى مصاحبت و مجالست داشته و دوست صميمى و نزديك وى بوده است، ديگر آنكه معمّايى، قطعه‏اى در مادّه تاريخ فوت وحشى دارد كه بيت پايان آن چنين است:



گفتيم: «دور شد ز سخن ناظم سخن»
گفتند اهل نظم: «نظامى ز پا فتاد»

991 ق

گفتنى است فرهاد و شيرين وحشى در روزگار جوانى او سروده شده است، زيرا ديگر نتوانست آن را به آن دلربايى و دل‏انگيزى بسرايد و به اتمام رساند.

برخى مثنوى فرهاد و شيرين را «ليلى و مجنون» نوشته‏اند از آن جمله در:

1. پاورقى مقاله رشيد ياسمى، در مجله آينده (س 1، ش ص 188).

2.فهرست نسخه‏هاى خطّى دانشكده الهيّات دانشگاه تهران (ج 1: 136)، نسخه شماره 8/172 ب.

برخى نام اين مثنوى را خسرو و شيرين ناميده‏اند از جمله:

1. خسرو و شيرين (نسخه خطى شماره 11996 آستان قدس).

2. مدرّس تبريزى در ريحانه‏الادب، هم فرهاد و شيرين و هم خسرو و شيرين را متعلّق به وحشى دانسته است.[6]


[1]×. فارسنامه ناصرى، ميرزاحسن فسايى، به كوشش منصور رستگار فسايى، تهران: اميركبير، 1367، ج 2: 1106.

[2]×. شيرين و فرهاد: كوثرى قره‏باغى، نسخه خطّى كتابخانه مركزى آستان قدس رضوى، شماره 11785، برگ اوّل.

[3]×. تذكره ميكده، محمّدعلى وامق يزدى، به كوشش حسين مسرّت، تهران: ما، 1371: 108، 109 و 297 و نيز بنگريد به مقاله «حبيب شيرازى سخنورى گمنام»: حسين مسرّت، آشنا، س 3، ش 16 فروردين ـ ارديبهشت 73: 82ـ86.

[4]×. با كاروان حلّه: عبدالحسين زرّين‏كوب، تهران: علمى، چاپ ششم 1370: 195.

[5]×. تذكره نصرآبادى، همان جا: 475.

[6]×. ريحانه‏الادب: محمّدعلى مدرّس تبريزى، تهران: خيّام، چاپ سوّم 1369، ج 5 و 6: 307.
هی زمان داره میره
منم یه پسر جوون که حسابی پیره
یه عاشق که از عشقش سیره
__________________
alinumber7
     
  
صفحه  صفحه 62 از 71:  « پیشین  1  ...  61  62  63  ...  70  71  پسین » 
شعر و ادبیات

Vahshi Bafqi | وحشی بافقی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA