ارسالها: 2642
#31
Posted: 9 May 2011 12:12
با توجه به دايره ي نت ها مي توان نت هاي ديگر روي سيم هاي گيتار را شناخت
بطور مثال نت هاي سر دسته را توضيح مي دم
سيم اول آزاد مي است و مي دانيم نت فا نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس صداي نت فا روي گيتار نيم پرده ي اول سيم اول است و اين نت فا روي خطوط حامل روي خط پنجم قرار دارد، در ادامه روي سيم اول نت سل را داريم كه يك پرده با نت فا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل از بالا به خط پنجم چسبيده است.
سيم دوم آزاد سي است و مي دانيم نت دو نيم پرده با نت سي فاصله دارد پس صداي نت دو روي گيتار نيم پرده ي اول سيم دوم است و اين نت دو روي خطوط حامل بين خط سوم و خط چهارم قرار دارد، در ادامه روي سيم دوم نت ر را داريم كه يك پرده با نت دو فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل روي خط چهارم است.
سيم سوم آزاد سل است و مي دانيم نت لا يك پرده با نت لا فاصله دارد پس صداي نت لا روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم سوم است و اين نت لا روي خطوط حامل روي خط دوم قرار دارد ، در ادامه روي سيم سوم نت سي را داريم كه البته هم صداي نت سي (سيم دوم آزاد) است كه يك پرده با نت لا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي چهارم سيم سوم بطور معمول به جاي اين نت همان سيم دوم بطور آزاد را مي نوازيم.
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#32
Posted: 9 May 2011 12:17
سيم چهارم آزاد ر است و مي دانيم نت مي نيم پرده با نت ر فاصله دارد پس صداي نت مي روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم چهارم است و اين نت مي روي خطوط حامل روي خط اول قرار دارد، در ادامه روي سيم چهارم نت فا را داريم كه نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل بين خط اول وخط دوم است.
سيم پنجم آزاد لا است و مي دانيم نت سي يك پرده با نت لا فاصله دارد پس صداي نت سي روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم پنجم است و اين نت سي روي خطوط حامل از پايين به خط كمكي اول چسبيده است، در ادامه روي سيم پنجم نت دو را داريم كه نيم پرده با نت سي فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل روي خط كمكي اول است.
سيم ششم آزاد نيز مي است و مي دانيم نت فا نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس صداي نت فا روي گيتار نيم پرده ي اول سيم ششم است و اين نت فا روي خطوط حامل روي خط سوم كمكي پايين خطوط حامل قرار دارد ، در ادامه روي سيم ششم نت سل را داريم كه يك پرده با نت فا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل از پايين به خط سوم كمكي چسبيده است.
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#33
Posted: 9 May 2011 12:27
پالماس:
مهمترین و در عین حال ساده ترین عامل همراهی و هماهنگی با نوسانات فلامنکو ریتم می باشد . که لازمه قبل از برداشتن گیتار با تعدادی از این ریتم ها از طریق پالماس(کف زدن) اشنا شوید.پالماس یا کف زدن یکی از عناصر حیاتی فلامنکو بوده و در همراهی کردن رقصندگان . نوازندگان و اوازخوانان و همچنین شمارش ریتم و خفظ یکنواختی ان در رقص ها بسیار بکار برده می شود . یک هنرمند خلاق که توانایی خوب کف زدن را دارد می تواند روال ریتمی معمولی و یکنواخت را به یک ضد ضرب (contra tempo)هیجان اورتبدیل کرده و حتی در بعضی موارد می تواند به کمک پالماس صدایی ریتمیک توسط دستانش تولید کرده و تواما با صدایی مانند «تیک» در اوردن از دهانش یک تکنوازی کامل هیجان انگیز و باور نکردنی اجرا نماید.نوعی پالماس « فوئر تس » (palmas fuertes) نام دارد . که معنی تحت الفظی ان «قوی و محکم کف زدن» و درواقعییت نیز اینچنین می باشد .این نوع پالماس اگر درست نواخته شود صدایی صاعقه مانند و گوش شکن ایجاد کرده . برای نواختن این پالماس در حالیکه ۴ انگشت دست چپ کاملا به هم چسبیده اند کف دست راست را کمی قوس دار می کنیم و سپس ضربه زدن را آغاز می کنیم
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#34
Posted: 9 May 2011 12:39
انواع آکورد
1- دو صدایی که دو نت در بر دارد
2- سه صدایی که سه نت در بردارد
3- چهار صدایی که چهار نت در بر دارد
4- پنج تایی که پنج نت در بر دارد
تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند
در میان آکوردها، آکوردهای سه تایی کاربرد بیشتری دارنداین آکوردها از سه نت تشکیل شده اند که با فواصل معین نواخته میشوند.این آکوردها انواع مختلف دارند
1- ماژور (شاد) یا( بزرگ)
2- مینور (کوچک) یا(غمگین)
3- کاسته (diminshed)
4- افزوده (augment)
5- 4 sus
6- 2 sus
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#35
Posted: 9 May 2011 12:45
در هر تنالیته آکورد اصلی سه اصل وجود دارد : تونیک، دومینانت، ساب دومینانت
آکورد تونیک:روی اولین نت هر گام ساخته میشود که به همان نام خوانده میشود
ساب دومینانت:روی نت درجه چهارم گام ساخته میشود مثلاً در دوماژور روی نت فا ساخته میشود
دومینانت: روی درجه پنجم ساخته میشود اگر آکوردی خارج از سیستم نواخته شود به آن آکورد اتفاقی گویند که تاثیر موقتی دارد
مقایسه آکوردها در یک گام: میتوان تصور کرد که آکورد تونیک صاحب گام و آکورد اصلی است دومین آکورد مهم دومینانت است که حکم مدیر داردو بعد ساب دومینانت که نقش معاون مدیر را دارد.
هر آهنگی با آکورد تونیک شروع میشود و خاتمه مییابد آکورد دومینانت بر تمام گام تسلط دارد .آکورد ساب دومینانت کمک کننده آکورد اصلی است
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#36
Posted: 9 May 2011 12:47
آکوردهای چهار صدایی :
اگر1 پرده به آخرین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد شش به دست میآید.
اگر 1.5 به آخرین نت آکوردمان ضافه کنیم آکورد هفت به دست میاید
اگر نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد نهم به دست میاید
آکوردهای sus :
این آکورد ها از نتهای گام ماژور ساخته میگردد به این در ترتیب که در آکوردهای sus2به جای نت دوم آکورد نت دوم گام گذاشته میشود.ودر آکورد sus4 به جای نت دوم آکورد نت چهارم گام گذاشته میشود .
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#37
Posted: 9 May 2011 12:48
آکوردهای افزوده(add) :
این آکوردها بسیار شبیه آکوردهای sus هستند با این تفاوت که در قبال نت اضافه شده هیچ نتی از آکورد کسر نمیگردد در آکوردهای add2 نت دوم گام به آکورد اضافه میگردد و در آکوردهای add4 نت چهارم گام.
آکوردهای معکوس (slash) :
چنانچه اولین نت یک آکورد را آخر آکورد بگذاریم به این آکورد، آکورد معکوس اول گفته میشود.چنانچه در ادامه نت دوم آکورد را هم آخر آکورد بگذاریم ، آکورد معکوس دوم ساخته میگردد. مثلاً آکورد Am از سه نت A_C_E تشکیل شده که معکوس اول آن به صورت C_A_E ساخته شده و به صورت Am/C نوشته میشود. معکوس دوم آن به صورت E_A_C ساخته شده و به صورت Am/E نوشته میشود
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#38
Posted: 9 May 2011 12:51
آکوردهای هفت(seven) :
این آکوردها از اضافه کردن نتی در فاصله سوم کوچک به آخرین نت آکورد ماژور یا مینور حاصل میگردند.
آکوردهای شش(six) :
این آکوردها از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده ای (دوم درست) به آخرین نت آکورد حاصل میگردند.
آکوردهای نهم (ninth) :
این آکورد از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان حاصل میگردند.
آکوردهای سه صدایی مینور و ماژور:
1- نت پایه : اولین نت هرآکورد که نام آکورد از آن گرفته میشود
2- فاصله سوم بزرگ : فاصله برابر با دو پرده
3- فاصله سوم کوچک : برابر با یک و نیم پرده
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#39
Posted: 9 May 2011 12:52
فرمول ساخت آکوردهای ماژور:
نت پایه (نت اول) به فاصله دو پرده یا یک فاصله سوم بزرگ از نت دوم و نت دوم یک فاصله سوم کوچک برابر با یک و نیم پرده از نت سوم به دست میآید یعنی بین نت اول و دوم دو پرده فاصله است بین نت دوم و سوم یک و نیم پرده .
فرمول ساخت آکوردهای مینور:
برای اینکه نشان بدهیم آکورد مینور است جلوی آن یک m کوچک میگذاریم .
قاعده آکوردهای مینور دقیقاً بر عکس آکوردهای ماژور است یعنی بین نت اول تا دوم یک و نیم پرده و دوم تا سوم دو پرده است به طور مثال در آکورد لا مینور به صورت زیر است :
لا...1.5 پرده...دو ...2پرده ...می
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 2642
#40
Posted: 9 May 2011 12:59
خدایی ایول نداشت؟
یه چیز مهم هم برای تازه کارا بگم. همون طور که دیدید, سیم اول و ششم گیتار یه صدا یعنی صدای نت می میده. این فرق گیتار با پیانو با وجود شباهتهای زیاد رو نشون میده. این نکته توی کوک کردن گیتار خیلی مهمه
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه